Inlägg från: Uller |Visa alla inlägg
  • Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Jag har läst omdömena som är skrivna i de andra ämnena och där står att hon beräknas kunna nå målen.

De arbetar mkt utifrån typ lilla aktuellt i skolan och talar och gör arbeten, tankekartor osv kring aktuella ämnen.

Jag kan inte svara på hur de bedömer de ämnena då det är 3 olika lärare hon har i alla ämnen.

• Uller

Jag är inte lärare men har inte haft supersvårt i skolan. Klarat av 4-års högskolestudier men inget inom pedagogik.

Ber bara om råd då jag känner mig förtvivlad och vill göra allt för att hon ska fixa skolan

• Uller

Hon har inget stort läsa själv intresse. Tar tid för henne att läsa.
    Hon verkar inte se stavfel så lätt när hon skriver. Inte så att hon blandar ihop B och D men däremot ord som bada och badda osv.

Hon förstår dock text som hon läst, hon kan återberätta text och vad den handlar om.

Ska se om jag kan inspirera henne att läsa mer, lite varje dag. Hon har massor av bra böcker men plockar inte spontant upp en bok.

Jag däremot läser kanske 50 böcker/ år. Vet inte riktigt hur jag ska få henne att hitta intresset.
    Hon ville ha hungergames böckerna för hon sett filmen. Dock tyckte hon de var för svåra mkt liten text.
    Läste dock en bok hon gillade som jag skaffade samtidigt Pappa polis, lite större text och lite lättare att läsa. Den har hon läst nu i höst.

• Uller

Ska prata med läraren nu efter lovet och få reda på vilka av kunskapskraven som de tror hon inte kan nå.

Ska titta på nätet efter program som hon kan arbeta extra med i Engelskan för att se om vi kan få det att bli bättre.

Har tyvärr hört om andra barn som gått på hennes skola och inte fått hjälp förrens de bytt skola i högstadiet. Alldeles för sent.

• Uller

Min dotters lärare ringde mig nyss och vi talade lite kring vad hon såg som problem.
    Mycket ligger i Läsningen, hon hinner inte läsa text på samma tid som andra jämnåriga vilket innebär att när de sedan ska återberätta vad texten handlade om så kan hon inte sammanfatta texten korrekt. Alltså läsförståelse. Sedan har hon problem med stavningen och då särskilt olika stavningsljud och dubbelteckning av konsonanter.

Frågade läraren om hon upplever att min dotter har koncentrationsvårigheter och det upplevde hon inte. Hon Tyckte även att min dotter kan föra resonemang och samtala kring ämnen som de sett p tex lilla aktuellt, alltså verkar den biten inte felas när det handlar om muntligt.

Bad återigen om att man ska kolla upp min dotter ytterligare för att se om det kan vara tex dyslexi som orskakar svårigheterna. 
    Hennes lärare skulle tala med specialpedagogen om det redan idag.

Det är jätte jobbigt att som förälder se hur  ens dotter har svårt och veta att det inte blir lättare. Vill att hon ska få möjlighet att komma ikapp sina kamrater för att inte känna sig utanför.

Hon är annars en "attraktiv" kompis inget problem att hitta ngn att umgås med. Vill inte att det ska ändras.

Hoppas verkligen att vi kommer ngn vart.
    Nu ska jag se till att hon sätter sig och arbetar med lite skoluppgifter. 

• Uller

Känns väldigt ensamt dock. 
    Finns det inte fler föräldrar där ute som är i samma sits där deras barn behöver extra hjälp?

• Uller

Hon har gått ngr dagar i skolan och upplever att Engelska är det hon tycker är jobbigast. Hon säger att hon är usel på den och att inget vill fastna.

Vi har ett möte inbokat den 24/1 med mentorn och specialpedagogen. Dessutom har specialpedagogen igår gjort ett test på vilket sätt hon lär sig bäst. Via syn eller via hörsel. Antar att vi går svar på mötet.

Hon ska imorgon gå till läxhjälpen efter skolan och de skulle jobba med engelskan då.

Det gör ont i mitt hjärta då jag ser att det är jobbigt för henne.

Under lovet hann vi med nästan all matte och jobbade med hälften av engelskauppgifterna. Var trots allt jullov och lite kul måste man få ha inte bara skola.

Vet att det finns föräldrar i parallelklassen som nu till våren bytt skola och en av anledningarna är att de tycker att skolan arbetar fel då en del barn har så stora svårigheter trots alla läxor de får varje vecka.
    Eleverna är bara 10 år.

Hoppas på att det blir bättre för oss. Får se vad mötet har att ge

• Uller

Har läst din artikel och bitar som inte stämmer in på min dotter är svårigheter att planera, organisera eller svårt med tiden eller att planera.

Intressant artikel dock,
    Tror dock att den dyslexidiagnos ligger närmare på grund av herriditetsrisken.
    Med en pappa, moster och en morfar med dyslexi så har hon det mkt nära sig.

Dessutom så ser hon ut att nå målen i de andra ämnena i skolan.

• Uller

Jag ska tala med läraren och be att vi får komma till en psykolog som kan utföra ett WISC och funktionstest för att kunna se lite mer var svårigheterna ligger.

Inte för att man säkert kan utesluta lägre begåvning men hennes syskon har gjort testet hos psykolog och båda är normalbegåvade.

• Uller

Anledningarna till syskonens tester är att det ena har en hjärntumör och testet ingår i efter protokollet efter avslutad beh.

Det andra syskonet har haft en del koncentrationsbesvär, tendens till ADHD uppfyllde dock ej kraven fullt.

Vi som föräldrar ryggar inte bakåt för att det kan vara sådana bekymmer

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!