• Noran

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Min son är också 10 månader och vi planerar att börja träna honom på att somna i sin egen säng i mellandagarna när båda är hemma. Jag är självklart väldigt orolig hur det ska gå. 

Han har än så länge aldrig somnat i sin egen säng. Om han bara hade vaknat och ammat och sen somnat om på natten hade han gärna fått sova i vår säng länge till. Problemet är att han vaknar och ammar och sen börjar krypa runt. Är jättetrött och blir ledsen och frustrerad, vaknar till mer och mer och mer och mer ledsen. Försöker jag amma igen biter han mig. 

I stället gör jag så att jag ammar och om han inte somnar går jag upp och går med honom tills han somnar. Sen kan jag lägga ner honom i sin säng som jag gungar lite. Det kan vara mellan 0 och 10 gånger per natt.  Oftast 1 - 2 gånger. 

Jag har tittat lite på tassmetoden och tror vi ska prova nåt liknande. Vi tycker synd om honom att han ska vakna så mycket och vara ledsen, så vi vill lära honom att somna om själv. Hoppas vi gör det bästa för honom. Men jag är rädd att det kommer bli en pärs. Vill gärna ha alla tips jag kan få!! 

• Noran

Ja sängen står nära. Vi har vyssan lull tassar. Dom är bra så länge han inte reser sig.

• Noran
    Jamilia skrev 2012-12-21 21:12:42 följande:

Inte lätt detta med bebisar och sömn! Min dotter somnar oftast om igen snabbt, men måste lägga henne vid bröstet varje gång, annars går det inte! Men har oxå tänkt börja prova lite grann att försöka hitta andra sätt att få henne att somna om, se om ngt annat funkar! Men, tror oxå att det kan bli en pärs... som tar låååång tid! Vi får se!

Nä det är svårt. Man hoppas hela tiden han ska börja sova gott av sig själv så man slipper träna honom på något han inte fattar är för hans eget bästa. Min stora kille var helt annorlunda. Vid den här åldern ville han inte ens amma. Vaknade en gång vid 5 tiden, fick en flaska välling och somnade om. 

I natt var jag uppe och gick 3 gånger. Fast han vaknar betydligt oftare än så men då somnar han om när han ammar. Är peppad att träna honom på att somna i sängen. Den 27e har vi tänkt försöka. Hur ska ni göra? 
  • Noran
    Nyfiken2012 skrev 2012-12-27 21:59:06 följande:
    Men varför krånglar ni till det? Om det funkar bäst att amma till sömns så kör på det så länge det funkar, det hinner ändras. Det är helt normala bebisbeteenden ni beskriver. Problemet ligger hos er själva, att ni inte kan acceptera det som sådant. Ni skriver om att träna era barn som om de vore husdjur :(
    Jag tycker inte det funkar att amma till söms, för han somnar ofta inte. Hade det funkat hade jag kört på det!
  • Noran

Vi håller på att träna på somna i sängen nu. Igår var första kvällen. Då tog det 30 min. Vi sitter och gungar och vyssar hela tiden och tar upp då och då och tröstar. 
    Idag tog det 20 min. Sen vaknade han efter nån timme och då fick han amma och sen somna i sängen. Tog bara 5 min.

Vi satte som regel att det skulle gå minst en timme mellan amninarna på natten, och det klarade han i natt utan att bli ledsen. Anledningen att jag inte vill amma allt för ofta är att vi tycker att han blir så orolig i magen. Den är spänd, och han blir orolig och fiser mycket. Så vi tror att han kommer sova bättre om han inte ammar så mycket. 

Allt har gått bättre än förväntat hittills. Får se hur det går i natt.  

• Noran
    violatricolor skrev 2012-12-30 09:05:29 följande:
      Skönt att det går bra för er!
    Nja det funkar väl sådär. I förrgår natt var han vaken och bökade runt i vår säng ca 2 timmar. Vi tröstade och vyssade men vägrade gå upp och gå med honom.

