• Sara Gigja

Massa frågor om högskolestudier, hjälp!

Hej!

Jag är en ensamstående mamma som kommit in på socionomprogrammet -  men inte i min stad. Jag ska alltså pendla minst 1,5 timme (en väg) och har nu en del frågor om hur det kan fungera med förskola och annat.

1. Om barnet blir sjukt - Vad händer om jag inte kan närvara vid en obligatorisk tenta/seminarie/uppgift ?
    (Jag kan inte räkna med någon som passar)

2. Låt oss säga att en obligatorisk sak börjar kl. 8, men jag kan först vara där kl 9, går det? Eller tvärtom, en sak sträcker sig till 17.00 men jag måste med tåget kl. 16.00 - vad händer då?

3. Om man vet om att man har något viktigt inbokat och ser att det finns något obligatoriskt den dagen - Kan man ansöka om ledighet då? 

4. Vid grupparbeten, kan man "kräva" att man träffas på vanlig kontorstid, dvs, inte på kvällar och helger då jag inte har förskola eller barnvakt?

Uppskattar verkligen svar på de här frågorna!!

P.s - Fler frågor kan komma så småningom! 

(Om någon pluggar socionomprogrammet i Malmö , dela gärna med er av er erfarenhet! )

• Svar på tråden Massa frågor om högskolestudier, hjälp!
  • grönafingrar

Grupparbete borde absolut gå att ta på skoltid. Annars får du ta dig an en deluppgift och gör klart den hemma när du kan.

Obligatoriska moment brukar gå att diskutera med läraren/kursansvarige. Men är det ett studiebesök med avgång 8.00 kan du ju inte komma 8.10 eller 9.00... Kanske om du kan ta dig för egen maskin till utflyktsmålet?

Allt sånt här är ju olika på olika högskolor. Råder dig att ringa en studievägledare på skolan OCH kursansvarige läraren, säg som det är osv. Lycka till!

• Sara Gigja
    grönafingrar skrev 2012-12-19 22:08:05 följande:
    Grupparbete borde absolut gå att ta på skoltid. Annars får du ta dig an en deluppgift och gör klart den hemma när du kan.

Obligatoriska moment brukar gå att diskutera med läraren/kursansvarige. Men är det ett studiebesök med avgång 8.00 kan du ju inte komma 8.10 eller 9.00... Kanske om du kan ta dig för egen maskin till utflyktsmålet?

Allt sånt här är ju olika på olika högskolor. Råder dig att ringa en studievägledare på skolan OCH kursansvarige läraren, säg som det är osv. Lycka till!
    Tack! Det var mer föreläsningar och sådant som jag tänkte på - Om man kunde smyga in en timme för sent någon gång. Är lite orolig nu bara för förskole-pusslet - men man får väl ordning på det snabbt hoppas jag! 

Ska absolut prata med kursansvarig och studievägledaren, bra tips! =D 
  • grönafingrar

Föreläsningar är nog vanligen inte obligatoriska, men underlättar inför tenta och som komplement till kurslitteraturen. Folk kommer jämt sent!

• annis02

Om du missar en obligatorisk uppgift brukar det finnas ersättningsseminarium, alternativt en skriftlig komplettering (jag läser socionomprogrammet i Örebro, och det är så vi har). Samma sak gäller om du är sen/går tidigare, då får man oftast en skriftlig kompletteringsuppgift.

Ansöka om ledighet gör inte vi, utan vi meddelar läraren att vi inte kan komma och får även då en skriftlig kompletteringsuppgift.

Jag har aldrig varit med om att en grupp vill ses på kvällar eller helger, men du borde säga att du inte kan om din grupp vill göra det.

• Zazou

På mina föreläsningar kommer och går folk lite som de vill trots att det är obligatoriskt. Missar man uppropet kunde de gå fram vid rasten och bli ikryssade. Det verkar funka för dem då alla utom en får ta examen. Den som inte får ta examen missade att man var tvungen att dyka upp över huvudtaget.
    Beror kanske på skola och lärare..

• Kjellgren

Vi hade obligatoriska moment där den som missade fick gå om terminen eftersom vi hade "spärrkurser" som skulle vara avklarade innan man fick börja på nästa termin. Jag minns en gruppföreläsning där en satt och kräktes i ett hörn - men godkänt fick han!

I normalfallet går det antagligen att göra om just det obligatoriska momentet nästa termin även om det kan ställa till det med csn.

Tentor är olika hur många man kan göra/termin så även där kan man om man ha otur få problem med csn.  

• Sara Gigja

Tack för alla svar! Känns mycket lugnare nu - Jag får tänka att min lärare/handledare/Vad det nu än heter på högskolan är vana vid det mesta och att man kan lösa saker och ting. Jag antar att studenter får Vabba? Men annars finns ju inte så mycket att göra åt sjuka barn.. 

Jag är inte alls insatt i högskolevärlden så det känns ju som att man ska öppna dörren till Narnia - typ Glad

• Sara Gigja
    Kjellgren skrev 2012-12-19 22:22:01 följande:
    Vi hade obligatoriska moment där den som missade fick gå om terminen eftersom vi hade "spärrkurser" som skulle vara avklarade innan man fick börja på nästa termin. Jag minns en gruppföreläsning där en satt och kräktes i ett hörn - men godkänt fick han!

I normalfallet går det antagligen att göra om just det obligatoriska momentet nästa termin även om det kan ställa till det med csn.

Tentor är olika hur många man kan göra/termin så även där kan man om man ha otur få problem med csn.  
    Jag hoppas verkligen att jag aldrig ska behöva spy i ett hörn! Vilken hård lärare! Får studenter inte sjukskriva sig? =(
  • Kjellgren
    Sara Gigja skrev 2012-12-19 22:29:17 följande:
    Jag hoppas verkligen att jag aldrig ska behöva spy i ett hörn! Vilken hård lärare! Får studenter inte sjukskriva sig? =(

Givetvis fick man sjukskriva sig men utan godkänt på momentet fick man itne godkänt på kursen och därmed inte möjlighet att fortsätta på nästa termin. 

Vi andra hade all förståelse för att han satt och kräktes i hörnet. Kursen gick bara en gång/termin och hur skull han få pengar nästa termin när han gick och väntade på att den enda kursdagen skulle återkomma?

Reglerna var sådana och någonstans kan jag förstå det, ibland krävs förkunskaper för att kunna tillgodogöra sig kurser. Men visst, killen lärde sig itne mycket på den föreläsningen.  
  • Sara Gigja
    Kjellgren skrev 2012-12-19 22:35:25 följande:

Givetvis fick man sjukskriva sig men utan godkänt på momentet fick man itne godkänt på kursen och därmed inte möjlighet att fortsätta på nästa termin. 

Vi andra hade all förståelse för att han satt och kräktes i hörnet. Kursen gick bara en gång/termin och hur skull han få pengar nästa termin när han gick och väntade på att den enda kursdagen skulle återkomma?

Reglerna var sådana och någonstans kan jag förstå det, ibland krävs förkunskaper för att kunna tillgodogöra sig kurser. Men visst, killen lärde sig itne mycket på den föreläsningen.  
    Oj! Vad brutalt! Eller - Jag tänker som så, tänk om det var hans barn som var sjukt, eller om han hade brutit benet eller ja, du fattar vad jag menar. Det verkar så definitivt på något sätt - Jag hoppas att detta inte är vanligt, att om man missar ett moment så får man inte fortsätta på nästa termin?

Svar på tråden Massa frågor om högskolestudier, hjälp!