• Sara Gigja

Massa frågor om högskolestudier, hjälp!

Hej!

Jag är en ensamstående mamma som kommit in på socionomprogrammet -  men inte i min stad. Jag ska alltså pendla minst 1,5 timme (en väg) och har nu en del frågor om hur det kan fungera med förskola och annat.

1. Om barnet blir sjukt - Vad händer om jag inte kan närvara vid en obligatorisk tenta/seminarie/uppgift ?
    (Jag kan inte räkna med någon som passar)

2. Låt oss säga att en obligatorisk sak börjar kl. 8, men jag kan först vara där kl 9, går det? Eller tvärtom, en sak sträcker sig till 17.00 men jag måste med tåget kl. 16.00 - vad händer då?

3. Om man vet om att man har något viktigt inbokat och ser att det finns något obligatoriskt den dagen - Kan man ansöka om ledighet då? 

4. Vid grupparbeten, kan man "kräva" att man träffas på vanlig kontorstid, dvs, inte på kvällar och helger då jag inte har förskola eller barnvakt?

Uppskattar verkligen svar på de här frågorna!!

P.s - Fler frågor kan komma så småningom! 

(Om någon pluggar socionomprogrammet i Malmö , dela gärna med er av er erfarenhet! )

• Svar på tråden Massa frågor om högskolestudier, hjälp!
  • Piggley Wink

Vi studenter är tyvärr livegna när det gäller tider för obligatoriska moment och tentor. Mycket kan man få kompletteringsuppgift för men hos oss är det iaf en del som bara MÅSTE göras där och då. Jag läser iofs teknisk utbildning.

Jag har två barn (båda födda under utbildningen) och jag har inte missat några poäng för obligatoriska grejor hittills. Har en omtenta att göra eftersom jag fick åka till BB istället... Plugga med barn funkar bra, om man bara är strukturerad och använder sin tid väl - men det lär man sig . Lycka till!

• Sara Gigja
    Piggley Wink skrev 2012-12-19 22:41:03 följande:
    Vi studenter är tyvärr livegna när det gäller tider för obligatoriska moment och tentor. Mycket kan man få kompletteringsuppgift för men hos oss är det iaf en del som bara MÅSTE göras där och då. Jag läser iofs teknisk utbildning.

Jag har två barn (båda födda under utbildningen) och jag har inte missat några poäng för obligatoriska grejor hittills. Har en omtenta att göra eftersom jag fick åka till BB istället... Plugga med barn funkar bra, om man bara är strukturerad och använder sin tid väl - men det lär man sig . Lycka till!
    Tack =D
  • johanssonskan22

Kan ju bara svara hur det är på min högskola (BTH). 1. Om man inte kan närvara på obligatorisk uppgift, studiebesök etc. får man oftast en kompletteringsuppgift, till exempel skriva ett paper eller svara på några frågor. Någon gång har läraren gjort så att man får någon extrafråga på tentan i slutet av kursen. 2. De flesta lärare är ganska förstående. 3. Man kan inte ansöka om ledigt, antingen går du eller så går du inte, och får då en kompletteringsuppgift. Alla kurser på högskolan har ju poäng, och dessa examineras på olika sätt. Den senaste kursen jag läste till exempel var på 9hp. 5hp examineras genom ett projekt (med obligatorisk redovisning), 2hp för obligatoriskt seminarium och 2hp för tenta. Detta står bestämt i kursplanen för varje kurs. Så missar du till exempel ett seminarium får du komplettera på annat håll så att du ändå kan samla ihop dessa poäng i alla fall. 4. Kräva och kräva. Vi har mycket grupparbeten, men alla har olika situationer hemma. Därför är det alltid lättast att bestämma att man jobbar under skoltid och t.ex. Läser litteraturen hemma. När någon spelar fotboll, någon ska hämta barn och någon ska på fest är det svårt att få ihop annars!

