Billigt och bra kattfoder
Vi funderar på att skaffa en liten kattunge och undrar vilka kattfoder (torrfoder) som är både billiga och bra för katten.
Vi funderar på att skaffa en liten kattunge och undrar vilka kattfoder (torrfoder) som är både billiga och bra för katten.
Beror på vad du menar med billigt? Det finns rätt få torrfoder som duger, och dessa är inte bland de billigaste.
Undrar mera om man måste köpa det allra dyraste torrfodret eller om det finns billigare märken som också är bra.
Min erfarenhet är att det inte finns billiga kattfoder som är bra, det finns däremot en uppsjö av dyra foder som är dåliga. Prata med en djuraffär och undvik de foder som har mycket tillsatser och "grönsaker". De ska innehålla mestadels kött. Om du ska ge blötfoder så rekomenderar jag mjau bland de "billiga".
Om du ska ge torrfoder så se till att katten dricker ordentligt och om du ska ge blötfoder så är det viktigt att du väljer ett bra så katten kan tillgodogöra sig tillräckligt med näring (inga grönsaker) då det mest innehåller vatten.
Billigt OCH bra går sällan ihop. Dom som säljs i mataffären är inte bra. Gå till en riktig djurbutik och kolla runt. Inköpet är ofta dyrt men dessa sorter räcker mycket länge om man doserar rätt.
Jag håller med fjonkelina, vi köper 10kg säck för ca 750:- men då räcker den i tre månader för två katter :)
En bra regel är att INTE köpa torrfoder i mataffären. Köp ett kvalitetsfoder som innehåller så lite kolhydrater som möjligt, helst helt spannmålsfritt. Läs på så mycket ni kan INNAN ni skaffar katt. En bra sida är tex kattstaus.se
Tänk även på att en kattunge bör ha en kattkompis för att mås så bra som möjligt. Bor man inte kattvänligt till så ska katten självklart vara innekatt, tex ingen biltrafik. Katten ska kastreras vid sex månaders ålder för att slippa urinmarkeringar, den ska även idmärkas (även om den ska vara inne), försäkrasoch vaccineras. Vet ni med er att ni dels jobbar heltid och dels har en massa fritidaktiviter så bör ni inte skaffa katt. Tänk även på att ni ska ha katten i 15-20 år, hur ser framtiden ut?
En kattunge får inte heller flytta innan den är MINST tolv veckor och ska då helst redan vara dubbelvaccinerad för att slippa bli sjuk vid flytten.
Du kan inte köpa ett bra foder på ICA till katten. Om du inte har råd att köpa ett kvalitets foder bör du köpa ett annat djur som inte äter så mycket och är billigare att ha t.ex en hamster. Däremot behöver du inte köpa mat i djuraffären heller, många bra fodersorter t.ex Hill's och Eukaneba finns mycket billigare på Internet och de flesta levererar till dörren. Tips på bra en bra sida är www.zooplus.se/ animail är också bra, men lite dyrare www.animail.se/
Och en sak till. Är det er största fundering , ett så billigt foder som möjligt så tycker inte jag att ni ska skaffa katt. Läs det jag skrivit ovan. Har ni råd med kvalitetsmat, försäkring, kastrering, idmärkning och har ni råd om katten blir sjuk? Jag tvivlar om ni efterfrågar ett billigt foder.
Nu fungerade inte länkarna från min mobil, men det är bara att klistra in i adressfältet! =)