Anonym (rädsla) skrev 2012-12-17 21:30:06 följande:
Det enda som kan avgöra om någon har en fobi är att ta reda på mer om personens rädsla, tycker jag. Håller med dig om att det är skillnad på att tycka att spya är sjukt äckligt - och att vara fobiker, men jag tycker illa om att vissa fobier förminskas väldigt mycket av människor som inte har dom. Nu säger jag ej att du gör detta - men jag tycker det finns många andra som säger "ähh vad fan, jag tycker också spya är äckligt." när man säger att man har kräkfobi. 
Jag själv anser mig vara emetofob eftersom det är en rädsla som växt sig väldigt stark hos mig, och nu gör mig mentalt handikappad i vissa situationer - samtidigt som det begränsar mig till vardags. 
När jag var barn så var jag faktiskt inte rädd för kräks ... tänkte väl "usch så äckligt" eller nåt - men sen blev det tusentals gånger värre ... Min mamma kräktes mycket när jag var liten. Hon hade nåt problem med något i magen ... och de där jävla spyljuden som jag ibland vaknade av på natten etsade sig fast hos mig och gjorde mig livrädd.    
Jag håller med om att det är ett problem med att vissa fobier förminskas av omgivningen, och jag tror att en 
stor anledning till det är alla som självdiagnosticerar sig och kallar sig för "fobiker" bara för att de tycker att någonting är obehagligt.
Jag tror att om folk gång på gång säger att de har fobi för saker som de mest bara är rädda för, så förstör de för de som faktiskt behöver hjälp och stöd och genuint har fobi.
Som de som säger att de har klaustrofobi och inte klarar av hissar, men när man skall upp 300 trappsteg så kan de ändå tänka sig hissen. Tio sådana personer och man tappar lite respekt för "klaustrofobiker" och tar inte person nummer elva på allvar, personen som får en panikattack och svimmar bara av att vara på ett tåg.
Jag tror att man skall akta sig för att häva ur sig egna diagnoser, helt enkelt. 
(Observera att jag INTE riktar det här inlägget till en enskild person i tråden)