• Sara Gigja
    johanssonskan22 skrev 2012-12-19 22:59:19 följande:
    Skriver på mobilen, därav ingen styckesindelning. Sorry!
    Ingen fara! Tack för ditt svar! Det verkar ju mer humant och flexibelt än vad jag trodde, jag blev bara så överväldigad när jag såg schemat och så är det ju ofta när det gäller något nytt, man blir lite ställd och rädd inför nya utmaningar.

Tack alla som svarat - Skrattande 
  • Themis
    Sara Gigja skrev 2012-12-19 22:40:58 följande:
    Oj! Vad brutalt! Eller - Jag tänker som så, tänk om det var hans barn som var sjukt, eller om han hade brutit benet eller ja, du fattar vad jag menar. Det verkar så definitivt på något sätt - Jag hoppas att detta inte är vanligt, att om man missar ett moment så får man inte fortsätta på nästa termin?

Så hade vi det också på kemikurserna för tusen år sen. Jag fick laborera med 39 graders feber en hel dag för jag hade redan missat en laboration och tog jag inte igen den (till kl 22 på kvällen) hade jag inte fått poängen och måstat göra om hela labkursen nästa termin.

Så man ska verkligen inte förutsätta att det funkar att frånvara. Kontakta gärna programansvarig i förväg och diskutera med dem hur mycket som är obligatoriskt, och hur de gör med föräldrar som studerar.

Försök alltid att hålla god kontakt med varje kurslärare så att de känner till dina förutsättningar.
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • johanssonskan22
    Sara Gigja skrev 2012-12-19 23:03:43 följande:
    Ingen fara! Tack för ditt svar! Det verkar ju mer humant och flexibelt än vad jag trodde, jag blev bara så överväldigad när jag såg schemat och så är det ju ofta när det gäller något nytt, man blir lite ställd och rädd inför nya utmaningar. Tack alla som svarat -  

Ja, det är klart. Men vet du om ni har mycket obligatoriska uppgifter? Föreläsningar är ju i regel inte obligatoriska (men ofta bra att gå på) men det skulle kanske lugna lite, i alla fall!
  • Sara Gigja
    Themis skrev 2012-12-19 23:04:36 följande:
    Så hade vi det också på kemikurserna för tusen år sen. Jag fick laborera med 39 graders feber en hel dag för jag hade redan missat en laboration och tog jag inte igen den (till kl 22 på kvällen) hade jag inte fått poängen och måstat göra om hela labkursen nästa termin.

Så man ska verkligen inte förutsätta att det funkar att frånvara. Kontakta gärna programansvarig i förväg och diskutera med dem hur mycket som är obligatoriskt, och hur de gör med föräldrar som studerar.

Försök alltid att hålla god kontakt med varje kurslärare så att de känner till dina förutsättningar.
    Det där är mitt nya motto och mantra! Det verkar som att man kan lösa det mesta om man bara är tydlig med sin situation - Jag hoppas på det i alla fall! Och jag kan ju inte vara den enda ensamma mamman som klarat av högskolestudier - 

Jag är grymt impad över att du orkade dig igenom laboratoriet  med hög feber ! Klart man inte vill göra om en hel kurs, ve och fasa - !
  • Sara Gigja
    johanssonskan22 skrev 2012-12-19 23:07:52 följande:

Ja, det är klart. Men vet du om ni har mycket obligatoriska uppgifter? Föreläsningar är ju i regel inte obligatoriska (men ofta bra att gå på) men det skulle kanske lugna lite, i alla fall!
    Det var en del seminarier och annat, men jag skulle nog inte säga att det var mycket nej - vid första anblicken var det MASSOR - Men nu, ett par timmar senare, inte så farligt Skäms

Verkar vara runt 3 - 4 i månaden. Det är ju ganska lagom i genomsnitt. 
  • Fluffguf

Jag har läst i Göteborg, så jag kan inte svara på hur det är i Malmö, men vi har oftast varit tvungna att ta igen obligatoriska moment senare. Det är nog vanligare när det är labbar dock. Vi hade spärr en gång om året, men man kunde söka dispens om man tex hade varit sjuk. Jag hade tex lunginflammation under termin två och missade några moment, några kunde jag komplettera när jag kom tillbaka och en labb fick jag göra terminen efter. Men det var inga problem med poäng eller så, största delen av poängen fick vi från tentorna.

