Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Vår dotter sov inte hela nätter i sin egen säng förrän... nu. När hon är 2 år. I perioder har hon sovit helt och hållet i vår säng, eftersom ingen av oss pallade att gå upp varje natt. Jag har alltid varit väldigt bekväm när det gäller de här grejerna, har inte krånglat till det i onödan. Om hon uppenbarligen inte ville sova i sin egen säng så antog jag att det var enklast att hon sov i vår. Efter ett tag så märktes det att det fanns en öppning för henne att sova själv och då körde vi på det. 

• Mad as snow
    violatricolor skrev 2013-05-08 20:31:20 följande:

Om det bara var det som behövdes (samsovning) för att de ska sova, känner jag... Min dotter har haft svårt att somna och somna om sedan hon föddes och hade långa uppvak (1-3 timmar) på nätterna flera ggr i veckan från 8 till knappt 14 månaders ålder och samsovning rådde inte bot på det. I te heller tidigare eller senare läggning eller mindre/tidigare sömn dagtid. Det är endast de senaste veckorna det blivit bättre (hon är drygt 14 månader). Nu har vi faktiskt en del "hela" nätter (9-10) och färre uppvak. Hon kan också tycka illa om att bli upplyft när hon gnäller eller också vill hon att man lägger mer henne fort igen - då händer det att hon somnar om.

Måste ändå fråga hur er dotter sov på kvällen innan ni gick och la er? La ni er med henne?
    Vi har haft dessa problem periodvis också, att hon har vaknat upp mitt i natten och varit vaken läääänge. När vi började lägga henne senare blev det bättre, och i hennes fall tror jag alltså att hon inte var tillräckligt trött. Men vi hade ett riktigt helvete i några månader i somras, där ingen i huset fick sova mer än tre timmar. Riktiga brottningsmatcher, hon har varit jättearg och ledsen, velat leka, sova, hoppa, ligga, sitta - ingenting duger. Hemskt. Men bitvis har det fungerat ändå, och framför allt har det fungerat bättre än att tvinga henne att sova i egen säng när hon verkligen inte ville. Jag är alldeles för lat för att ge mig på en sådan grej tror jag.

Vi lade oss med henne i sängen (20-tiden) medan hon drack välling, och så vände vi på henne så att hon låg på sidan och stirrade ut i tomma intet en stund och helt plötsligt så sov hon. Då smög vi ut. Sådär som i skräckfilmer när offret försöker fly genom att tassa på tå väldigt långsamt.

Nu för tiden lägger vi henne i spjälsängen med en flaska och kör samma procedur där, men hon accepterar äntligen sin egen säng. 
  • Mad as snow
    Jamilia skrev 2013-05-08 00:24:06 följande:

Jag är oxå inne på det spåret att låta bli att styra för mkt, det som fungerar för stunden får gå helt enkelt! Sen får man ta chansen att ändra om bra tillfällen ges framöver!
    Jag kan tycka att det är jobbigt som det är, och att hålla på med att "vänja" vid egen säng natt efter natt - då hade jag gått av på mitten tror jag. Vi knökade ihop oss i sängen allihopa (katten on top) och så var vi tacksamma om ungen faktiskt sov hela natten också. Om hon inte gjorde det brukade vi väsa till varandra att vi hatade vårt liv och "det här äktenskapet" och det hände att jag googlade på envägsresor till Thailand mitt i allt.

Men om man kan förenkla det för sig så tycker jag att man ska göra det. Tids nog rätar det ut sig. *ber* 
  • Mad as snow

"Envägsresor"? Jag vet inte vad det betyder.

Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!