Vid den åldern har mina somnat själv i spjälsängen men jag har verkligen inte orkat lyfta fram och tillbaka på natten. Antingen har jag sövt om i spjälsängen och har det inte funkat så har de fått komma över men då har de blivit kvar sen.
Noran skrev 2012-12-20 11:51:39 följande:
Min son är också 10 månader och vi planerar att börja träna honom på att somna i sin egen säng i mellandagarna när båda är hemma. Jag är självklart väldigt orolig hur det ska gå.
Han har än så länge aldrig somnat i sin egen säng. Om han bara hade vaknat och ammat och sen somnat om på natten hade han gärna fått sova i vår säng länge till. Problemet är att han vaknar och ammar och sen börjar krypa runt. Är jättetrött och blir ledsen och frustrerad, vaknar till mer och mer och mer och mer ledsen. Försöker jag amma igen biter han mig.
I stället gör jag så att jag ammar och om han inte somnar går jag upp och går med honom tills han somnar. Sen kan jag lägga ner honom i sin säng som jag gungar lite. Det kan vara mellan 0 och 10 gånger per natt. Oftast 1 - 2 gånger.
Jag har tittat lite på tassmetoden och tror vi ska prova nåt liknande. Vi tycker synd om honom att han ska vakna så mycket och vara ledsen, så vi vill lära honom att somna om själv. Hoppas vi gör det bästa för honom. Men jag är rädd att det kommer bli en pärs. Vill gärna ha alla tips jag kan få!!
Kan du ha spjälsängen så nära er säng att du kan sticka in handen mellan spjälorna. Så har jag sovit många nätter när mina barn varit i krypa runt-åldern. Då känner de att man är nära och man kan lägga en hand på ryggen på dem men de far inte iväg och man själv kan iaf småslumra. Har du provat vussanlulltassar på spjälsängen, det kan funka så att de ligger stilla nog länge för att kunna somna igen. Man kan nästan lära sig sova och gunga säng samtidigt :)