Inlägg från: MaryCaroline |Visa alla inlägg
  • MaryCaroline

Fråga till kvinnor om stringtrosor

Jag använder bara string när jag har vissa kläder på mig. Till exempel om man har ett par tunnare och tajta byxor på sig... Eller en kjol eller klänning som smetar åt... Då vill man ju inte att troskanten ska synas där bak, då ser det ju ut som att man går runt med tanttrosor eller att man har ett jättearsle och dessutom ser ju alla då vilka trosor man har på sig. Känns som att alla stirrar på det då. Då har jag hellre string på mig som inte syns ett dugg, då slipper man den där känslan av att alla glor på trosorna och då slipper man den där faktiskt synliga troskanten. Annars spelar det ingen roll vilka trosor jag har på mig. Btw, jag håller inte med om att string skulle vara 80-tal, tycker det är vanligare med string på 2000-talet än det varit förut, antagligen på grund av hur alla kläder ser ut och hur allt smetar åt :P

• MaryCaroline
    Anonym (nyfiken blå) skrev 2012-12-16 15:01:02 följande:
    OK, ursäkta. Tyckte bara det lät konstigt.

Men om man säger så här då:

Vad är det för skillnad mellan en 10-årig flicka som vill prova string för första gången och en 30-årig kvinna som vill prova string för första gången?

Det går ju inte att veta hur skönt det är innan man provat...

Dessutom har män nästan aldrig string. Om det vore så skönt och bekvämt skulle försäljningen av stringkalsonger öka, men det gör den inte.

String=sex
    Men ett barn som vill ha string, var har hon lärt sig att man ska ha det? Har hon sett mamma som har det eller ett äldre syskon eller en kompis? Eller som det heter, "alla andra har ju det"... Ett barn har inte samma anledningar att bära string som en vuxen kvinna... Nu skulle jag inte låta mitt barn bära string överhuvudtaget, för ett barn har inte sådana kläder som "kräver" det och ett barn ska inte tänka på det sättet heller och ett barn ska inte ha kläder på sig där hela skinkorna syns. Det är inte för barn. 

Nej jag har aldrig sett en man i string. Och de gånger jag sett reklam om string för män har det nästan alltid varit string i läder :P Men jag tror inte att försäljningen skulle öka bara för att det är bekvämt, det har inte med det att göra. Sitter stringen rätt känner man inte av den. Män vill inte ha string.  
  • MaryCaroline
    Anonym (nyfiken blå) skrev 2012-12-16 15:14:43 följande:
    Och var har en vuxen lärt sig att man ska ha det? Hon har förmodligen sett väninnor eller porrfilmer eller attraktiva tjejer som nästan alltid kläs i string för att sexa till det. Samhällets budskap till kvinnan är till stor del fortfarande "ta på dig string om du vill vara extra sexig", inte "ta på dig string så slipper du de där obekväma bommullstrosorna som täcker hela rumpan och sitter på plats".

Finns för övrigt inga kläder som kräver string som trosor - det är bullshit och ytterligare en bortförklaring. Finns sömlösa boxertrosor som inte lämnar några linjer efter sig, men de är ju förstås inte sexiga...

Jag var 16 när jag hade string första gången och jag hade ju sett andra tjejer i skolan som hade det. Sen var de i sin tur lärt sig det ifrån vet ju inte jag... Jag hade i alla fall inte string för att sexa till det, det hade jag ingenting för...  Sen om en vuxen kvinna kanske 30+ plötsligt börjar använda string kanske är en annan femma, jag vet faktiskt inte. Men det behöver inte ha med det att göra heller, att det ska vara sexigt. I vissa fall kan jag tänka mig att det faktiskt ÄR bekvämare än vanliga trosor för vanliga trosor sitter inte alltid bra, utan glider hit och dit och åker in... Då ÄR det bättre med string, man vet var de sitter. 

Har du något exempel på sådana trosor som inte syns utanpå till exempel en tajt röd klänning? Eller utanpå ett par sommarbyxor som är vita och lite genomskinliga?
  • MaryCaroline

Lite off topic, men man kan ju också undra varför barn ska ha bikini. De har ju inga bröst? String och bikini hör inte hemma på barn.

• MaryCaroline
    Anonym (nyfiken blå) skrev 2012-12-16 15:23:18 följande:
    Kvinnor vägrar erkänna att de tar på sig string för att få uppmärksamhet, känna sig sexiga eller helt enkelt för mannens skull.

Hur, som kvinna, upptäcker man ens stringtrosor till att börja med? Varför väljer man att prova det?
    Men vem ska alla kvinnor få uppmärksamhet ifrån? Hur är det med alla singlar som inte klär sig sexigt i övrigt? Varför bär de string under tjocka jeans?

