• Pudding

Om någon kräks offentligt?

Just nu är magsjuka och vinterkräksjuka allt jag tänker på och jag är nästan sjukligt orolig för att drabbas, så hände det idag skulle jag få hjärtklappning, magkramper och börja kallsvettas. Så fort jag kunde skulle jag avvika från platsen.

En annan tid på året då dessa ämnen är mindre högaktuella önskar jag att jag skulle kunna visa omsorg. Men sanningen är nog den att just vid kräks skulle jag antagligen titta åt ett annat håll. Jag är inte en större människa än så.

• Pudding
    Emmis skrev 2012-12-17 09:31:25 följande:
    Jag är varken rädd för smittor eller kräks. Däremot tycker jag att blod är riktigt otrevligt. Jag jobbade en sommar på en nöjespark och var då med om en kvinna som plötsligt började må illa och inte hann till någon toalett utan kräktes rakt ut på marken. Hon nästan grät för att det var så pinsamt för henne, men jag hade inga bekymmer med att utan vidare ta hand om henne och sedan städa upp. Inte mysigt direkt, men ingenting som oroade mig det minsta.
    Då hade jag betydligt större problem de gånger som folk ramlade eller slog sig på annat sätt och kom blödande och frågade efter plåster. Där hade jag ogärna hjälpt till även om jag hade bitit ihop för servicens skull.
    Vi har väl alla någonting som vi har mer eller mindre svårt för. Inget konstigt med det. Men jag hoppas att de flesta ändå kan se att olyckor händer väldigt lätt och att de som gör det med flit genom att inte ta sig hem i tid eller liknande nog är väldigt få. Det är väldigt lätt att bedöma fel och tro att man nog ska hinna hem ändå. Spy offentligt är nog jobbigt utan att folk omkring beter sig illa eller blir arga. Så även om man inte kan eller vill hjälpa till hoppas jag att man sköter det snyggt, man behöver inte orsaka mer obehag än nödvändigt.
    Du har rätt, och så skönt det är att alla inte är rädda för samma saker! Jag har inga större problem med blod och skulle gärna hjälpa någon som har skadat sig och behöver plåstras om. I slutändan jämnar det kanske ut sig.
  • Pudding
    Anonym (Gravid) skrev 2012-12-17 11:38:28 följande:
     Vad FAN skall jag gå av i farten då eller be dom stanna mitt på spåret eller motorvägen!!?? Varför skall jag stanna hemma för, du kan väl stanna hemma själv då om du har så jävla ont av det!!!
    Grejen är den att många med kräkfobi - som är ett verkligt problem - faktiskt stannar hemma för att de är så rädda för att stöta på människor som kräks och utsätta sig för smitta. Att bli arg på någon som kräks är irrationellt och en helt känslomässig reaktion, det betyder inte att någon arg människa kommer att skälla på dig för att du kräks, utan ilskan håller man antagligen inom sig själv.

Hoppas verkligen att ditt illamående går över! Fred!

• Pudding
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-12-17 13:34:44 följande:
    En till emetofob här. Hade blivit skitförbannad och livrädd. Tycker att en vuxen människa känner på sig när det är dags och kan avvika innan olyckan är skedd. Okej i ett hörn typ men inte mitt på torget. En full vuxen borde se till att inte dricka till den gränsen att man spyr. Tycker att det är fruktansvärt oansvarigt. En sjuk vuxen kan ta en taxi hem istf kollektivtrafik. En gravid kan tänka i förebyggande syfte. Vad det än beror på hade jag tappat all respekt för personen i fråga.
    Fast du kanske har hört talas om t ex vinterkräksjukan, som enligt uppgift bryter ut så snabbt att man faktiskt inte hinner känna att det är på gång. Det är min värsta mardröm, både att drabbas själv och att vara i närheten när det händer någon annan. Jag undviker kollektivtrafik av den anledningen.
  • Pudding
    Anonym (Gravid) skrev 2012-12-17 12:01:15 följande:
    jag sa aldrig att det inte var ett verkligt problem och lider med dom som känner så. Men tycker det var dumt och säga att det bara är och vara hemma,gå av bussen eller ta en påse om de möjligheterna inte finns. Visst är man magsjuk så borde man vara hemma. Men jag som gravid kan kanske inte vara hemma fån jobbet, alla får inte sjukskrivning pga illamående och kräkningar. Och ibland kommer det bara över en. Jag vill bara ge en annan vinkel av det och att det kunde bero på andra saker än just magsjuka. Kanske,jag kan förstå de som blir arga på fulla människor men varför bli arg på nåt som man inte vet anledningen till och kanske på en människa som inte kan styra det. Man väljer ju inte själv och kräkas eller så. Faktum är att alla håller det inte inom sig själva. Flera här har sagt att de inte skulle det och jag har själv erfarenhet av att folk inte håller det för sig själva och har även vänner som varit med om samma sak,blivit utskälld utan att få en syl i världen till att förklara varför man mår så dåligt.

