Inlägg från: Anonym (Gravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gravid)

Om någon kräks offentligt?

Anonym (rädsla) skrev 2012-12-16 23:52:01 följande:
    Jag skulle nog tyvärr bli arg på personen :// alltså om personen spydde rakt ut, nära mig. Jag är otroligt kräkfobisk och jag tycker att vissa (notera: ej de som kräks rakt ut utan förvarning, utan de som är illamående länge innan) borde ex. gå av bussen/tåget, eller dra sig undan ett tag, om de känner att de mår illa och KAN spy. 

Jag förstår inte riktigt det där med att må illa aslänge men ändå inte GÅ AV BUSSEN eller skaffa fram en påse eller något. Tycker det är brutalt vidrigt när någon börjar spy rakt ut på bussen ... kan man inte undvika det ibland, liksom. 

Jag är en sådan som går av bussen/springer och byter plats så fort jag hör någon nämna "Mår illa" - "spy" eller "åksjuk". Känner jag minsta lukt av spya så håller jag andan och ber till gud att jag inte blivit smittad. 

Jag HATAR spyor så jävla mycket.           
    Har du tänkt på att man kanske inte kan gå av bussen där eller kanske inte har nån påse eller nåt i närheten!?

Jag tycker det är skamligt hur en del skriver här. Jag är själv gravid och mår fruktansvärt dåligt pga illamående och kräkningar. Har inte kunnat behålla varken mat eller vätska. Det är inget roligt kan jag säga. Det är inte precis så man tycker det är roligt att må så illa och kräkas!! Och man kanske inte bara kan vara hemma. Jag mådde ganska bra en morgon tack vare tabletter så skulle ta mig till jobbet,en bussfärd på 10 min. Mådde skit när jag skulle av bussen och han inte längre än till jobbets parkeringsplats innan jag kräktes. tror ingen såg mig ingen frågade heller.

En annan gång skulle jag åka till min mvc,vilket jag måste och inte bara jag skita i och hålla mig hemma för!! Hänt 2 gånger!! Då byte jag buss och stod ute till precis innan bussen skulle gå för att få luft,en buss resa på tio min men gick inte utan kräktes på bussen. Hade ingen påse eller nåt men hade världens mysigaste buss chaufför med mig och min mamma som var så förstående när jag sa att jag var gravid. Jag har suttit på mvc och mått sjukt illa och på vårdcentralen. Då jag har varit tvungen att träffa min bm och läkare för att få hjälp och medicin så jag slipper bli inlagd på sjukhus pga illamåendet och kräkningar. Så lägg av med och säga att det bara är och stanna hemma eller gå av bussen eller pendeltåget. Vad FAN skall jag gå av i farten då eller be dom stanna mitt på spåret eller motorvägen!!?? Varför skall jag stanna hemma för, du kan väl stanna hemma själv då om du har så jävla ont av det!!!

Jag kan erkänna att jag vill inte heller bli smittad utav vinterkärksjukan men man kan kolla vad det beror på innan man säger massa, kan vara en cancersjuk människa som går på cellgiter har ni tänkt på det?? Man kan stå på avstånd och fråga om personen behöver hjälp då kanske ni förstår att det inte är kräksjuka. Istället för att springa därifrån skit rädd,döma och göra minner. Tycker det är fruktansvärt!! Tänk om det vore ni själva som stod där eller en anhörig. Allvarligt talat!!!
  • Anonym (Gravid)
    Pudding skrev 2012-12-17 11:48:29 följande:
    Grejen är den att många med kräkfobi - som är ett verkligt problem - faktiskt stannar hemma för att de är så rädda för att stöta på människor som kräks och utsätta sig för smitta. Att bli arg på någon som kräks är irrationellt och en helt känslomässig reaktion, det betyder inte att någon arg människa kommer att skälla på dig för att du kräks, utan ilskan håller man antagligen inom sig själv.

