Inlägg från: Anonym (??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (??)

Om någon kräks offentligt?

En enkel fråga som ligger här för att både jag och ni ska få kunna svara anonymt. 

Hur skulle du reagera om en vuxen person kräktes oväntat på en offentlig plats (på bussen, i affären, på ett möte, i en restaurang)?
    Vad skulle du tänka och var skulle du göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 20:54
    Tack för många snabba svar. Anledningen till varför jag frågar är för att jag är emetofob (och delvis utbildad i KBT) och försöker ifrågasätta min värsta katastroftanke - att spy offentligt och vad andra skulle tycka om mig.
    Jag blir glatt förvånad över hur många som faktiskt skulle bry sig och ge lite omtanke, härligt av er! :)

• Svar på tråden Om någon kräks offentligt?
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2012-12-16 20:54:08 följande:
    Jag har barn de har från tidig ålder lärt sig att klara sig själva när de kräks. Jag flyr!

Du borde läsa på om emetofobi... lika lite som den som kräks kan rå för det kan jag rå för hur jag tänker och reagerar.  
    Emetofobi ställer till det i hjärnan och jag har tänkt precis som du en gång i tiden. Som tur är, tycker jag själv, har jag fått större verklighetsinsikt nu. Innan blev jag arg på familjemedlemmar för att de lyckades bli sjuka - enligt mig kunde man förhindra det om man bara ville, det gjorde ju jag. 
  • Anonym (??)
    Anonym (benen på ryggen!) skrev 2012-12-16 21:20:34 följande:
    Jag hade reagerat EXAKT likadant!

Känner igen tankarna "har jag gått bakom och andats in utandningsluft?", "vilka grejer har han/hon tagit i?" osv. Precis så tänker jag också! Det låter ju helt sjukt, men det är verkligen så tankarna går om man är emetofob ju!

Jag hade heller aldrig gått tillbaka till det stället om jag kunnat undvika. Skulle förknippa det med händelsen och få fruktansvärd ångest!

Har tyvärr upplevt flera såna där situationer. Man som spydde rakt ut i tunnelbanan en morgon, alltså inne i vagnen där jag satt.
    Annan man som stod och spydde ut över spåret på Gamla Stans t-bana, också dagtid så knappast full.

Är alltid livrädd för att nån ska spy inne på mataffären, bussen och liknande ställen som kan vara svåra att ta sig ut från snabbt och som har isolerad miljö!
    Men hur skulle du själv hoppas på att folk reagerade om det var omvänd situation, att du var den som spydde rakt ut? 
    Jag gör mitt bästa just nu för att tänka omvänt då jag tror att det kan hjälpa mig.  
Svar på tråden Om någon kräks offentligt?