Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Min dotter är också snart 10 mån och jag känner igen mig! Hon somnar aldrig i sin säng. Hon somnar i famnen eller tätt intill, ofta med flaska (ammar inte längre). Vi brukar flytta henne till spjälsängen på kvällen när hon somnat, så att vi ska få lite vuxentid, men numera flyttar vi henne inte när hon vaknat på natten. Hon vaknar oftast och gråter om vi flyttar henne så hon får sova hos oss. Dock inatt, sov hon ganska oroligt hos oss, men jag hoppas det var en engångshändelse....

• violatricolor
    hannis skrev 2012-12-20 08:23:09 följande:
    Vår 3-åring somnar fortfarande i vår säng. Vi ligger bredvid tills han somnar. Sedan lägger vi över honom i hans egen säng där han sover resten av natten. Ibland kommer han över till oss framåt morgontimmarna. Vi ser inga problem med detta alls utan tycker vi har en bra rutin. Vi vill finnas där för vår son när han somnar. Småbarnåren går fort...

När han var 10 månader och fortfarande ammade på natten sov han med oss. Skulle aldrig orka springa fram och tillbaka.
     Å gud vad skönt att höra! Man är ju lite orolig att barnet inte ska klara överflyttning eller att man går alls. Det låter ju helt ok att kunna flytta barnet på kvällen och att det sen kommer i slutet av natten (eller mitti). Det som är så värdefullt är ju 1-2 timmar vuxentid på kvällen, tycker jag.
  • violatricolor

Det är lätt att säga att det bara är å ha barnet hos sig men det finns ju många barn som behöver hjälp att somna om en gång i timman även om de ligger intill och då förstår jag om man vill lära barnet att somna själv. Frågan är bara hur. Jag har lite det problemet på dagen att lägger jag ner dottern vaknar hon fort och sover alldeles för lite. Då hade det varit bra om hon kunde sova själv. 19 av 20 sovpass dagtid sover hon på/intill mig och så har det varit sen hon föddes och jag kan alltså inte få något gjort. Mysigt och lugnt och skönt men ibland behöver man ju göra annat.

• violatricolor
    violatricolor skrev 2012-12-20 14:04:02 följande:
    Det är lätt att säga att det bara är å ha barnet hos sig men det finns ju många barn som behöver hjälp att somna om en gång i timman även om de ligger intill och då förstår jag om man vill lära barnet att somna själv. Frågan är bara hur. Jag har lite det problemet på dagen att lägger jag ner dottern vaknar hon fort och sover alldeles för lite. Då hade det varit bra om hon kunde sova själv. 19 av 20 sovpass dagtid sover hon på/intill mig och så har det varit sen hon föddes och jag kan alltså inte få något gjort. Mysigt och lugnt och skönt men ibland behöver man ju göra annat.
    Sover hon inte på/intill mig så sover hon INTE i sängen ska tilläggas, utan ute på promenad i vagnen, så då kan jag inte heller klä på mig/duscha/laga mat/plocka/dricka kaffe/kissa. Det är inget jätteproblem men jag ville bara säga att det är lätt å säga att det bara är å ha barnet hos sig, om man inte har det alla sovpass på dygnet. 
  • violatricolor
    Jamilia skrev 2012-12-21 20:59:56 följande:
    Håller med fullständigt! var bor du? Vi skulle hjälpa varann med hushållsarbetet ju, haha! skämt åsido men skulle varit praktiskt! :)

Haha! Ja, det skulle vi! Bor i Gbg... Du?

Jag har blivit så van att ha henne hos mig att det är inget stort problem men det är klart att det hade varit bra att hinna med hushållet och sig själv en lite så vi kommer nog försöka lägga henne på dagen snart igen. Samtidigt har jag blivit så van vid att hon sover på mig medan jag surfar. Oftast söver jag henne i selen och så har jag bryggt kaffe innan och tar med det när jag sätter mig.

Får ni någon vuxentid på kvällen? Vår dotter sover oftast de första timmarna av natten i sin säng och det är tack vare det som jag tycker det funkar som det är nu.
  • violatricolor
    Jamilia skrev 2012-12-26 02:29:16 följande:

Haha, vi bor i Ängelholm Liiiite långt emellan kanske! Ja, visst blir man van vid sin egen situation, så är det ju! Jag har tänkt flera ggr att nu är det dags att verkl börja lägga henne i sin säng så att jag får mer gjort.... Men så blir jag bekväm och skjuter på det lite till och vips så har tiden gått och nu är dottern plötsligt 10 månader! Så det har ju funkat på nåt sätt! jag surfar oxå med henne hos mig, och rätt ofta kaffe oxå! Det blir ju en stunds avkoppling i soffan för oss vuxna oxå, man ska inte klaga! Men, hur mysigt det än är att ha henne i famnen, så ska jag snart oxå börja lägga henne i egen säng under dagen! Tiden går ju och snart nog är det dags för dagis! Känns bra om hon kan sova middag i egen säng tills dess! Kanske ska ta tag i det nu i januari! Ja, ibland blir det vuxentid på kvällen, om vi gått upp i tid på morgonen och inte legat och dragit oss för länge, dottern är lite nattuggla vaknade nämligen! försöker lägga in henne i egna sängen då, ibland funkar det längre stunder, ibland inte! Vi kan ju hålla lite kontakt här då och då och höra hur det går för oss! När ska er dotter börja dagis?
    Ja, vi får hålla lite kontakt och berätta hur det går. Jag har också tänkt många gånger att jag ska försöka lägga ner henne men som sagt så är jag lite bekväm... Blir ju så jobbigt om hon vaknar då för då går det inte att söva om henne och så får hon så lite sömn på dagen och blir trött med allt vad det innebär.

