Om någon kräks offentligt?
Blä! Jag vill inte bli smittad.
Blä! Jag vill inte bli smittad.
Beror lite på. jag skulle absolut gå fram och hjälpa om det ser ut som att personen behöver hjälp. Alla spyor beror inte på magsjuka.
men spyr personen "vanligt" så skulle jag gå där ifrån.
jag hade fått total panik och gjort mitt bästa för att fly hals över huvud, har en enorm kräkfobi och skulle förmodligen även skrika rakt ut i ren panik!
Sen skulle jag undra hur personen som kräks offentligt är funtad, även om den inte gör det med flit.
Mitt hjärta skulle nog halvt stanna och jag hade genast klivit av bussen eller gått ut från restaurangen eller där jag befann mig. Lider av emetofobi så jag får panik bara jag hör talas om att någon har kräkts
jag skulle börjat må illa och hoppats att jag inte blev smittad.
Jag skulle hålla mig undan så jag inte fick på mig .Om personen var ensam skulle jag fråga om personen behövde hjälp, även om det var en full människa som kräktes.
Har jobbat inom vården en massa år så man har väl tagit hand om det mesta ;)
På jobbet, som sjuksköterska, gör det mig ingenting om patienten kräks. Då står jag där, torkar, klappar på axeln och erbjuder något att skölja munnen med efteråt.
Men om någon kräks offentligt går jag inte gärna nära. Jag ser mig nog om och låtsas att jag inte sett det.
Jag såg två överförfriskade ungdomar sitta i ett köpcentrum och båda kräktes en hel del. Då kom två väktare fram med skurhink och trasor och tvingade killarna att torka upp efter sig. Det kändes SÅ rätt! Däremot hoppas jag att gravida inte ska behöva göra det...
För 20 år sen så där ( jag är 40 nu) reagerade jag inte så mycket. Var då med om att kollegor torkade spyor, jag jobbade på ett uteställe och var visserligen glad att slippa själv. Det var nog mest fyllespyor. I dag skulle jag bli fruktansvärt upprörd av en offentlig spya, eftersom det finns så mycket värre smittor. Tex blev jag en gång för några år sedan smittad av vinterkräksjuka, och det var helt fruktansvärt. Kändes i princip dödligt. Nåt så aggressivt fanns nog inte i Sverige när jag var yngre, i alla fall hade jag inte hört talas om det.
Ni som anmärker på att ni undrar hur folk kan spy offentligt.. Jag vet inte hur det är med er, men jag kan hålla tillbaka spyan ungefär lika lång tid som det tar att springa till toaletten.
Behöver man spy så behöver man, och då kan man inte hjälpa vart man befinner sig.
Måste säga att ni är äckliga ni människor som skulle springa därifrån! Vart fan är respekten för andra människor? Mår någon dåligt eller är skadad, så hjälper man till!
Min svägerska blev i höstas kräkt på i tunnelbanan på väg till jobbet hahaha
tyckte synd om henne usch 
Hur mycket vi än gör för att kontrollera, gömma, dämpa naturliga impulser och behov
så är kroppen biologisk och gör som den vill/behöver ibland
att anse att en person som inte kan kontrollera sin kropp, är djurisk, äcklig, konstig och ouppfostrad är ganska trångsynt och i sig konstigt
kroppen är skapt att agera utifrån sina behov, så om den verkligen behöver tömma tarmen, så kan man bara kontrollera det till en viss gräns, och går man över den gränsen så händer en olycka, eller så fuckar man upp signalerna
kan inte mer än att tänka på när dom på programmet "historieätarna" var i 1700-talet?
där man absolut inte under några omständigheter fick visa vare sig känslor eller kroppsliga behov!
att säga eller visa att man var hungrig var skam och inte acceptabelt!
kvinnor som visade känslor var svaga och hysteriska och måste botas och hållas instängda.
nu är det okej, till en viss gräns.
men att det ses så konstigt på en person som spyr (vilket man knappast gör med vilja offentligt!) visste faktiskt inte jag.. jag förutsatte att dom flesta tyckte det var äckligt och ofräscht men inte att dom tycker att personen i sig var äcklig och ofräsch.. och jag trodde dom flesta skulle vara angelägna om att hjälpa till
för det är en utsatt situation och jag tror ingen vill bara bli sedd snett på och sen ignorerad.. (man kan ju iaf fråga om den vill ha hjälp om man kan, om den säger nej så får man ju respektera det)

exempelvis.