• Jamilia

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Min dotter är 10 månader, somnar (tyvärr) fortfarande genom att jag liggammar henne i vår dubbelsäng! Hon ligger sen kvar större delen av natten i vår säng, vaknar alltid flera ggr varje natt och vill komma till bröstet! Hon tar inte napp, slutade med det som liten bebis! Jag lyfter sällan över henne i spjälsängen mellan gångerna hon vill komma till bröstet, är för bekväm helt enkelt! Känner ngn igen sig? Somnade era barn till slut i spjälsängen? Tungt att lyfta i/ur spjälsängen så här pass stora barn, flera ggr per natt...

• Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!
  • Jamilia
    Natulcien skrev 2012-12-20 06:43:13 följande:
    Vi valde bort spjälsäng helt. Alldeles för opraktiskt. Vi la en vanlig (90-) madrass på golvet bredvid vår säng som sonen sov på. Kunde då liggamma till sömns, slapp flytta på honom när han hade somnat, men var samtidigt väldigt nära om han skulle behöva mig igen på natten. Skitsmidigt.

Så skulle man fasen gjort alltså, är jättemissnöjd med spjälsängen! Visst, den kan va bra för barnet rymmer ju inte ifrån den men madrass på golvet hade funkat lika bra - om inte bättre!
  • Jamilia
    hannis skrev 2012-12-20 08:23:09 följande:
    Vår 3-åring somnar fortfarande i vår säng. Vi ligger bredvid tills han somnar. Sedan lägger vi över honom i hans egen säng där han sover resten av natten. Ibland kommer han över till oss framåt morgontimmarna. Vi ser inga problem med detta alls utan tycker vi har en bra rutin. Vi vill finnas där för vår son när han somnar. Småbarnåren går fort... När han var 10 månader och fortfarande ammade på natten sov han med oss. Skulle aldrig orka springa fram och tillbaka.

Ja, visst funkar det bra med samsoving! Det är mysigt och min dotter sover nog som bäst i vår säng! Men, ibland vill man ju ha det mysigt med maken i sängen oxå! och dottern ligger oftast mittemellan oss för att inte riskera att rulla av sängen, så det blir inte mkt av att somna ihop m honom!
  • Jamilia
    delight skrev 2012-12-20 08:35:11 följande:
    Vår dotter på 15 mån är det samma med men de senaste månaderna har jag kunnat söva henne genom att jag ligger bredvid. Vi läser en stund, släcker lampan och sen sjunger jag och är nära. Hon somnar ganska snabbt ibland men kan bli arg och vilja ha bröstet. Det kan hon få men ofta kan jag avleda henne med sång. Sen somnar hon.. Hon vaknar dock inom 2h och vill amma. Är otröstlig annars... Så jag vet hur du har det. Men jag låter henne ligga kvar. Annars vaknar hon snabbt då hon inser var hon är...

Känner mkt väl igen detta, har det likadant! Undrar när de kommer börja trivas med att sova själv... för det kommer ju nån gång! :)
  • Jamilia
    delight skrev 2012-12-20 08:52:11 följande:
    Eller blev fel ordval.. arg blir hon väl inte men hon skriker annars.. Men ger du henne något att äta innan läggdags?  

Japp, hon får välling innan läggdags! Och sen ammas hon ju till sömns så hon får i sig bröstmjölk oxå! Så jag kan inte tänka mig att hon vaknar om natten för att hon e hungrig! Hon har bara svårt att somna om på egen hand...
  • Jamilia
    violatricolor skrev 2012-12-20 09:24:33 följande:
    Min dotter är också snart 10 mån och jag känner igen mig! Hon somnar aldrig i sin säng. Hon somnar i famnen eller tätt intill, ofta med flaska (ammar inte längre). Vi brukar flytta henne till spjälsängen på kvällen när hon somnat, så att vi ska få lite vuxentid, men numera flyttar vi henne inte när hon vaknat på natten. Hon vaknar oftast och gråter om vi flyttar henne så hon får sova hos oss. Dock inatt, sov hon ganska oroligt hos oss, men jag hoppas det var en engångshändelse....

Precis så har vi det oxå! Och egentligen är det ju inget problem men så vill man ju gärna ha lite vuxentid oxå, gör att försöka hålla vuxentrlationen vid liv! Blir en balansgång där liksom!
  • Jamilia
    Fluffig skrev 2012-12-20 09:38:35 följande:
    H*n kanske helt enkelt behover mer narhet. H*n ar ju fortfarande en bebis. Varfor sa brattom med att lara sova i egen sang om h*n inte ar redo?

Nä, det är nog så att hon inte är redo... men så hör man ju av andra som tex säger att deras barn somna själv i spjälsängen från det att de var 4 mån gamla... och inte vaknade de under natten heller, sov typ 11 timmar i sträck! Hmm, är det verkligen sant kan jag undra...
  • Jamilia
    violatricolor skrev 2012-12-20 14:04:02 följande:
    Det är lätt att säga att det bara är å ha barnet hos sig men det finns ju många barn som behöver hjälp att somna om en gång i timman även om de ligger intill och då förstår jag om man vill lära barnet att somna själv. Frågan är bara hur. Jag har lite det problemet på dagen att lägger jag ner dottern vaknar hon fort och sover alldeles för lite. Då hade det varit bra om hon kunde sova själv. 19 av 20 sovpass dagtid sover hon på/intill mig och så har det varit sen hon föddes och jag kan alltså inte få något gjort. Mysigt och lugnt och skönt men ibland behöver man ju göra annat.

Så är det för mig oxå, får inget gjort under dotterns sovstunder på dan! Skönt att höra att man inte är ensam om detta! :)
  • Jamilia
    violatricolor skrev 2012-12-20 14:06:45 följande:
    Sover hon inte på/intill mig så sover hon INTE i sängen ska tilläggas, utan ute på promenad i vagnen, så då kan jag inte heller klä på mig/duscha/laga mat/plocka/dricka kaffe/kissa. Det är inget jätteproblem men jag ville bara säga att det är lätt å säga att det bara är å ha barnet hos sig, om man inte har det alla sovpass på dygnet. 

Håller med fullständigt! var bor du? Vi skulle hjälpa varann med hushållsarbetet ju, haha! skämt åsido men skulle varit praktiskt! :)
Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!