Vi hade en period mellan 5,5 och 7,5 månads ålder då dottern sov hela nätterna i egen säng (oftast), kommer inte ihåg om jag skrivit det, så jag hoppas fortfarande på något sätt att hon bara ska mogna och att det ska hända utan ansträngning. Vet inte om det är realistiskt att hoppas det.

Hon ska inte börja på dagis förrän hon är nästan två år (22-23 månader, blir det nog). Har också funderat på hur det ska gå. Särskilt som hon inte har napp. Men jag har hört att det brukar funka bra. De har andra rutiner än vi och barn brukar anpassa sig. De ser att alla andra barn sover osv. Försöker söva henne med en snutte, som hon sen ska kunna ha med till dagis, men hon är inte så jätteintresserad av snuttar och har inte valt någon favorit än.

• violatricolor
    Nyfiken2012 skrev 2012-12-27 21:59:06 följande:
    Men varför krånglar ni till det? Om det funkar bäst att amma till sömns så kör på det så länge det funkar, det hinner ändras. Det är helt normala bebisbeteenden ni beskriver. Problemet ligger hos er själva, att ni inte kan acceptera det som sådant. Ni skriver om att träna era barn som om de vore husdjur :(

Så dömande du är. För att ALLA är trötta och sover för lite, inklusive barnet. För att hemmet som barnet ska bo i gror igen. Och nej, jag tränar verkligen inte min dotter som om hon vore ett husdjur. Det är lätt att säga att någon annan krånglar till det om man har ett barn som sover.
  • violatricolor

Min dotter sover 10-11 timmar per natt, har en vakenperiod på 1-2 timmar i sträck, de flesta nätter, sover ofta inte mer än 30 min*2 på dagarna. Hon behöver sova bättre. Hon får sova hos mig om hon vill och det gör att hon sover lite bättre än annars men just nu har hon jättesvårt att slappna av och somna. Visst kan jag vänta ut det men jag bara önskar att hon kunde få sova lite bättre och vara lite piggare och även att hon ska få bo i ett hyfsat fint och rent hem och äta bra mat.

• violatricolor
    delight skrev 2012-12-30 07:46:16 följande:
    Läste i tråden att ni inte får något gjort på dagarna då bebisarna vill sova på er.. skaffa en bärsjal eller en ergo baby! Jag slängde upp henne på ryggen i den åldern (händer ibland nu också) så kunde jag göra hushållsarbete och hon sov gott. Sen kunde jag försiktigt lägga ner henne i vår säng när hon sov djupt.
    Jag har en ergonomisk sele som hon sover i men hon vaknar om jag går runt med henne nuförtiden. Hon sover mycket bättre när jag sätter mig ner med henne. Dessutom börjar jag få ont i nacke och rygg trots att selen är ergonomisk - just det senare problemet kanske kan avhjälpas något om jag bär på ryggen istället för på magen, som nu, men hon sover fortfarande bättre om vi sätter oss ner och lägga ifrån mig henne är ju det jag sällan kan, särskilt inte gå därifrån och göra annat.
  • violatricolor
    Noran skrev 2012-12-28 23:37:07 följande:
    Vi håller på att träna på somna i sängen nu. Igår var första kvällen. Då tog det 30 min. Vi sitter och gungar och vyssar hela tiden och tar upp då och då och tröstar. 
    Idag tog det 20 min. Sen vaknade han efter nån timme och då fick han amma och sen somna i sängen. Tog bara 5 min.

Vi satte som regel att det skulle gå minst en timme mellan amninarna på natten, och det klarade han i natt utan att bli ledsen. Anledningen att jag inte vill amma allt för ofta är att vi tycker att han blir så orolig i magen. Den är spänd, och han blir orolig och fiser mycket. Så vi tror att han kommer sova bättre om han inte ammar så mycket. 

Allt har gått bättre än förväntat hittills. Får se hur det går i natt.  
      Skönt att det går bra för er!
  • violatricolor

Skjuter det där med somna i egen säng framför mig... Nu börjar jag känna ett behov av det igen då jag får så ont i magen och ryggen av allt vaggande och sovande i selen på dagarna. Har en ergonomisk men dottern är stor - väger ca 12 kg. Nåja... skjuter väl upp det ett tag till... Jobbigt att ändra på något som funkar. Men som sagt, hade varit bra om jag fick lite gjort när hon sov och sovstunderna är även svåra att få till när vi är borta/har gäster.

