• delight

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Vår dotter på 15 mån är det samma med men de senaste månaderna har jag kunnat söva henne genom att jag ligger bredvid. Vi läser en stund, släcker lampan och sen sjunger jag och är nära. Hon somnar ganska snabbt ibland men kan bli arg och vilja ha bröstet. Det kan hon få men ofta kan jag avleda henne med sång. Sen somnar hon.. Hon vaknar dock inom 2h och vill amma. Är otröstlig annars... Så jag vet hur du har det. Men jag låter henne ligga kvar. Annars vaknar hon snabbt då hon inser var hon är...

• delight

Eller blev fel ordval.. arg blir hon väl inte men hon skriker annars..

Men ger du henne något att äta innan läggdags?

• delight

Läste i tråden att ni inte får något gjort på dagarna då bebisarna vill sova på er.. skaffa en bärsjal eller en ergo baby! Jag slängde upp henne på ryggen i den åldern (händer ibland nu också) så kunde jag göra hushållsarbete och hon sov gott. Sen kunde jag försiktigt lägga ner henne i vår säng när hon sov djupt.

• delight
    violatricolor skrev 2012-12-30 09:04:19 följande:
    Jag har en ergonomisk sele som hon sover i men hon vaknar om jag går runt med henne nuförtiden. Hon sover mycket bättre när jag sätter mig ner med henne. Dessutom börjar jag få ont i nacke och rygg trots att selen är ergonomisk - just det senare problemet kanske kan avhjälpas något om jag bär på ryggen istället för på magen, som nu, men hon sover fortfarande bättre om vi sätter oss ner och lägga ifrån mig henne är ju det jag sällan kan, särskilt inte gå därifrån och göra annat.
    Ja jag föredrar sjal när jag bär på magen och sele på ryggen. Sjal är klart skönare på magen! Känner igen det där med att de kan vakna... Kan trösta dig med att det förmodligen är separationsfasen som gör henne extra klängig. Bara ge henne all närhet som hon behöver så går det över snabbare :)
  • delight

Ja absolut, det går bära sina bebisar och småbarn bara man gör det ergonomiskt. Glöm babybjörn. Det bästa för axlar och rygg är bärsjal eller en ergonomisk bärsele. Bär ofta min 15mån på ryggen. Ibland vill hon helt enkelt inte leka själv och springa runt, utan vill vara nära och se vad jag gör. Ja visst kan man längta tills de blir mer självständiga men samtidigt kanske man sen saknar närheten. Jag tror på att närhet ger trygghet som sedan ger självständighet :)

Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!