Villa i ett lugnt villaområde eller lägenhet på Kungsholmen?
Bor själv i lägenhet (fast i närförort) och vill INTE bo i hus. Vi kan lägga mer tid på att umgås, behöver aldrig fixa i trädgården eller allt annat fix som det blir i hus, vi har en jättefin innergård med lekplats och barnens dagis på. Dessutom bor vi så centralt att det inte blir så lång restid till våra jobb=också mer tid. Vi har ingen bil heller =mindre kostnad, vilket gör att vi inte behöver jobba heltid.....nära till fik, muséer och annat också!
Växte upp inne i stan, och vi bodde med helt sluten innergård, och det gjorde kompisarna som bodde i kvarteret bredvid också, så vi var ute själva och lekte på gården-många fattar inte att det finns många fina gårdar eftersom de inte syns utifrån....mina egna barn är lite för små för att vara ute själv och vår innergård är inte helt stängd tyvärr, men jag ser det inte som ett problem, eftersom det finns andra föräldrar ute i parken att umgås med när barnen är upptagna med att leka.
Mitt tips är att spana efter lägenheter som ligger i kvarter med fina innergårdar. Den stora nackdelen med innerstan är ju trafiken, så som förälder kan du ju inte släppa barnen att gå fritt på samma sätt som vid ett hus på landet. Fast å andra sidan brukar det ju finnas bilvägar där också....