• tahira

Om någon kräks offentligt?

Jag hade nog inte gått fram, faktiskt.

Jag tycker att det är jävligt obehagligt med spyor - så klart, och skulle inte vilja riskera att bli utsatt. Har dock ingen anledning att vara det eftersom jag inte varit magsjuk i hela mitt liv, men ändå.

Jag har själv kräkts offentligt några gånger. Under min första graviditet innan jag lärde mig hur min kropp fungerade kräktes jag dessutom offentligt UTAN PÅSE, vilket jag skäms för (mest för att jag tycker synd om de som fick städa undan och för att det var pinsamt). 

Under denna graviditeten går jag ingenstans utan kräk-påse.

Det har jag i och för sig för vana att göra annars också, eftersom vår son kräktes i stort sett varje dag hela förra året, pga åksjuka. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira

Hade det varit en kvinna i barnafödarålder hade jag utgått från att hon var gravid. Hade det varit sent på kvällen hade jag nog misstänkt fylla, hade det varit på bussen hade jag misstänkt åksjuka, tidigt en lördag- och söndagmorgon hade bakfylla varit en rimlig orsak. Och till sist hade jag väl trott att det var magsjuka eller matförgiftning. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Anonym (rädsla) skrev 2012-12-17 19:03:24 följande:
    En grej jag tänkt på - det är många här som är ledsna att de ej kunnat gå fram och hjälpa till eller likn.

Men tänk om den som kräks INTE VILL ha hjälp ... :// Då spelar det ju inte direkt roll ... Det borde göras en omröstning om detta, kanske kan göra en själv. 

Om jag själv hade spytt offentligt hade jag absoluuuut inte velat att någon kom fram och "hjälpte" mig eller frågade hur jag mådde osv, jag hade bara velat låtsas som om ingen såg och flytt platsen fort som fan. 

Hur tänker ni ang. detta - ni som kräks offentligt ibland ?        
    Några gånger när sonen kräkts har det kommit fram folk med servetter, och det har jag verkligen uppskattat.

Jag har även uppskattat när det kommer fram folk och frågar hur jag mår, när jag kräkts. Två gånger har någon sprungit in på närmaste affär och köpt en flaska vatten åt mig. Det har faktiskt betytt mer än jag trott, att bli lite omhändertagen.

Men de gånger ingen reagerat har jag inte heller brytt mig om det. Jag utgår inte ifrån att någon skall hjälpa mig eller fråga mig hur jag mår, men jag uppskattar att de gör det. Och när jag förklarat att det beror på graviditet har jag till och med blivit erbjuden skjuts hem tre gånger (men avböjt).

Anledningen till att jag är ledsen över att själv inte gå fram är att jag vet ju inte vad det beror på. Om det är någon som kräks lite snabbt och sedan torkar sig om munnen och går vidare, skulle jag ju inte vilja lägga mig i. Men om det är någon som ligger och håller sig för magen och kaskadkräks kan det ju handla om någon livshotande och då önskar man att man kunde hjälpa till. Hade det verkat allvarligt och ingen annan var där hade jag hållt mitt avstånd och ringt polis/ sjukvård och informerat. 
  • tahira

Sedan är jag väl lite kritisk till alla som anser sig vara fobiker i det här fallet.

Det ÄR jävligt äckligt med andra människor som kräks. Det är vidrigt att se och vara i närheten av, och lukten skall vi ju inte ens prata om.

Jag är själv otroligt "bacillrädd" och har fått utslag på händerna för att jag tvättar dem för mycket, och jag skulle också fly fältet vid kräkning omkring mig, trots att jag själv kräkts offentligt och min son också.

Men att ALLA som i den här tråden skrivit att de lider av fobi verkligen gör det, nja... det har jag lite svårt att tro.

Somliga gör det säkert. 

• tahira
    Pudding skrev 2012-12-17 20:59:50 följande:
    Det finns grader i helvetet, själv kallar jag mig inte emetofobiker eftersom jag bl a inte isolerar mig bara för att det går vinterkräksjuka. Däremot får jag verkligen egna fysiska reaktioner när andra i min omgivning är illamående och bara oron förstör ganska mycket för mig. Jag har inte alltid haft det så här utan det har utvecklats under de senaste 4 åren. Så jag har inte svårt att tro att det finns gott om fobiker och är inte förvånad över att de dras till den här tråden.
    Jo, jag förstår ju att det är jobbigt. Jag är sådan som isolerar mig så gott det går vid olika epidemier, och har i perioder inte kunnat sitta någon annanstans än längst bak i bussen för att jag varit rädd att någon skall kräkas på mig.

Men jag har inga problem att kräkas själv (mer än vanliga människor, det är ju inte direkt trevligt, om man säger så)

Går det inte att undvika folk i din omgivning som är illamående?

Det gör jag. 
  • tahira
    Anonym (rädsla) skrev 2012-12-17 21:30:06 följande:

Det enda som kan avgöra om någon har en fobi är att ta reda på mer om personens rädsla, tycker jag. Håller med dig om att det är skillnad på att tycka att spya är sjukt äckligt - och att vara fobiker, men jag tycker illa om att vissa fobier förminskas väldigt mycket av människor som inte har dom. Nu säger jag ej att du gör detta - men jag tycker det finns många andra som säger "ähh vad fan, jag tycker också spya är äckligt." när man säger att man har kräkfobi. 

Jag själv anser mig vara emetofob eftersom det är en rädsla som växt sig väldigt stark hos mig, och nu gör mig mentalt handikappad i vissa situationer - samtidigt som det begränsar mig till vardags. 

När jag var barn så var jag faktiskt inte rädd för kräks ... tänkte väl "usch så äckligt" eller nåt - men sen blev det tusentals gånger värre ... Min mamma kräktes mycket när jag var liten. Hon hade nåt problem med något i magen ... och de där jävla spyljuden som jag ibland vaknade av på natten etsade sig fast hos mig och gjorde mig livrädd.    
    Jag håller med om att det är ett problem med att vissa fobier förminskas av omgivningen, och jag tror att en stor anledning till det är alla som självdiagnosticerar sig och kallar sig för "fobiker" bara för att de tycker att någonting är obehagligt.

Jag tror att om folk gång på gång säger att de har fobi för saker som de mest bara är rädda för, så förstör de för de som faktiskt behöver hjälp och stöd och genuint har fobi.

Som de som säger att de har klaustrofobi och inte klarar av hissar, men när man skall upp 300 trappsteg så kan de ändå tänka sig hissen. Tio sådana personer och man tappar lite respekt för "klaustrofobiker" och tar inte person nummer elva på allvar, personen som får en panikattack och svimmar bara av att vara på ett tåg.

Jag tror att man skall akta sig för att häva ur sig egna diagnoser, helt enkelt. 

(Observera att jag INTE riktar det här inlägget till en enskild person i tråden) 
Svar på tråden Om någon kräks offentligt?