Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Billigt och bra kattfoder

En bra regel är att INTE köpa torrfoder i mataffären. Köp ett kvalitetsfoder som innehåller så lite kolhydrater som möjligt, helst helt spannmålsfritt. Läs på så mycket ni kan INNAN ni skaffar katt. En bra sida är tex kattstaus.se

Tänk även på att en kattunge bör ha en kattkompis för att mås så bra som möjligt. Bor man inte kattvänligt till så ska katten självklart vara innekatt, tex ingen biltrafik. Katten ska kastreras vid sex månaders ålder för att slippa urinmarkeringar, den ska även idmärkas (även om den ska vara inne), försäkrasoch vaccineras. Vet ni med er att ni dels jobbar heltid och dels har en massa fritidaktiviter så bör ni inte skaffa katt. Tänk även på att ni ska ha katten i 15-20 år, hur ser framtiden ut?

En kattunge får inte heller flytta innan den är MINST tolv veckor och ska då helst redan vara dubbelvaccinerad för att slippa bli sjuk vid flytten. 

• nemo1

Och en sak till. Är det er största fundering , ett så billigt foder som möjligt så tycker inte jag att ni ska skaffa katt. Läs det jag skrivit ovan. Har ni råd med kvalitetsmat, försäkring, kastrering, idmärkning och har ni råd om katten blir sjuk? Jag tvivlar om ni efterfrågar ett billigt foder.

• nemo1
    JKF skrev 2012-12-16 17:57:04 följande:
    Tack för alla bra svar och tips! Självklart är kvalitet och kattens hälsa det viktigaste, men ibland är det ju som sagt så att det dyraste inte heller är det bästa. Har pratat med en djuraffär och fått ungefär samma tips som här. Vi har flera bra kattböcker och internet svämmar ju över av info, men jag tycket att man ofta brukar få bra info och tips här.
    Gå istället in på kattforum.se där det finns fler proffs på katter än på FL
  • nemo1
    kikkie skrev 2012-12-16 19:18:13 följande:
    Eller torrfoder som man kan ha framme jämt , en kattunge behöver mat ofta varje dag , vissa torrfoder man köper i djuraffär innehåller mycket kött även dom
    En kattunge ska ha fri tillgång på mat och det kan den även få med blötmat, blötmat kan stå några timmar utan att den blir farlig.

• nemo1
    Minza83 skrev 2012-12-16 19:28:39 följande:
    nej nej nej, blötmat är väldigt näringsfattigt och kattstackaren behöver då¨äta 6ggr så mycket mot torrfoder för att få i sig samma näring!!

det ÄR blötmat som är onödigt!!

vad gäller torrfoder så får man vad man betalar för...
    köper du billigt foder så kan du se på innehållsförteckningen att dess största innehållsdel är spannmål..
    du bör kolla fördelningen mellan protein och fetthalt.. protein bör vara störst och fetthalten ska vara minst halva proteinhalten! torrfoder är även bra mot tandsten.

vill man ge något extra utöver torrfoder så kan kokt kyckling vara bra, rå äggula, nötfärs - rå, tonfisk.

royal canin eller hills kan jag varmt rekommendera!!

har själv pysslat med både kattuppfödning (på seriös nivå, dvs raskatter med stamtavla, utställningar och diverse så har fortfarande kunskapen kvar, även om jag inte har katterna kvar pga allergi.. :/.. )

ts, det är jättebra att ni läser på ordentligt INNAN ni skaffar en katt. :))

Tråkigt att DU inte läser på innan du skriver här. Att blötmat skulle vara dåligt är en skröna som somliga fortfarande tror på. Blötfodren av idag är HELFODER och fungerar utmärkt att ge som enda mat.
  • nemo1
    Zizzy Zimsson skrev 2012-12-16 20:35:32 följande:
    Jag köper Royal Canin Sterilised i 10-kilossäck. Torrfoder har kissarna stående framme dygnet runt.
    Morgon och kväll får de dessutom en liten portion blötfoder (Mjau i tetrapack).

Vet att de skulle må bäst av enbart kött (helst barf), men jag ger de ovanstående av bekvämlighetsskäl och en kompromiss gällande kostnad/näring.

De verkar må finfint

Sen fångar de en och annan mus eller fågel också. 
    Tänkte bara tipsa dig om att fodret du ger är skitdåligt. Jag gick själv på det för några år sedan då man ju tror att RC är ett bra foder. Ffa kastratmaten innehåller massor med spannmål. Läs innehållsdeklarationen så får du se. Gå över till ett foder med mindre mängd spannmål i, RC lever endast kvar pga sitt namn.
  • nemo1

Vuxenfodret innehåller endast 16% fett och det står då inte ens om det animaliskt fett. En katt bör ha minst 20% animaliskt fett i maten då de tar sin energi från fettet och inte från kolhydrater som vi människor. Fett gör inte katten tjock utan det är kolhydrater, dvs spannmål som är boven. 

• nemo1
    fjonkelina skrev 2012-12-30 08:50:44 följande:
    Inspirerad av diskussionen här så köpte jag hem Applause torrfoder till kissen. Nu matvägrar han!! Blir så trött på vår katt som bara vill ha skräpfoder från Ica. Så nu står det 2 kg fint foder här till ingen nytta.

Någon som har förslag på hur man får katten att äta detta? 
    Du ska fasa in det nya väldigt försiktigt. Börja med några enstaka kulor i det gamla.
Svar på tråden Billigt och bra kattfoder