Tack, det gör det säkert. Men underlättar ju lite om man slipper bli utskälld och får lite förståelse från folk när man berättar och kanske mer omtanke runt om i samhället.
    Okej, jag har inte läst hela tråden så jag har inte sett att det finns de som skulle säga ifrån, bara att det finns de som blir arga. Det har jag förståelse för, däremot trodde jag inte att det fanns de som faktiskt gav uttryck för sin ilska och skäller på personen som kräks. Det verkar helt idiotiskt för mig, är man rädd vill man ju bara därifrån och vill inte se på över huvud taget. Alla vet ju att det kan bero på annat än magsjuka men så här års med alla rapporter om vinterkräksjuka, ligger det nära till hands och då är offentliga spyor en riktig mardröm för alla emetofober.

Om någon berättar för mig att hon kräks p g a graviditet har jag full förståelse och den typen av spyor är inte skrämmande för mig över huvud taget. Hoppas att du också slipper bli utskälld i fortsättningen.
  • Pudding
    tahira skrev 2012-12-17 20:47:48 följande:
    Sedan är jag väl lite kritisk till alla som anser sig vara fobiker i det här fallet.

Det ÄR jävligt äckligt med andra människor som kräks. Det är vidrigt att se och vara i närheten av, och lukten skall vi ju inte ens prata om.

Jag är själv otroligt "bacillrädd" och har fått utslag på händerna för att jag tvättar dem för mycket, och jag skulle också fly fältet vid kräkning omkring mig, trots att jag själv kräkts offentligt och min son också.

Men att ALLA som i den här tråden skrivit att de lider av fobi verkligen gör det, nja... det har jag lite svårt att tro.

Somliga gör det säkert. 
    Det finns grader i helvetet, själv kallar jag mig inte emetofobiker eftersom jag bl a inte isolerar mig bara för att det går vinterkräksjuka. Däremot får jag verkligen egna fysiska reaktioner när andra i min omgivning är illamående och bara oron förstör ganska mycket för mig. Jag har inte alltid haft det så här utan det har utvecklats under de senaste 4 åren. Så jag har inte svårt att tro att det finns gott om fobiker och är inte förvånad över att de dras till den här tråden.
  • Pudding
    tahira skrev 2012-12-17 21:03:26 följande:
    Jo, jag förstår ju att det är jobbigt. Jag är sådan som isolerar mig så gott det går vid olika epidemier, och har i perioder inte kunnat sitta någon annanstans än längst bak i bussen för att jag varit rädd att någon skall kräkas på mig.

Men jag har inga problem att kräkas själv (mer än vanliga människor, det är ju inte direkt trevligt, om man säger så)

Går det inte att undvika folk i din omgivning som är illamående?

Det gör jag. 
    Det är klart att jag undviker folk som är illamående, men det är ju omöjligt när det är t ex ens egna barn. Och ifall det är någon som plötsligt drabbas. Ser jag någon bli tvärblek och plötsligt börja svettas får jag exakt samma reaktioner.

Jag har inte heller problem med att kräkas själv.
  • Pudding
    celba skrev 2012-12-18 00:06:51 följande:
    Men hjälp vilka egoister det finns. Jag har varit gravidillamående till och från i 6 veckor och det kan komma väldigt plötsligt från ingenstans att man måste spy då, helt utan förvarning. Om ett enormt illamående plötsligt sköljer över mig i en offentlig miljö, tex på bussen så har jag fått sitta och koncentrera mig ordentligt på att inte kaskadspy rakt ut och sen rusa ut nästa hållplats och spy. Finns dock inga garantier utan man kan råka spy på offentlig plats bland folk. Det kan bla bero på dofter av olika slag. Att må så jävla illa så många veckor hade jag inte önskat min värsta fiende. Jag skiter fullständigt i era fobier som om ni vore offret här och om era ben viker sig och ni håller på att svimma i några sekunder för att någon annan människa mår dåligt och kräks så är det inte er det är synd om er. Önskar att ni fick känna hur det känns att vara konstant illamående i 6veckors tid. Att plötsligt må så illa att man inte vet var man ska ta vägen. Jag har kräkts bakom många buskar och har det funnits någon åskådare så har jag att jag är gravid.
    Ni som lider av dessa fjantfobier, gå i terapi eller håll det för er själva. Jag är inte intresserad av att läsa på om er fobi för det gör ingen skillnad för mig och min åsikt om att ni är fjantiga egon, ni får knappast någon empati från mig.
    Jag hade inte förstått att det här var en fråga om vem det egentligen är synd om, jag trodde att vi alla bara förklarade hur vi känner och varför vi agerar som vi gör.

Jag kan ju inte tala för andra, men jag tycker nog mer synd om dem som kräks än om mig själv i alla fall. Det är ju just för att jag inte själv vill hamna i den situationen - att kräkas offentligt - som jag är så himla rädd. Så det är självklart mest synd om den som faktiskt kräks. Jag önskar INGEN konstant illamående och hoppas innerligt att det går över för dig snart.
Svar på tråden Om någon kräks offentligt?