• SiBiN

Nekad att "köpa ut nässpray"... :-)

Är bara fiken Råkade ut för en sak i en stor matbutik för ett tagsedan och har funderat på det lite sedan dess

Jag stod i en kassa och skulle betala mina varor. Då hör jag min systers son ropa; Moster hur gammal är jag? Förvånad blev jag över att han var där och att han frågade en sådan sak Men jag svarade 22 som ju stämmer.
    Det visade sig att han skulle köpa nässpray och blev nekad. Han hade glömt sitt leg hemma... Ok tänkte jag köper ut det till honom, jag VET ju att han är 22!! Men nej jag fick inte heller köpa då eftersom det skulle ges till en minderårig!!!

Konstigt tyckte jag men men jag gick bort till en annan kassa men de hade sett allt och jag blev nekad där också, försökte tillslut säga att ok, detta ÄR TILL MIG, (Jag är 36 år ) Men nej det gick de inte med på!! Nåväl vi lämnade butikenutan att tjafsa mer förstod att de har sina regler ju... I nästa butik köpte jag nässpray till min systerson och han fick äntligen en gnutta luft

Förstår att de inte KAN veta om han är 22 bara för att jag säger det... Regler antar jag. Men om jag säger i nästa kassa att det faktiskt är till mig (vilket det ju inte var egentligen) får de verkligen neka mig att köpa den då...?
    Haha tycker det är lite lustigt faktiskt.

• Svar på tråden Nekad att "köpa ut nässpray"... :-)
  • fjonkelina

Ja dom får neka till köpet om misstanke finns att det köps till minderårig. Läkemedel,alkohol och nikotin är det sådana regler kring.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.....................................
  • titti81

Om det finns misstanke om att du köper till någon annan ska personalen neka. 

Jag fick visa legg när jag köpte barnalvedon en gång, höggravid med 2 små  i kundvagnen.  

• Whitetrash86

Ja, eftersom dom i situationen anser att du ljuger och att det är till honom du säljer.. men tycker att det är lite kul att dom inte borde kunna se att en människa är 22. Men vissa butiker är ju stenhårda med att alla under 25 SKA visa leg.

• Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2012-12-17 11:15:48 följande:
    Ja, eftersom dom i situationen anser att du ljuger och att det är till honom du säljer.. men tycker att det är lite kul att dom inte borde kunna se att en människa är 22. Men vissa butiker är ju stenhårda med att alla under 25 SKA visa leg.
    köper*** suck på mig själv
  • myone

Va? Haha, ja vissa butiker är stenhårda. Jag får visa leg med jämna mellanrum och jag är 25+ Men får barnläkemedel har jag aldrig behövt visa. Man behöver ju aldrig visa leg på apoteket om man köper receptfria saker.

• Lilia

Vad larvigt, sådan nässpray får man använda från 12 år har jag för mig. Jag förstår mig inte på 18- års gränsen alls.

• kikkie

Apoteket har ingen åldersgräns på medicin ! Bara affärer som har det !!

• Trazzel

Råkade ut för samma igår faktiskt på en liten butik. Sprang in snabbast möjligt med enbart kontokortet och skulle bara köpa varsin julblomma och trisslott till farmor/mormor och tänkte när jag stod i kassan att jag passar på att köpa nässpray också. Icke! "Har du legitimation också?"

va? frågade jag fundersamt, för nässprayen??

"Ja, och för trisslotterna." Svarar kassörskan. 

Hann inte springa ut i bilen och hämta det och stå i kö igen (som va jättelång) så jag fick nöja mig med blommorna.

Lite smått larvigt tycker jag det är. Är snart 30.         

• SiBiN

Jaja de har väl sina regler bara att vara laglydig då ju Han blev sur för han ser "minsan inte så ung ut"!! Han är rätt stor och muskulös och ser faktiskt ut att kunna vara 25... Han får helt enkelt se till att ha sitt leg med sig

Jag är ju 36 och det var väl ca 6 månadersedan jag fick visa leg på systemet Haha, ler åt det numera, men förr tyckte jag det var skit att se ung ut.   

• Enzeru

Men om du hade leg skall väl du kunna gå i god för att han är så gammal som han säger, var det inte så tidigare när en person inte har leg med sig? Får man inte göra så längre?

Men i många fall är det inte bara det att dom inte tror att man har åldern inne, speciellt gällande lotter. Kontrollanter som kommer ut i butiker för att kolla om de håller hårt på leg kontrollen har blivit väldigt vanligt.

Jag ,min mamma och min sambo var i en butik och köpte lite lotter vardera och även fast tjejen i kassan är syster till min svåger (och vet ju då väl vilka jag och min mamma är) så ville hon se leg av min sambo och förklarade för oss efter köpet att kontrollanter kommer ganska ofta och kollar sånt nu så hon vågar inte chansa alls.

Svar på tråden Nekad att "köpa ut nässpray"... :-)