Nu i natt tog första nattningen 35 min. Sen vaknade han efter en halvtimme och fick mat. Se tog nattning ca 5 min. Vaknade efter en halvtimme. Då bästämde vi att han inte skulle få amma igen. Nattningen tog ca 20 min. Så där höll det på större delen av natten, men jag tror han sov 2 st 2 timmars pass i sin säng. Så man kan väl ändå säga att det var ett framsteg. 

Men ikväll!!! 5 min av protester, men han skrek inte. Bara ett surt ö-ö. Helt otroligt!! 
  • Noran
    Jamilia skrev 2013-01-02 01:50:56 följande:

Haha, skönt att man ibland kan överraskas positivt oxå! man lär väl få uppleva både det ena och det andra under deras första år! Eloge till er att ni håller er fast vid det ni bestämde er för, och inte ger efter när man är supertrött och bara vill sova! Jag hade nog lätt släppt efter och skjutit fram allt till nästa natt.... Känner mig själv, är för bekväm!
    Vi var verkligen peppade för det här. Har varit så många vakna nätter där jag varit uppe och vandrat med honom eller där han krupit runt och varit ledsen i vår säng. Och nästa vecka börjar jag jobba. 

Det har gått över all förväntan. I går natt sov han 3 st nästan 4 timmars pass. Alltså bara 2 amningar på natten.  I gårkväll tog läggningen 13 min. Och han har sovit 1 - 3 timmar i sträck. Känns som om han sover mycket lugnare i sin säng än i vår. Jag hade så gärna samsovit om det hade funkat.  
  • Noran

Kan meddela att vi fick ge upp. Vissa dagar gick det som jag skrev innan över förväntan, men vissa dagar var han så ledsen. Nu kör vi på att bära honom tills han somnar när han inte somnar vid bröstet. Hoppas på att han nån gång av sig själv ska komma på att det går bra att ligga ner och somna. Även om jag inte vet hur det ska gå till. 

• Noran

Hur går det för er andra? 

Jag tänkte uppdatera lite. 
    Vår kille är nu 13,5 månader och kan inte somna utan att man bär honom. Jag har slutat amma, för han strulade mer och mer vid amning, så det hjälpte inte så mycket.

Vi (mest min sambo nu när jag jobbar) är uppe och går med honom mellan 0,5 och 3 timmar totalt varje natt. Ibland sover han flera timmar i streck och ibland vaknar han efter en liten stund oavsett om han ligger hos oss eller i sin säng. Det är mycket sällan man kan få honom att somna om utan att gå upp och bära honom. 

En gång gick vi med honom (turades om) 3h 15 min i streck. Till slut orkade vi inte mer och la honom i vår  säng. Han tokskrek!!! i 45 min. Sen tystnade han och somnade. När vi bara behöver ta upp honom och gå 10 min är det inga problem. Det tråkiga är att han ofta har en vakenperiod på 1,5h någon gång under natten. 

Vi har testat många olika saker, så jag antar att det är bara att fortsätta bära och hoppas det går över av sig själv.  

• Noran

Ja pappan är hemma, och han är helt otrolig på att ta hand om nätterna. Jag brukar gå upp nån gång på kvällen innan jag somnat och ibland en gång under natten. Resten tar han. Så han är oftast uppe ca 1,5 h varje natt, ibland mycket mer. Fattar inte hur han orkar.

Jag det är väl som du säger, bättre att acceptera och hoppas det går över. Undrar bara när.

Läggningarna på kvällen går väldigt smidigt nu i alla fall. et är hara synd att han vaknar så ofta och inte kan somna om själv.

• Noran

Det låter skönt att dom kan somna i sin säng. Vår kille har otroligt svårt att komma till ro liggandes eller sittandes. I vagnen går numera oftast bra, men bilen är hopplöst. När vi måste åka bil skriker han sig oftast till sömns och det händer att vi stannar bilen och bär honom tills han somnar och sen sätter honom sovandes i bilen. 

Det är otrolig skillnad mot stora killen som typ alltid somnade lugnt i bilen.  

Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!