• Anonym (TS)

Vad tycker du om fejkade väskor och andra märkesprylar?

Jag är nyfiken på vad folk har för inställning till fejkade väskor och andra fejkade märkesprylar.
    Har du en fejk väska? Varför köpte du den och inte en äkta? 
    Vad anser du om folk som köper förfalskade märkesprylar och stoltserar med dem som äkta?

Varför tror du att folk är beredda att lägga tiotusentals kronor på äkta märkesprylar?  

Jag valde att lägga det här i känsliga rummet så att man kan vara anonym, kanske inte är så kul att skylta med att man köpt piratkopierat.

Jag har aldrig köpt en fekad väska, jag är inte mycket för märkesprylar, det är därför jag är nyfiken på vad andra tycker.

Jag tycker att personer som har märkesväskor, särskilt det som så uppbart är "märkes", typ olika Louis Vuitton, Gucci och dylikt (oavsett om det är äkta eller inte) känns väldigt yttliga. Jag föraktar dem för att de väljer att lägga så sjukt mycket pengar på en väska (och sen kallar de den för en "investering"...)

Jag tror att folk lägger så mycket pengarna på väskorna för att de på något sätt då kan köpa sig status i sin krets eller bland andra personer som de möter. En symbol över hur mycket pengar man har. Framförallt bland unga har märken blivit en extrem statusmarkör och var och varannan student på CSN lån knatar omkring med en "LV" på armen.  

• Svar på tråden Vad tycker du om fejkade väskor och andra märkesprylar?
  • nozpa

Att köpa en kopia och hoppas på att ingen ser skillnad är inte min grej nej. Ser även fruktansvärt ut med folk som lallar runt i sina kopior om det så är en väska eller ett par nikeskor.

Det är väl en sak att köpa något som man gillar, för att man just gillar det. Men att köpa en kopia för att det är en kopia av just ett speciellt märke? Nej. Speciellt inte om man är över 14-15.

Har ett par märkesväskor, men ser det varken som investering eller status. Det är saker jag gillat som jag köpt. Precis som jag kan köpa ett smycke, en klocka eller en jacka.

• Waldo

Tror faktiskt att jag har en kopia av ett Boss skärp hemma som jak köpte på en semester.

Får erkänna att jag är helt nöjd och totalt utan dåligt samvete

Det är äkta läder och har åldrats riktigt snyggt

• Duckan
    Har man äkta märkessaker så ser man kopior på långt avstånd.
    Jag skulle vilja säga emot dig här LittleSunshine84. Precis som  FakelsReal har jag sett otaliga kopior i Dubai och inte ens butikspersonalen i äkta affären ser skillnad på dessa. Beror nog på var kopian är köpt. Tyvärr.
  • Esoada
    Anonym (Å) skrev 2015-01-21 10:27:46 följande:
    Louis Vuitton, Prada, Mulberry, Hermés m.fl. Istället för att spara ett tag, köpa en kvalitetsväska som håller en evighet köper de hellre skräp i dåligt skinn och fula sömmar. 
    Har du sett någon Versace-kopia?
  • Konservativ
    FakeIsReal skrev 2015-01-21 10:42:12 följande:

Kan tillägga att jag aldrig skulle köpa fejk igen, då jag i efterhand fått reda på vilka som styr den marknaden - maffian och extremister.

Vad har du fått det ifrån? I vissa delar av världen struntar man fullständigt i varumärkesrättigheter, och det är bra.
  • FakeIsReal
    Duckan skrev 2015-01-21 10:50:33 följande:
    Har man äkta märkessaker så ser man kopior på långt avstånd.
    Jag skulle vilja säga emot dig här LittleSunshine84. Precis som  FakelsReal har jag sett otaliga kopior i Dubai och inte ens butikspersonalen i äkta affären ser skillnad på dessa. Beror nog på var kopian är köpt. Tyvärr.
    Ja, jag tror att Dubai håller högst standard. Därefter Thailand, tätt följt av Kina (för att nämna de största).
    Kinakopior är väldigt uppenbara.
  • Duckan

Jag har inte sett kopior från Thailand och Kina så jag kan inte jämföra.

• FakeIsReal
    Konservativ skrev 2015-01-21 10:55:43 följande:
    Vad har du fått det ifrån? I vissa delar av världen struntar man fullständigt i varumärkesrättigheter, och det är bra.
    Min mamma arbetar som jurist och för ungefär 10 år sedan satt de, tillsammans med polis och tull, och kartlade alla organisationer.
    Där kom de dessutom fram till att vissa märkesväskor som säljs på den svarta marknaden, är lika äkta som de som säljs legalt.
    Det går ut på att man ibland beställer, låt säga 5000 väskor, sedan lägger man på 500 väskor som inte står med på beställningen och som sedan "försvinner".
    Min mamma ledde detta arbete för ungefär 10 år sedan (mellan 10-15 år) då kopiorna började strömma in i Sverige. Då handlade det dock mest om att folk köpte musik och film som inte hade släppts i Sverige än, eller som ens hunnit ha biopremiär i Sverige.
    Numera är det störst flöde på skor, väskor och accessoarer.

• FakeIsReal
    Duckan skrev 2015-01-21 11:04:00 följande:

Jag har inte sett kopior från Thailand och Kina så jag kan inte jämföra.

Vad gäller kläder, så ser man en enorm skillnad på kopiorna i Kina och de i både Thailand och Dubai. Kopiorna i Dubai visar sin oäkthet först efter några månader, då kvalitén inte håller - sömmar spricker, färg flagnar, bleknar, osv.
    Däremot är Kina grymma på fejkade TV- och datorspel, spelkonsoller, osv.
  • Anonym (Roxy)

Tycker visserligen det är lite sorgligt men lägger ingen energi på det. I slutändan vet jag att min variant som inte är sydd i billigt skinn håller mycket längre och det räcker för mig. 

Svar på tråden Vad tycker du om fejkade väskor och andra märkesprylar?