• Mitarashi

Jag läser socionom i stockholm.
    Vi har under vissa kurser flera obligatoriska seminarier i veckan och i vissa kurser är endast tentan obligatorisk. Missar man ett seminarie får man komplettera med en hemuppgift men man får inte missa fler än ca hälften.
    Jag har barn och försöker ha så korta dagistider som möjligt (max 9-15) jag är dock inte ensamstående så för mig är det lättare.
    Det som kan bli problem är praktiken, hos oss får man max vara borta 4 dagar annars måste man göra om hela praktiken. Min dotter har nu i början efter inskolning varit sjuk i snitt en gång i veckan men jag hoppas det blir bättre innan praktik :)

• Eisa

JA det löser sig om du är tydlig med din situation, lovar!!

Det finns alltid studenter som måste gå tidigare pga tåg. Dessa får "redovisa" först, t.ex kl 13. Då är det ok att de går kl 16. Det är ett bra sätt att lösa det! 

• Blivande sköterska

Jag har precis läst 7,5 hp med jobbet & kan säga att när man ser schemat så kan det kännas övermäktigt men sen är det inte så farligt. Vissa saker är ju obligatoriskt som tex seminarium men sjuka kan alla bli och då kan man komplettera. Sen är mycket av tiderna på schemat tidpunkter då lärarna är tillgängliga för hjälp osv dem tiderna är ofta för självstudier och inlämningsuppgifter som du kan välja att sitta med när det passar dej. Tex helger, kvällar, när barnen är på dagis osv. Så det löser sej, jag lovar :)

• boandersson
    Sara Gigja skrev 2012-12-19 22:02:44 följande:
    Hej!

Jag är en ensamstående mamma som kommit in på socionomprogrammet -  men inte i min stad. Jag ska alltså pendla minst 1,5 timme (en väg) och har nu en del frågor om hur det kan fungera med förskola och annat.

1. Om barnet blir sjukt - Vad händer om jag inte kan närvara vid en obligatorisk tenta/seminarie/uppgift ?
    (Jag kan inte räkna med någon som passar)

2. Låt oss säga att en obligatorisk sak börjar kl. 8, men jag kan först vara där kl 9, går det? Eller tvärtom, en sak sträcker sig till 17.00 men jag måste med tåget kl. 16.00 - vad händer då?

3. Om man vet om att man har något viktigt inbokat och ser att det finns något obligatoriskt den dagen - Kan man ansöka om ledighet då? 

4. Vid grupparbeten, kan man "kräva" att man träffas på vanlig kontorstid, dvs, inte på kvällar och helger då jag inte har förskola eller barnvakt?

Uppskattar verkligen svar på de här frågorna!!

P.s - Fler frågor kan komma så småningom! 

(Om någon pluggar socionomprogrammet i Malmö , dela gärna med er av er erfarenhet! )

Låter som otroligt många timmar på förskolan för ditt barn!
  • Sara Gigja
    boandersson skrev 2013-04-07 23:48:49 följande:
    Låter som otroligt många timmar på förskolan för ditt barn!
    Ja, ibland blir det långa dagar - ibland är barnet helt ledigt. Hade du något konstruktivt att berätta eller dela med dig, eller ville du bara bara vara lite allmänt negativ? Du kanske tycker att jag ska må lite dåligt eller ha dåligt samvete? Jag begriper inte alls vad du är ute efter och jag ser inte alls hur det är relevant till min trådstart överhuvudtaget - jag bad verkligen inte om råd eller åsikter gällande mitt barns tider på förskolan i min TS . 
  • Piggley Wink

Håller med dig Sara. Det är ju extremt sällan man går både tidig morgon och sen kväll. Jag pluggar när barnen lagt sig istället, men det krävs både vilja och disciplin för att plugga som förälder . Inga problem om du bestämt dig, men svårt om du inte satsar helhjärtat. Lycka till!

Svar på tråden Massa frågor om högskolestudier, hjälp!