Att upptäcka stringtrosan är inte så svårt. Har man en mamma eller en äldre syster eller att kompisar använder det vill man ju nästan själv testa. Man är väl nyfiken på vad det är med de där stringtrosorna som "alla andra har". Går man däremot till en butik får man snarare en annan uppfattning om vilka trosor man "ska" ha. Stringtrosorna är oftast inte de finaste trosorna, de är ofta av den enklare sorten, medan alla andra trosor finns i olika former och färger, vissa med spets eller mönster tex. Stringtrosor däremot är ofta bara ett litet enkelt tygstycke, oftast svarta eller vita utan krusiduller. Men stringtrosan är i vilket fall praktiskt, den passar under alla kläder, vilket alla trosor faktiskt inte gör. Och visst, vissa känner sig nog sexiga i stringtrosor, jag säger inget annat. Men varför inte låta dem göra det då? Vad är det för fel på string?
  • MaryCaroline
    Anonym (nyfiken blå) skrev 2012-12-16 15:28:56 följande:

Konstigt, för när jag har kalsonger åker de aldrig "hit och dit", de sitter där de ska.

Sedan kan man ju fråga sig varför man medvetet väljer att sätta på sig ett bar sommarbyxor som är vita och lite genomskinliga. Om man inte är förståndshandikappad förstår man PRECIS vad det sänder för signaler till omgivningen:

"kolla in mig, ge mig uppmärksamhet för mitt sexiga yttre"

Inget fel i det, men kvinnor kan sällan erkänna att det är anledningen.
    Men om du är man och aldrig testat string ska du väl för fan inte uttala dig om string överhuvudtaget? Du vet inte ett dugg om hur trosor fungerar och du kan ju inte jämföra trosor med kallingar!

Signaler? Jag kanske tycker byxorna är snygga och svala när det är hett ute! Jag antar att du har samma uppfattning om transparenta överdelar, tex genomskinlig tunika?! 

Du är trög! 
  • MaryCaroline

TS. Vi kan ju vända på det hela. Du är man och använder kalsonger. Vilken typ av kalsonger använder du? Vad får dig att använda just den typen och inte andra? 

• MaryCaroline
    Anonym (nyfiken blå) skrev 2012-12-16 15:36:28 följande:
    Varför kan man inte jämföra trosor med kalsonger? Båda är underkläder.

Haha, ja, och du är ju bara TVUNGEN att se till att de är vita och lite genomskinliga så där.

Varenda liten detalj när det gäller klädval är medveten, vare sig det gäller kvinnor eller män. Konstigt att kvinnor har så förbannad svårt att erkänna det och istället spelar dumma:

"Oh nej det var inte DÄRFÖR jag tog på mig en genomskinlig topp så att konturerna av mina bröst syntes... det var för att den var så skön!"
    Typiskt män att inte veta ett skit om mode hos kvinnor... 

Byxorna var bara ett exempel, de kan lika gärna vara beiga eller nåt annat...

Det är klart att det är detaljer och att man är medveten... Men det har inte att göra med att man ska vara sexig eller synas mer än andra. Det är i så fall snarare ett spel oss kvinnor emellan som har med mode att göra, att ha snygga kläder och att vara modemedveten och att hänga med... Sen om kläderna då råkar vara transparenta rör oss inte i ryggen, eller om det är en tjock stickad tröja som döljer allt.

Och nej, man kan inte jämföra kallingar och trosor. Kvinnor och män har olika kroppar och olika kläder.

Sen en sak till angående transparenta kläder... Det kan ju också bero på HUR man bär dem. Personligen bär jag alltid linne under transparenta toppar just för att jag INTE VILL visa upp mig.
  • MaryCaroline
    Parcae skrev 2012-12-16 18:58:49 följande:
    Slutet på 90-talet? Nä, lite tidigare än så kom de väl? Jag tycker mig minnas string från tidigt 90-tal.
    Om man ska tro Wikipedia har stringtrosor funnits sedan 40-talet, men då användes de av striptease-artister. Stringtrosan blev populär under tidigt 90-tal.
  • MaryCaroline
    Anonym skrev 2012-12-16 19:47:02 följande:
    String såldes nog inte i vanlig klädbutiker i Sverige innan mitten av 90-talet. På 80-talet såldes de definitivt inte. Jag har några postorderkataloger (bl.a. H&M) sedan slutet 80-tal och första åren av 90-talet, finns inte string där. Tanga och thaitrosor finns däremot.
    "Stringtrosor började säljas på H&M 1983"
     (Expressen).

Sen läste jag någon annanstans att på 70-talet var string vanligt i bikinis i Brasilien, men det har ju inte med Sverige att göra förstås...
  • MaryCaroline

Tycker också det har olika syften. Att jag har string eller du eller du eller du innebär ju inte att vi har samma anledning för att använda det. Jag kanske tycker det är bättre under vissa kläder medan Annika, 47, vill försöka göra sig sexig medan Isabella, 14, använder det för att "alla andra i skolan har det" och att Hanna,17, tycker det är bekvämt då andra modeller åker in så man får X antal cm tyg i arslet. Sen att man använder string behöver ju inte heller betyda att man alltid har det på sig, som vissa verkar tro. Om man använde string för andras skull skulle man väl jämt och ständigt ha de på sig ungefär. Men sen vilken anledning var och en egentligen har, vad spelar det för roll? Vad spelar det för roll om en person tycker det är bekvämt medan en annan använder det i syfte att vara sexig? Vad har någon annan med det att göra? Egentligen :)

Svar på tråden Fråga till kvinnor om stringtrosor