Hoppas verkligen att ditt illamående går över! Fred!

jag sa aldrig att det inte var ett verkligt problem och lider med dom som känner så. Men tycker det var dumt och säga att det bara är och vara hemma,gå av bussen eller ta en påse om de möjligheterna inte finns. Visst är man magsjuk så borde man vara hemma. Men jag som gravid kan kanske inte vara hemma fån jobbet, alla får inte sjukskrivning pga illamående och kräkningar. Och ibland kommer det bara över en. Jag vill bara ge en annan vinkel av det och att det kunde bero på andra saker än just magsjuka. Kanske,jag kan förstå de som blir arga på fulla människor men varför bli arg på nåt som man inte vet anledningen till och kanske på en människa som inte kan styra det. Man väljer ju inte själv och kräkas eller så. Faktum är att alla håller det inte inom sig själva. Flera här har sagt att de inte skulle det och jag har själv erfarenhet av att folk inte håller det för sig själva och har även vänner som varit med om samma sak,blivit utskälld utan att få en syl i världen till att förklara varför man mår så dåligt.

Tack, det gör det säkert. Men underlättar ju lite om man slipper bli utskälld och får lite förståelse från folk när man berättar och kanske mer omtanke runt om i samhället.
  • Anonym (Gravid)
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-12-17 13:34:44 följande:
    En till emetofob här. Hade blivit skitförbannad och livrädd. Tycker att en vuxen människa känner på sig när det är dags och kan avvika innan olyckan är skedd. Okej i ett hörn typ men inte mitt på torget. En full vuxen borde se till att inte dricka till den gränsen att man spyr. Tycker att det är fruktansvärt oansvarigt. En sjuk vuxen kan ta en taxi hem istf kollektivtrafik. En gravid kan tänka i förebyggande syfte. Vad det än beror på hade jag tappat all respekt för personen i fråga.
    Ursäkta men är du dum i hela huvudet!!!! Alla kanske inte har råd att åka taxi då kan du väl för i helvete åka taxi själv då!! Varför skall andra flytta på sig för din skull??!!
    Man kan kanske inte som gravid tänka i förbyggande syfte för ibland kommer det över en. Första gången jag kräktes var på en buss kände inte av det innan,var tvungen och ta mig till mvc. Har inte körkort och ingen kunde köra och jag tänker inte ta taxi för det, har lika stor rätt som alla andra och åka buss. Sen kan det vara att man känner att man mår skit bra och inte mår illa eller skall kräkas,men det kan komma 5 min senaste. Jag kan hålla med dig om fulla människor men det är en helt annan jävla sak en när det handlar om sjuka människor eller gravida. Jag tappar respekt för såna som uttrycker sig som dig. Jag kan förstå folk som har fobi absolut,men då kan man också ha lite respekt och förståelse för andra med som inte kan styra det. Tycker du borde tänka till lite till innan du skriver saker. För fan pinsamt!!
  • Anonym (Gravid)
    Pastell skrev 2012-12-17 13:40:14 följande:
    Vad fan....tror du jag planerat att bli åksjuk sådär helt plötsligt eller? Jag blir sällan åksjuk. Vad fan skulle jag gjort tycker du? Skrika till han som körde bussen att stanna för jag måste spy? Fanns för det första knappt tid till det då det kom plötsligt och jag blev alldeles likblek och mådde INTE bra!

Sök hjälp själv istället!
    Mycket bra sagt och skrivet!!!
  • Anonym (Gravid)
    Pastell skrev 2012-12-17 13:54:34 följande:
    och vadå en vuxen känna på sig när man behöver spy, hört talas om att magsjuka/åksjuka/illamående över lag kan komma väldigt plötsligt? Jisses...
    Ja men ta taxi och skicka räkningen till henne sen. :p
    Ne men precis du planerar väl när du skall kräkas,det gör väl varenda vuxen människa :p

• Anonym (Gravid)
    sextiotalist skrev 2012-12-17 14:04:37 följande:
    Jadu, man kan inte kräva att omgivningen slutar att existera pga din fobi. Att man inte skall dricka så mycket som man spyr är självklart, att däremot kräva att någon tar taxi hem pga illamående är orimligt.

En gravid, tja, det går inte heller att sluta leva för det och inte heller kunna gardera sig.

