• RosaBoll

KBT-hjälp. Tips? Helsingborg.

Hej.

Har nu kommit till insikt att om jag nånsin ska kunna leva ett glädjefullt liv utan begränsningar, och ha ett förhållande som inte går i kras (nyligen gjort, delvis pga mina problem - är med andra ord lagom förstörd just nu) , så måste jag gå till någon och få hjälp. KBT-psykolog av något slag. Jag bor i Helsingborg och undrar om det är någon som kan ge tips på någon som gått till någon inom KBT och trivts bra. Hur går man tillväga; remiss på VC och sen väljer man själv? 

Enormt tacksam för svar... 

• Svar på tråden KBT-hjälp. Tips? Helsingborg.
  • Anonym (Malin)

Ring hellre till en öppen psykiatrisk mottagning. Du får göra en egen remiss först, där du på telefon får berätta om ditt problem, sedan blir du kallad till en behandlare där får du göra bedömingssamtal, där jag bor får man sedan gå vidare och prata med en psykoterapibedömare, sen blir du tilldelad en KBT teraput (du får inte välja själv) den här karusellen tog nio månader för mig från att jag ringde första samtalet, det är ovanligt kort tid. Ofta handlar det om runt 12-18 månader. Vill du välja teraput och slippa väntetiderna så kan du gå privat, det kostar 500-800 per gång.

• Anonym

Sök på familjerådgivningen Öresund. Har även enskild terapi. Dem är suveräna! Tel 185265

• RosaBoll
    Anonym (Malin) skrev 2012-12-17 11:19:49 följande:
    Ring hellre till en öppen psykiatrisk mottagning. Du får göra en egen remiss först, där du på telefon får berätta om ditt problem, sedan blir du kallad till en behandlare där får du göra bedömingssamtal, där jag bor får man sedan gå vidare och prata med en psykoterapibedömare, sen blir du tilldelad en KBT teraput (du får inte välja själv) den här karusellen tog nio månader för mig från att jag ringde första samtalet, det är ovanligt kort tid. Ofta handlar det om runt 12-18 månader. Vill du välja teraput och slippa väntetiderna så kan du gå privat, det kostar 500-800 per gång.
    Oj, så länge vill man ju helst inte behöva vänta på ett så pass akut problem.. Tack för era svar!
  • RosaBoll
    Anonym skrev 2012-12-17 18:33:16 följande:
    Sök på familjerådgivningen Öresund. Har även enskild terapi. Dem är suveräna! Tel 185265
    Är det inom KBT också...?
  • Lindis 73

Om din husläkare skiver en remiss till ackrediterad KBT-terapeut (tror det finns på fam rådgivningen också) enl rehabgarantin så finns det en hel lista att välja behandlare från. Då går det på högkostnadskortet och du får frikort när du ä uppe i 1100 kr.

Öppenvårdspsyk i Helsingborg (Najaden) tar inte emot "vanliga" fall - där behöver man vara väldigt sjuk för att få komma till om man inte haft kontakt innan eller har en diagnos som inte kan skötas via primärvården...  

• Anonym

Kolla deras hemsida. Där står om alla deras behandlingar.

RosaBoll skrev 2012-12-18 20:47:07 följande:
    Är det inom KBT också...?

Svar på tråden KBT-hjälp. Tips? Helsingborg.