• SiBiN

Nekad att "köpa ut nässpray"... :-)

Är bara fiken Råkade ut för en sak i en stor matbutik för ett tagsedan och har funderat på det lite sedan dess

Jag stod i en kassa och skulle betala mina varor. Då hör jag min systers son ropa; Moster hur gammal är jag? Förvånad blev jag över att han var där och att han frågade en sådan sak Men jag svarade 22 som ju stämmer.
    Det visade sig att han skulle köpa nässpray och blev nekad. Han hade glömt sitt leg hemma... Ok tänkte jag köper ut det till honom, jag VET ju att han är 22!! Men nej jag fick inte heller köpa då eftersom det skulle ges till en minderårig!!!

Konstigt tyckte jag men men jag gick bort till en annan kassa men de hade sett allt och jag blev nekad där också, försökte tillslut säga att ok, detta ÄR TILL MIG, (Jag är 36 år ) Men nej det gick de inte med på!! Nåväl vi lämnade butikenutan att tjafsa mer förstod att de har sina regler ju... I nästa butik köpte jag nässpray till min systerson och han fick äntligen en gnutta luft

Förstår att de inte KAN veta om han är 22 bara för att jag säger det... Regler antar jag. Men om jag säger i nästa kassa att det faktiskt är till mig (vilket det ju inte var egentligen) får de verkligen neka mig att köpa den då...?
    Haha tycker det är lite lustigt faktiskt.

• Svar på tråden Nekad att "köpa ut nässpray"... :-)
  • kikkie

Bara för att hon hade Legg betyder ju inte det att hon är ärlig om hans ålder ?

• Enzeru

Nej det förstår väl jag också! 
    Men som jag sa så har man kunnat göra så när jag var yngre. Att man går i god för att någon är den de säger att de är, sen vet jag inte om det gäller/gällde intygande av åldern. Och såklart kan folk ljuga MEN då är det på deras ansvar som går i god för den andre som inte har legitimation med sig...

• kikkie

Ingen får lägga över ansvaret när det gäller mediciner , dom får inte göra så i en affär !

• Enzeru

Bra då fick jag ett delsvar på min FRÅGA om det inte gick att göra så. För du kanske missade att jag skrev i form av en fråga och att jag inte sa att det var ett faktum att det funkar så.

• kikkie

Jag svarade ju att dom inte får göra så därför funkar det inte

• Joico

Kan tyckas löjligt men sån är lagen. Åldersgräns för köp av receptfria läkemedel i vanlig butik är 18år. Och precis som för alkohol så får det såklart inte "köpas ut". 
    På Apotek finns ingen åldersgräns (förutom på nikotinläkemedel) 

• BeanBag
    Joico skrev 2012-12-17 20:17:02 följande:
    Kan tyckas löjligt men sån är lagen. Åldersgräns för köp av receptfria läkemedel i vanlig butik är 18år. Och precis som för alkohol så får det såklart inte "köpas ut". 
    På Apotek finns ingen åldersgräns (förutom på nikotinläkemedel) 
    Men nässprayen är ju från 12 år, varför ska man inte få "köpa ut" då?  Hur gör de om jag ska köpa nässpray till mitt barn som är 9 år?
  • cj2

Jag jobbar i butik. Fråga mig vad du vill! :)

Har inte läst hela tråden men fråga om ni har några frågor.

Detta får vi inte sälja till folk under 18 år Nikotin, medicin & alkohol. Är det dessutom flera personer i en grupp måste alla legas även om den som ska köpa visar godkänt leg. 

Under 15 år får man inte köpa tändare, tändstickor och energidrycker.
    Samma där alla i sällskapet måste legas.

Det går inte heller att pröva sin lycka i nästa kassa.

• cj2

jisses.. glömde spel.. vi får inte sälja lotter till folk under 18 år heller.

• BeanBag
    cj2 skrev 2013-01-17 11:14:44 följande:
    Jag jobbar i butik. Fråga mig vad du vill! :)

Har inte läst hela tråden men fråga om ni har några frågor.

Detta får vi inte sälja till folk under 18 år Nikotin, medicin & alkohol. Är det dessutom flera personer i en grupp måste alla legas även om den som ska köpa visar godkänt leg. 

Under 15 år får man inte köpa tändare, tändstickor och energidrycker.
    Samma där alla i sällskapet måste legas.

Det går inte heller att pröva sin lycka i nästa kassa.
    Men hur gör ni om jag ska köpa nässpray till mina barn?
  • cj2

Du får köpa nässpray till dina barn, men det brukar man liksom få en känsla för.

• Vandelfri

får man andas i matbutiker som säljer nässprayer om man är under 18? risken är att det finns ångor som man kan tänkas inhalera

• cj2
    Vandelfri skrev 2013-01-17 11:28:00 följande:
    får man andas i matbutiker som säljer nässprayer om man är under 18? risken är att det finns ångor som man kan tänkas inhalera
    Nej vi delar ut munskydd i ingången!
  • hymafr

Visst har de rätt att hindra dig, men det löjliga i sammanhanget är ju att det inte fanns någon som helst anledning för dig och din systerson att ha en liten teaterföreställning i butiken genom att innan komma överens om att han skulle säga att han glömt leg och att han sen skulle ropa till dig och du skulle svara 22!

• Enzeru

Jag vart så full i garv efter att ha läst och medverkat i den här tråden då jag i början på förra veckan skulle köpa näspray (Nezeril barndosen från 2 år). Hade bara betalkortet på fickan och hade glömt plånboken. Blev nekad, (hade ju inget leg) Skrattande och jag är 29 år gammal och höggravid. Jag mindes direkt den här tråden och börjar skratta som en tok i kassan och min kompis erbjuder sig att köpa den åt mig (även hon 29 år) men då fick hon bara till svar av kassörskan att "nej då får jag inte sälja till dig heller"
    Min kompis blev lite arg men jag bara skrattade och viftade bort hennes protester. Men tjejen i kassan tipsade oss om att gå till shell runt hörnet istället. Solig Jag tackade för tipset, vi gick dit och när min kompis gick in där så kom hon ut på kanske två minuter, ingen legförfrågan där inte.

• aztec

Oj blev själv nekad här om veckan, så sur jag blev, ser väl över 18 och hon kunde inte ha missat hur täppt jag var -_-''

• LunaLunatic

Många här lär ju köpa ut mediciner etc åt minderåriga...

Kom i diskussion med en kassörska. Jag hade köpt cigg i den affären dagligen i över ett års tid. Så ville hon plötsligt ha leg, vilket jag inte hade med mig. "Alla under 25 måste visa leg". Vad bra, tyckte jag, jag är ju 28. Men då ville hon ha leg som bevis på att jag var över 25 istället :D 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Nekad att "köpa ut nässpray"... :-)