Håller med!!
  • Anonym (Gravid)
    Dang it skrev 2012-12-17 15:44:33 följande:
    Och jag tappar respekten för de som inte kan respektera sina medmänniskor. ALDRIG i mitt liv att jag sätter mig i en jävla taxi! Vem har råd med sånt bara sådär? Visst, ta med en påse, men inte sjutton har man alltid påsar i fickan för blixt-illamående. Gravid, sjuk, full whatever. Alla är alltså bara omdömeslösa då enligt dig? Det finns inga plötsliga olyckor?
  • Anonym (Gravid)
    Anonym skrev 2012-12-17 15:49:44 följande:
    Ni som anmärker på att ni undrar hur folk kan spy offentligt.. Jag vet inte hur det är med er, men jag kan hålla tillbaka spyan ungefär lika lång tid som det tar att springa till toaletten.

Behöver man spy så behöver man, och då kan man inte hjälpa vart man befinner sig.

Måste säga att ni är äckliga ni människor som skulle springa därifrån! Vart fan är respekten för andra människor? Mår någon dåligt eller är skadad, så hjälper man till!  
  • Anonym (Gravid)
    cloudberry79 skrev 2012-12-17 17:35:03 följande:
    Klart man måste spy, men faktiskt, jag vill inte förstöra min och mina barns jul för att nån får kräksjuka ute bland folk. Kräks jag själv offentligt förväntar jag mig verkligen ingen hjälp, det klarar jag av själv (och hoppas verkligen att inte nån kommer fram till mig och gör det hela MER pinsamt...). Klart man hjälper till om någon är skadad, men inte fan tänker jag få kräksjuka i onödan.
    Men vem säger att det alltid är kräksjuka då? Snacka om att döma folk och tro saker utan att ha fakta. ne inte kul med kräksjuka men det kan drabba en ändå utan att man är med nån som kräks. Tänk om nån har vinterkräksjukan som sitter jämte dig på bussen,eller står i matkön som sen när den gått av bussen eller precis gått utifrån affären kräks. Vad skall du göra?! Det bästa är nog för dig isåfall och hålla dig inne och inte träffa nån om du är såå rädd för att "förstöra" julen.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (rädsla) skrev 2012-12-17 17:37:57 följande:
    Haha alltså ... jag visste att någon skulle svara mig på detta sätt. Suck. Tungan ute

Min tanke: om man vet med sig att man KOMMER MÅ ILLA när man åker buss, att man lider av konstant illamående som kan göra så man spyr, eller att man är magsjuk när man åker buss - så kan man väl av respekt till andra ändå ta med sig en påse ?
    Det är väl inte så jävla stötande att tycka att en person MÅR ILLA I FÖRVÄG och KÄNNER PÅ SIG ATT HEN SKA KRÄKAS, går undan lite eller har med sig en påse nedpackad ? 

Tänk till innan du tar åt dig. Jag refererade inte till människor som kan börja kräkas rakt ut, utan förvarning, utan människor som går runt och känner "gud, jag kommer kräkas" i typ en timme innan det faktiskt händer. 

Såsom du vill att jag ska respektera människor som kräks rakt ut - kanske DU borde försöka respektera MIG som har brutal kräkfobi. Kräv inte respekt av någon om du inte kan ge respekt tillbaka. 

Du verkar inte förstå vad emetofobi handlar om. Det handlar inte om att man tycker spya är "äckligt" - det är en FOBI, man blir livrädd när man tror att nån ska börja kräkas och många får panikångestattacker. Själv blir jag så jävla rädd att benen viker sig ... jag blir helt svag i kroppen och kan inte andas, pulsen går i 1000 km/h och jag vill bara kasta mig ur tåget så fort jag hör nån säga att den är åksjuk.

Trots att jag förklarar för dig hur jag mår av min rädsla - så tror jag inte du fattar ändå. Tycker det är grymt respektlöst att be någon som är livrädd för kräks att gå fram och fråga någon som spyr hur den mår eller att "hjälpa till". 
    Kräver inte att du ska fatta vad jag menar, men sätt dig åtminstone in i vad emetofobi är och hur det yttrar sig - innan du pekar med pinnar.
    Om du var rädd för blod så skulle jag knappast tycka det var lämpligt att be dig gå och plåstra om någon som blöder.  

