• Anonym (brasa)

Tänder du kaminen själv eller gör din man det?

Rätt intressant.

Min mamma tänder ALDRIG en brasa i kaminen om det inte finns kluvna/huggna vedbitar som min pappa har huggit för att tända med, för hon lyckas verkligen inte få igång brasan då utan små/smala vedbitar.

Eller du behöver inte använda huggna/kluvna vedbitar för att starta upp? kanske kör vara med tändblock eller både och?

klyver/hugger du själv vedbitarna och tänder även på brasan, eller hur mycket gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tänder du kaminen själv eller gör din man det?
  • Skarpa

Jag klyver veden och tänder utan tändblock. Inte svårt, ju

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Jennie med ie

Är an hemma gör han det. Är han inte hemma och jag känner för en brasa så får jag ju göra det själv. Med lite svordomar och så, för jag är ingen fena på det direkt. Använder inte tändblock.

Veden köps färdigklyvd, eller så är det rester från trädnedsågning och sånt som eldas upp.

• Anonym (brasa)
    Skarpa skrev 2012-12-16 15:14:20 följande:
    Jag klyver veden och tänder utan tändblock. Inte svårt, ju
    Många tycker det, speciellt när man är tjej.
    Men man lär ju sig efter några gånger :D

Men mamma är helt värdelös, ryker mest in.
  • Anonym (brasa)
    Jennie med ie skrev 2012-12-16 15:14:58 följande:
    Är an hemma gör han det. Är han inte hemma och jag känner för en brasa så får jag ju göra det själv. Med lite svordomar och så, för jag är ingen fena på det direkt. Använder inte tändblock.

Veden köps färdigklyvd, eller så är det rester från trädnedsågning och sånt som eldas upp.
    eldar ni ofta eller mest för mysighetens skull?
  • tilj75

Har klyvt varenda pinne i vedhögen själv. Tänder i vedspisen varje morgon, använder tidningspapper. När jag tänder i kaminen händer det att jag "fuskar" och använder tändblock, men bara för att det finns hemma, kommer inte att köpa nytt när det är slut, det vi har har vi fått. Maken tänder i kaminen lika ofta som jag.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • Jennie med ie
    Anonym (brasa) skrev 2012-12-16 15:18:14 följande:
    eldar ni ofta eller mest för mysighetens skull?

Mest för mysighetens skull, vi eldar liksom inte i panna för att klara husets uppvärmning. Men när det är som kallast ger den öppna spisen mer och skönare värme än den vanliga värmeanläggningen så vi eldar ibland för den sakens skull också, och ibland vid strömavbrott t ex. Korvgrillning är ju bra
  • Whitetrash86

att tända är inge svårt, lite tidingspapper bara så går det super =) dock kan jag konstigt nog inte klyva veden, skyller på att trät är för hårt =D

• hysteria

Den som är hemma eldar, är vi båda hemma eldar han. Fast klyva ved gör jag inte utan vi köper braständare.

• Faile

Min man hugger veden och den som vill ha en brasa sedan tänder den. Med tidningspapper.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (tjejen)

Nu har jag ingenstans att elda men om jag hade det skulle det utan tvekan vara jag som tände brasan och antagligen högg veden också. Jag är uppvuxen på landet i ett vedeldat hus, så det sitter i ryggmärgen på mig. Min man däremot är ett barn av staden och har ingen större vana av vare sig eld eller vedklyvning.

Svar på tråden Tänder du kaminen själv eller gör din man det?