Inlägg från: Uller |Visa alla inlägg
  • Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Min dotter har tyvärr lite svårt i skolan för vissa ämnen så som  Svenska, matte och Engelska.

Hon får hjälp i skolan då hon går till specialpedagog ngr gånger i veckan och arbetar extra. 

Finns det något som vi som föräldrar kan göra för att hjälpa henne vidare?
    Tar emot alla tips och råd som finns.

Hur mycket extra bör vi arbeta med läxor hemma?
    Känns orimligt att arbeta dagligen 2 timmar till efter skoldagens slut. Det har inte våran dotter ork till efter att varit i skolan 8- 1430.

SKa man arbeta en timme extra efter skolan??

Hur bör vi lägga upp extra träningen efter skolan så att hon får möjlighet att nå målen?

Känns lite tungt nu då läraren säger att det kan bli svårt för henne att nå målen i matte, engelska och svenska i årskurs 6.
    Vet att huvudansvaret ligger på skolan men vill underlätta för min dotter.

• Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!
  • Uller

Vi har frågat om det ett flertal gånger i skolan då både min man har dyslexi, min pappa har dyslexi och min yngsta syster har både dyslexi och dyskalyli.
    Dock så säger de att de inte kan se att hennes svårigheter är så stora att det tyder på dessa diagnoser.

Problemet är att de tog tag i hennes lässvårighet för sent, de påbörjade inte åtgärder förrens i ÅK 2.

Vi har åtgärdsprogram och pratar med lärarna nästa gång vi ska ses är några veckor in på nästa termin.

Åtgärdsprogrammet talar bara om att hon ska få öva extra och att hon får gå till specialpedagogen. 

Vad kan vi som föräldrar göra mer? 

• Uller

Vi får tala med läraren och specialpedagogen om det igen vi mötet i januari. Känns som vi tagit upp detta i 2-3 år nu och vi står kvar och stampat

• Uller

Vet inte vart vi ska vända oss när det gäller utredning om skolan inte vill utföra den.

Hur får man tag på ngn extralärare till sina barn som kan arbeta med dem ngn dag i veckan?

Som det är nu har hon fått med sig repetion av engelskan och att göra om 2 hela kapitel i matten.
    Tycker självklart att hon ska jobba extra för att ev underlätta men det är väldigt orättvist att hon inte får ngt lov. Tycker synd om henne

• Uller

Upplever också att det brister från skolan då de redan halvvägs in i 4 bedömer att hon kommer att få svårigheter i de 3 kärnämnena.

Min dotter är hemma sjuk idag (feber), hon började gråta när hon såg alla sina extraläxor hon ska göra på lovet. Fick hem dem via lillasyster.
    Repetera 2 kapitel i matteboken addition subtraktion och multiplikation och division.
    Är totalt sett 8-10 sidor med material att räkna.
    Sedan var tredje uppgift i engelskaboken så långt de hunnit denna termin.
    Detta innebär uppgifter som de arbetat med under ca 1/3 av terminen som hon ska göra på lovet.
    Blir att ha skola 2 timmar om dagen i 21/2 vecka.
    Hoppas inte hon helt dissar skolgång innan hon slutar mellanstadiet med dessa krav

• Uller

Varken jag eller hennes lärare ser några tecken på koncentrationssvårigheter eller problem med utvecklingsnivån.

Hon hänger med bra i de andra ämnena  får som omdöme att hon kan föra vettiga resonemang kring ämnen som de arbetar med.
    Hon är duktig i idrott och tränar både cirkus och fotboll. Hon har en bra motorik.

Koncentrationssvårigheter har jag dock utrett vår yngre dotter för och där kunde psykologen se vissa tendenser men inte så allvarligt att det krävde ngr åtgärder. Om jag ska jämföra de två så är de som natt och dag. En som inte kan vara still en "rastlös själ" och en som kan sitta och pyssla leka på datorn osv.

Ska tjata mer på lärarna vid nästa möte, då är specialpedagogen med också.

SIN74 skrev 2012-12-19 18:46:09 följande:

Jag gjorde nyligen en utredning på en elev angående dyslexi för att utesluta detta och bekräfta arbetsminnsesträning.
    Vad är det för skola som inte tar tag i att kolla vad svårigheterna beror på?
    Skicka hem en massa uppgifter sominte hunnits i skolan?
    Jag och specialpedagogen ser till att våra dyslektiker får den träning av speciella saker i skolan så att det bara är de vanliga anpassade läxorna plus extra lästräning i egenvald bok som görs hemma.
    Ni ska ej behöva sitta med detta!!
    Kontakta rektor och begär EVK nu!

Vad är EVK?

• Uller

Saken är den att hon har gjort dessa uppgifter redan under läsåret, det blir ren repetion alltså räkna samma tal som hon gjort tidigare under terminen. Göra samma engelskauppgifter som redan gjort en gång

• Uller

Ser inga koncentrationsvårigheter. Hon hänger med i andra ämnen där de arbetar mer muntligt.

• Uller

Nu går hon tyvärr i den här skolan och vi har bara de förutsättningarna att arbeta ifrån.

Vill veta hur jag kan hjälpa henne mer själv, föreslog att vi ska tala engelska hemma ngn timme per dag men maken känner sig inte säker själv på engelskan. Själv är mitt ordföråd ganska stort då jag bott i USA i över ett år. Tänkte att det kunde hjälpa med ordförådet om inte den skriftliga grammatiken.

Vi har även pratat om att låta henne på 2 veckors språkläger till England i sommar. Vet att mkt av engelska kommer bara man förstår vad som säga och kan prata. Grammatiken kommer lite automatiskt då

• Uller

Specialpedagogen är informerad om de extraupogifterna som hon ska ha över lovet.

Hon har varit med på mötena där åtgärdsprogrammet har talats om.
    Hon får arbeta 1 gång i veckan där och nu från nästa termin skulle de ev få till ett tillfälle till. Det är hon dom sagt att vidare utredning av ev dyslexi inte behövs. Antar att det bara är att ta upp det igen.

Logopederna i vårt landsting tar inte egenremisser mig veterligen. Hur ska jag få skolan att göra mer?

Tycker att vi fått bra info om hur de arbetar i skolan men det är tydligen inte rätt sätt för min dotter.

Vill bara tillägga att trots att vissa skolor skickar på utredning så hjälper det inte alltid. Min yngsta syster fick sina diagnoser i 5:an men ingen ordentlig hjälp. Slutade 9 utan godkända betyg i kärnämnena. Gått IV programmet i 3 år och lyckats klara svenska och engelska, dock ej matten.

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!