Suck, dumma människa ...                         
    HAHAHA du är bara för rolig!! Tänker inte ens lägga ner tid på att svara dig på detta. Jag kan lägga mer tid på annat. :D Men intressant hur du kan sitta och här med på peka hur andra skall tänka och respektera när du själv inte gör det. Man skall inte kasta sten i glashus vet du ;) Kan vara värt för dig och tänka på så inte ditt lilla hus går sönder,för det vore ju inte så bra för då kommer du ju ut bland alla människor som kräks :) Men du kanske skall sätta dig in i andra människor hur det känner sig. Haha detta är bara för lustigt!! :p

Snacka om att vara egotrippad och dum människa,suck suck suck. Haha.

Är ju inte bara jag som säger så här så kanske pröva och vända alla människor så¨det tycker som dig så du kan sova gott i natt. Ha en fin kväll och hoppas du slipper kräkas :)
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (rädsla) skrev 2012-12-17 17:43:12 följande:

Skulle du tycka man var lika "äcklig" om man var rädd för blod och hade svårt att hjälpa någon som blödde pga. att man var livrädd ? 

Jag tycker såna som du är "äckliga" faktiskt ... Du dömer folk utan att ha någon som helst uppfattning om hur det känns att ha den rädsla som personerna i fråga har. Du verkar inte ha någon som helst koll på vad FOBI innebär. Informera dig litegrann och kom sedan tillbaka. 

Men det är klart, människan som varelse saknar medkänsla för sådant som ligger bortom de egna upplevelserna. Så det är inte ditt fel att du uttrycker dig korkat ...     
    men lilla du, du saknar ju för fan medkänsla du också  och dömer folk själv. Så lägg bara ner för du gräver bara längre och längre ner och gör bort dig. Du har ju ingen uppfattning om varför man mår illa eller kräks. Du har ju ingen koll heller. Bara ge dig nu!! Orka!! :p
  • Anonym (Gravid)
    cloudberry79 skrev 2012-12-17 17:48:37 följande:
    Kräksjukan är huvudsakligen droppsmitta och ja, jag undviker folksamlingar. Det KAN ju vara kräksjuka, alltså går jag inte fram till folk som spyr. Inte för att det någonsin hänt mig, men jag skulle inte göra det. Jag räknar med att de flesta vuxna kan ta hand om sig själva och KAN de inte ta hand om sig själva så får de ta med sig sällskap om de måste röra sig bland folk. Och ja, kräksjuka skulle ju förstöra julen för de flesta, eller hur? Själv hade jag vinterkräksjuka när jag var gravid, det var verkligen inte kul. Genom att tänka på hygienen slapp resten av familjen sjukdomen, så det är fullt möjligt att vara så pass hygienisk att man inte smittar andra, det borde de flesta faktiskt tänka på.
    Men det kanske inte kan ha med sig sällskap hela tiden har du tänkt på det!!?? nej det hade du inte. Snacka om att döma folk och allting. Du är bara helt otrolig!! Haha :p

Tack för kvällens underhållning :)
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (rädsla) skrev 2012-12-17 18:17:12 följande:

Ja du själv hade iallafall framstått som mer intelligent om du hade kunnat komma med ett svar som gått att diskutera vidare. Just nu får jag intrycket av att det jag skrev var lite för avancerat för dig och att du flyr genom att låtsas att du skrattar åt mig Tungan ute konstigt beteende.   

Nåväl - tar gärna diskussionen med någon som har lite fler seriösa argument att plocka fram.   
    Snacka om att döma folk. Du är inte värd min tid eller energi. Det är så komiskt att du inte förstår det och att du bara gör bort dig. Skall du prata om konstigt beteende,jaja. :p

hahaha seriösa argument. lycka till. när du plockat fram dina seriösa argument och sluta döma om andra och så kanske du lyckas. Men du tror ju du är bäst och vet allt och har rätt så varför. Seriöst. Man kan ju undra hur gammal du är.
Svar på tråden Om någon kräks offentligt?