• Morsanheladagen

    Sveriges nationalsång

    Är  "Du gamla, du fria" inte officiellt godtagen som vår nationalsång??

    Läste det på Facebook av någon som skrev det och blev nyfiken Någon som vet? 

  • Svar på tråden Sveriges nationalsång
  • PolyPond

    Nej, den är inte officiellt vår nationalsång, det stämmer.
    Det var  Oscar den ll som reste sig under en promotionsmiddag när den sjöngs och på så sätt fick den att börja likna en nationalsång, sägs det.

  • Annelie 76

    Så här står det på Wikipedia: "Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång."

  • Ny dag

    Det har jag trott så jag stannar här och ser vad man kommer fram till. Vad skulle vi annars ha för sång? Vad säger de på fn om detta då?

  • Ny dag
    Morsanheladagen skrev 2012-12-16 20:00:16 följande:
    Okej, tack för svaret!  Här har man gått i en himla massa år och trott att det är vår nationalsång, men så är det inte det  

    Ja det har jag med trott
  • themia

    "Du gamla du fria" fungerar alldeles utmärkt som vår nationalsång, det behövs inget officiellt dekret.

    Wilhelm Stenhammars "Sverige" var avsedd att bli officiell nationalsång, men den visade sig för svår att sjunga.

     


    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Aniiee

    Tråden har väl dött nu, men visste ni att svenska inte var officiellt huvudspråk i Sverige förrns 2009?


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • themia
    Aniiee skrev 2012-12-24 00:57:52 följande:
    Tråden har väl dött nu, men visste ni att svenska inte var officiellt huvudspråk i Sverige förrns 2009?
    So What?
    Det gick ju bra att förstå varandra innan också, eller hur.
     
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Aniiee
    themia skrev 2013-01-04 23:26:49 följande:
    So What?
    Det gick ju bra att förstå varandra innan också, eller hur.
     
    Nä, jag bryr mig inte, men TS verkade nyfiken på "inofficiella svenska saker".......
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Trixxy

    för mig är "du gamla du fria" sveriges nationalsång. därmed basta!!!

  • Min lycka
    Aniiee skrev 2012-12-24 00:57:52 följande:
    Tråden har väl dött nu, men visste ni att svenska inte var officiellt huvudspråk i Sverige förrns 2009?
    Vilket språk var det då?
  • Trixxy
    Min lycka skrev 2013-05-28 17:49:47 följande:
    Vilket språk var det då?
    undrar jag med
  • Aniiee
    Min lycka skrev 2013-05-28 17:49:47 följande:
    Vilket språk var det då?
    Det fanns inget officiellt nationellt huvudspråk, bara fem oficiella minoritetsspråk; Finska, meänkieli, yiddish, samiska och romani chib. 

    Alltså, man ska väl ta det där med en nypa salt, naturligtvis pratade "alla" svenska även för 2009, men det var inte officiellt huvudspråk. 

    För övrigt är engelska inte heller officiellt huvudspråk i varken Storbrittanien eller USA, däremot så är det officiellt huvudspråk i EU och FN. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Trixxy
    Aniiee skrev 2013-05-28 18:02:11 följande:
    Det fanns inget officiellt nationellt huvudspråk, bara fem oficiella minoritetsspråk; Finska, meänkieli, yiddish, samiska och romani chib. 

    Alltså, man ska väl ta det där med en nypa salt, naturligtvis pratade "alla" svenska även för 2009, men det var inte officiellt huvudspråk. 

    För övrigt är engelska inte heller officiellt huvudspråk i varken Storbrittanien eller USA, däremot så är det officiellt huvudspråk i EU och FN. 
    oviktig information med andra ord då...
  • Aniiee
    Trixxy skrev 2013-05-28 19:01:42 följande:
    oviktig information med andra ord då...
    Absolut. Helt oviktigt. Ungefär lika viktigt som att veta att "Du gamla, du fria" inte är sveriges nationalsång....

    Trivialiteter, med andra ord, som att spela Trivial Pursuit.  
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Sveriges nationalsång