Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Villa i ett lugnt villaområde eller lägenhet på Kungsholmen?

Vi bor i Stockholms city (ej nyproducerat dock) och vi har också haft mycket beslutsångest vad gäller boendet. Nu har vi nog kommit fram till att stan passar oss bäst. Vi sparar restid och fritid, alla affärer vi kan tänkas behöva i vardagen ligger precis runt knuten. Vi har i och för sig ett fritidshus (vinterbonat) inte alltför långt bort, så vi kan få det lantliga nästan när vi vill. Den största nackdelen med att bo i stan, som jag ser det, är att det i princip alltid är för dåligt med förvaring. Men man vänjer sig vid det också, och blir bra på smarta förvaringslösningar.

• Butterscotch
    satie skrev 2012-12-16 11:07:23 följande:
    Bo kvar i villan, det är mitt tips. Lugnt och skönt, gott om plats, trädgård, garage, barnvänligt område m.m. Barnfamiljer ska inte bo i lägenhet om man inte absolut måste.  

"ska inte"?
  • Butterscotch
    Jennnie skrev 2012-12-16 14:03:13 följande:
    Butterscotch, hur fungerar det med barnen? Vad tycker dom om att bo i stan?

Våra barn har aldrig bott någon annanstans, så de tycker inget särskilt. Visst kan de sakna fritidshuset ibland, men det är lika ofta tvärtom. Många som bor i hus verkar tycka att det bästa med det är att man kan släppa ut barnen hur som helst och så springer de själva till grannarna och leker. Så kan inte vi göra, vi måste följa med till kompisarna eller parken. Fördelen med det är att vi umgås mer med våra barn och det är ju positivt (om än lite jobbigt att alltid behöva följa med överallt). Grannens barn, 8 år, åker bussen själv till sin skola (inga byten) så har man större barn är det ju en annan sak. Vet inte hur vana dina barn är vid trafik och hur mycket du törs släppa iväg dem själva i stan. De barn som vuxit upp i stan är antagligen mer vana vid trafikmängden och trafik-drillade sen barnsben. Hade vi inte ägt eller haft tillgång till ett fritidshus vet jag inte om vi bott i stan dock, då hade vi kanske valt Bromma eller nåt liknande istället (low maintenance hade varit väldigt viktigt om vi skulle ens fundera på hus).
Svar på tråden Villa i ett lugnt villaområde eller lägenhet på Kungsholmen?