• Jamilia

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Min dotter är 10 månader, somnar (tyvärr) fortfarande genom att jag liggammar henne i vår dubbelsäng! Hon ligger sen kvar större delen av natten i vår säng, vaknar alltid flera ggr varje natt och vill komma till bröstet! Hon tar inte napp, slutade med det som liten bebis! Jag lyfter sällan över henne i spjälsängen mellan gångerna hon vill komma till bröstet, är för bekväm helt enkelt! Känner ngn igen sig? Somnade era barn till slut i spjälsängen? Tungt att lyfta i/ur spjälsängen så här pass stora barn, flera ggr per natt...

• Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!
  • Antilopen

Sluta lyfta i/ur henne då, och låt henne sova med dig? Eller varför är det ett problem? Om det är jobbigt att amma många gånger på natten så kan du alltid testa att söva om på annat sätt. Ge henne lite vatten och håll sedan om henne och klappa henne i rumpan t.ex, skulle det kunna funka? Kolla tassmetoden, finns en stor tråd om det här på FL.

• Natulcien

Vi valde bort spjälsäng helt. Alldeles för opraktiskt.
    Vi la en vanlig (90-) madrass på golvet bredvid vår säng som sonen sov på. Kunde då liggamma till sömns, slapp flytta på honom när han hade somnat, men var samtidigt väldigt nära om han skulle behöva mig igen på natten. Skitsmidigt.

• hannis

Vår 3-åring somnar fortfarande i vår säng. Vi ligger bredvid tills han somnar. Sedan lägger vi över honom i hans egen säng där han sover resten av natten. Ibland kommer han över till oss framåt morgontimmarna. Vi ser inga problem med detta alls utan tycker vi har en bra rutin. Vi vill finnas där för vår son när han somnar. Småbarnåren går fort...

När han var 10 månader och fortfarande ammade på natten sov han med oss. Skulle aldrig orka springa fram och tillbaka.

• delight

Vår dotter på 15 mån är det samma med men de senaste månaderna har jag kunnat söva henne genom att jag ligger bredvid. Vi läser en stund, släcker lampan och sen sjunger jag och är nära. Hon somnar ganska snabbt ibland men kan bli arg och vilja ha bröstet. Det kan hon få men ofta kan jag avleda henne med sång. Sen somnar hon.. Hon vaknar dock inom 2h och vill amma. Är otröstlig annars... Så jag vet hur du har det. Men jag låter henne ligga kvar. Annars vaknar hon snabbt då hon inser var hon är...

• delight

Eller blev fel ordval.. arg blir hon väl inte men hon skriker annars..

Men ger du henne något att äta innan läggdags?

• violatricolor

Min dotter är också snart 10 mån och jag känner igen mig! Hon somnar aldrig i sin säng. Hon somnar i famnen eller tätt intill, ofta med flaska (ammar inte längre). Vi brukar flytta henne till spjälsängen på kvällen när hon somnat, så att vi ska få lite vuxentid, men numera flyttar vi henne inte när hon vaknat på natten. Hon vaknar oftast och gråter om vi flyttar henne så hon får sova hos oss. Dock inatt, sov hon ganska oroligt hos oss, men jag hoppas det var en engångshändelse....

• violatricolor
    hannis skrev 2012-12-20 08:23:09 följande:
    Vår 3-åring somnar fortfarande i vår säng. Vi ligger bredvid tills han somnar. Sedan lägger vi över honom i hans egen säng där han sover resten av natten. Ibland kommer han över till oss framåt morgontimmarna. Vi ser inga problem med detta alls utan tycker vi har en bra rutin. Vi vill finnas där för vår son när han somnar. Småbarnåren går fort...

När han var 10 månader och fortfarande ammade på natten sov han med oss. Skulle aldrig orka springa fram och tillbaka.
     Å gud vad skönt att höra! Man är ju lite orolig att barnet inte ska klara överflyttning eller att man går alls. Det låter ju helt ok att kunna flytta barnet på kvällen och att det sen kommer i slutet av natten (eller mitti). Det som är så värdefullt är ju 1-2 timmar vuxentid på kvällen, tycker jag.
  • Fluffig

H*n kanske helt enkelt behover mer narhet. H*n ar ju fortfarande en bebis. Varfor sa brattom med att lara sova i egen sang om h*n inte ar redo?

• Noran

Min son är också 10 månader och vi planerar att börja träna honom på att somna i sin egen säng i mellandagarna när båda är hemma. Jag är självklart väldigt orolig hur det ska gå. 

Han har än så länge aldrig somnat i sin egen säng. Om han bara hade vaknat och ammat och sen somnat om på natten hade han gärna fått sova i vår säng länge till. Problemet är att han vaknar och ammar och sen börjar krypa runt. Är jättetrött och blir ledsen och frustrerad, vaknar till mer och mer och mer och mer ledsen. Försöker jag amma igen biter han mig. 

I stället gör jag så att jag ammar och om han inte somnar går jag upp och går med honom tills han somnar. Sen kan jag lägga ner honom i sin säng som jag gungar lite. Det kan vara mellan 0 och 10 gånger per natt.  Oftast 1 - 2 gånger. 

Jag har tittat lite på tassmetoden och tror vi ska prova nåt liknande. Vi tycker synd om honom att han ska vakna så mycket och vara ledsen, så vi vill lära honom att somna om själv. Hoppas vi gör det bästa för honom. Men jag är rädd att det kommer bli en pärs. Vill gärna ha alla tips jag kan få!! 

• cosinus

Vid den åldern har mina somnat själv i spjälsängen men jag har verkligen inte orkat lyfta fram och tillbaka på natten. Antingen har jag sövt om i spjälsängen och har det inte funkat så har de fått komma över men då har de blivit kvar sen.

Noran skrev 2012-12-20 11:51:39 följande:
    Min son är också 10 månader och vi planerar att börja träna honom på att somna i sin egen säng i mellandagarna när båda är hemma. Jag är självklart väldigt orolig hur det ska gå. 

Han har än så länge aldrig somnat i sin egen säng. Om han bara hade vaknat och ammat och sen somnat om på natten hade han gärna fått sova i vår säng länge till. Problemet är att han vaknar och ammar och sen börjar krypa runt. Är jättetrött och blir ledsen och frustrerad, vaknar till mer och mer och mer och mer ledsen. Försöker jag amma igen biter han mig. 

I stället gör jag så att jag ammar och om han inte somnar går jag upp och går med honom tills han somnar. Sen kan jag lägga ner honom i sin säng som jag gungar lite. Det kan vara mellan 0 och 10 gånger per natt.  Oftast 1 - 2 gånger. 

Jag har tittat lite på tassmetoden och tror vi ska prova nåt liknande. Vi tycker synd om honom att han ska vakna så mycket och vara ledsen, så vi vill lära honom att somna om själv. Hoppas vi gör det bästa för honom. Men jag är rädd att det kommer bli en pärs. Vill gärna ha alla tips jag kan få!! 
    Kan du ha spjälsängen så nära er säng att du kan sticka in handen mellan spjälorna. Så har jag sovit många nätter när mina barn varit i krypa runt-åldern. Då känner de att man är nära och man kan lägga en hand på ryggen på dem men de far inte iväg och man själv kan iaf småslumra. Har du provat vussanlulltassar på spjälsängen, det kan funka så att de ligger stilla nog länge för att kunna somna igen. Man kan nästan lära sig sova och gunga säng samtidigt :)
Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!