niceelinice skrev 2013-01-10 16:06:24 följande:
Har du några vikter alls hemma? Många övningar gör jag hemma för att jag har vikter, men kan även göra det på gymmet.
Jag tycker egentligen inte att gymmet är så bra för snygg rumpa. Visst tränar jag lite ben och rumpa där, men egentligen gör jag det mer hemma.
På gymmet (går att göra hemma) har jag bl.a kört utfallsgång, fast med en 5-10 kg vikt som jag håller i med båda händerna uvanför huvudet. Blir betyligt tyngre än att hålla armarna rakt ner.
Sen utfallshopp (går oxå att göra hemma) åt sidorna med en 5-10 kg vikt som man håller framför bröstet med korsade armar över vikten. Du går ner i en squatposition med fötterna bredare än axelbredd, därefter hoppar åt sidan där du går ner i en ny squatposition på en gång. Och sen fram och tillbaka tills benen är som spagetti =)
Hemma brukar jag göra squats där jag går upp på tå. Fötterna vidare än axelbredd, med tårna pekande utåt i ca 45 graders vinkel. Stå på hela foten, knip rumpan och samtidigt som du böjer benen går du upp på tå, sen upp igen och stå på hela foten samt slappna av i rumpan. Brukar göra typ 25-50 sådanahär under tiden jag borstar tänderna på morgonen =)
Sen en övning då jag använder pilatesboll. Jag ligger med ryggen på bollen och benen brett isär, sätter en 10 kg vikt på höfterna och går ner med rumpan, nästan i golvet för att sedan pressa upp den så långt upp jag kan. Det här gör jag oxå maxrepetioner på. Går att göra utan vikt, men med fler reps. Kan även luta ryggen mot soffan om du inte har en pilatesboll.
Hoppas du fått lite tips och inspiration och lycka till =)
tusen tack för all info! har tyvärr inga hantlar hemma men går ju att införskaffa, pilatesboll har jag däremot så den övningen blir att prova ikväll om kidsen somnar nån gång! (: