Pepparkaksrasism, bortklippt ur Kalle anka men fan inga negerdockor i affären!!
Min dotter är 3 år gammal. För ungefär ett år sedan blev hon förtjust i en docka på förskolan som är mörkhyad. Hon började helt plötsligt vägra leka med ljusa dockor. Hon har säkert 20 vanliga dockor hemma, kanske även 20 barbie, ljusa de också. Jag började leta även efter mörkhyade dockor. Men det är nästan OMÖJLIGT att hitta.
Jag bor i centrala Norrköping, dvs en stor stad med runt ett tiotal välsorterade leksaksaffärer, samt att det finns leksaker på maxi, coop, willys mfl. I en enda affär har jag hittat en mörkhyad docka. Denna kostade ca 150:- mer än den ljushyade i samma modell.
Dottern har rätt nyligen övergått till att bara leka med barbie. Jag har letat efter mörkhyade barbie i hela stan. Det finns inte! Jag har lyckats ropa hem en på tradera för nästan 200:-, och av en slump hittat en på en loppis. Annars finns det inte. Jag har gått igenom alla butiker i hela stan... Har även kollat alla leksakstidningar som skickats ut nu inför jul och på mellan 100-200 sidor leksaksreklam finns inte ett enda mörkhyat (eller ens mulatt) barn som leker med sakerna!
Jag har som hastigast ögnat igenom även de större leksaksbutikerna på nätet, men mörkhyade dockor lyser med sin frånvaro, eller så finns det 1 mörkhyad på 50 ljusa.
Och det gör mig jävligt irriterad när folk hakar upp sig på pepparkakssånger och Kalle Anka såpass att det ska börjas tas bort ur vårt samhälle, men inte bryr sig tillräckligt för att reagera över hur det ser ut i leksaksaffärerna eller tidningar. Ska man börja någonstans så ska man väl verkligen börja där! Se till att man inför barn, i reklam mm visar att man är medveten om att samhället inte endast består av ljushyade människor!