• violatricolor
    Mad as snow skrev 2013-05-01 22:25:46 följande:
    Vår dotter sov inte hela nätter i sin egen säng förrän... nu. När hon är 2 år. I perioder har hon sovit helt och hållet i vår säng, eftersom ingen av oss pallade att gå upp varje natt. Jag har alltid varit väldigt bekväm när det gäller de här grejerna, har inte krånglat till det i onödan. Om hon uppenbarligen inte ville sova i sin egen säng så antog jag att det var enklast att hon sov i vår. Efter ett tag så märktes det att det fanns en öppning för henne att sova själv och då körde vi på det. 

Om det bara var det som behövdes (samsovning) för att de ska sova, känner jag... Min dotter har haft svårt att somna och somna om sedan hon föddes och hade långa uppvak (1-3 timmar) på nätterna flera ggr i veckan från 8 till knappt 14 månaders ålder och samsovning rådde inte bot på det. I te heller tidigare eller senare läggning eller mindre/tidigare sömn dagtid. Det är endast de senaste veckorna det blivit bättre (hon är drygt 14 månader). Nu har vi faktiskt en del "hela" nätter (9-10) och färre uppvak. Hon kan också tycka illa om att bli upplyft när hon gnäller eller också vill hon att man lägger mer henne fort igen - då händer det att hon somnar om.

Måste ändå fråga hur er dotter sov på kvällen innan ni gick och la er? La ni er med henne?
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2013-05-08 20:31:20 följande:
    "hela nätter (9-19)

?

9-10 timmar, ska det stå. Hon kan vakna någon gång på kvällen för att sedan sova hela natten. Har hänt några ggr senaste veckorna...
  • violatricolor
    Mad as snow skrev 2013-05-08 22:42:32 följande:
    Vi har haft dessa problem periodvis också, att hon har vaknat upp mitt i natten och varit vaken läääänge. När vi började lägga henne senare blev det bättre, och i hennes fall tror jag alltså att hon inte var tillräckligt trött. Men vi hade ett riktigt helvete i några månader i somras, där ingen i huset fick sova mer än tre timmar. Riktiga brottningsmatcher, hon har varit jättearg och ledsen, velat leka, sova, hoppa, ligga, sitta - ingenting duger. Hemskt. Men bitvis har det fungerat ändå, och framför allt har det fungerat bättre än att tvinga henne att sova i egen säng när hon verkligen inte ville. Jag är alldeles för lat för att ge mig på en sådan grej tror jag.

Vi lade oss med henne i sängen (20-tiden) medan hon drack välling, och så vände vi på henne så att hon låg på sidan och stirrade ut i tomma intet en stund och helt plötsligt så sov hon. Då smög vi ut. Sådär som i skräckfilmer när offret försöker fly genom att tassa på tå väldigt långsamt.

Nu för tiden lägger vi henne i spjälsängen med en flaska och kör samma procedur där, men hon accepterar äntligen sin egen säng. 

De där långa uppvaken tär på en, tycker jag. Särskilt när det är ca varannan natt. Nu verkar vara en bättre period här och det är bara att njuta av det men i natt låg hon vaken i 45 min, dock relativt still... Vi har också haft många, många nätter när hon leker, babblar och far runt. Ett par gånger har jag gråtit av trötthet och frustration... Tack och lov har hon oftast inte varit ledsen eller skrikit så mycket, även om det händer. Det är ju värre om allt är fel och de är missnöjda.

Nej, jag orkar inte heller med sömnmetoder, det kräver ju viss energi och tålamod, men det var svårt när hon var nyfödd och så liten att jag inte tordes sova med henne på mig eller tätt intill. Sedan hon blev större har hon oftast kunnat sova i sin säng i alla fall några timmar innan hon flyttar till oss.

Om hon ligger i er säng när ni fortfarande är upp - ligger hon inte till

slut på golvet då? Eller har ni någon typ av vägg åt alla håll? Eller lägger ni något runt henne?
  • violatricolor
    Noran skrev 2013-04-19 21:51:35 följande:
    Ja pappan är hemma, och han är helt otrolig på att ta hand om nätterna. Jag brukar gå upp nån gång på kvällen innan jag somnat och ibland en gång under natten. Resten tar han. Så han är oftast uppe ca 1,5 h varje natt, ibland mycket mer. Fattar inte hur han orkar.

Jag det är väl som du säger, bättre att acceptera och hoppas det går över. Undrar bara när.

Läggningarna på kvällen går väldigt smidigt nu i alla fall. et är hara synd att han vaknar så ofta och inte kan somna om själv.

Vad händer om han får ligga bredvid er och ni inte vaggar? Stundtals i alla fall så att ni får vila ryggarna?

Vi har också haft mycket långa uppvak med vaggning och annat. För tillfället är det bättre. Min rygg pallar inte all denna vaggning så jag gör det bara då och då när dottern är ledsen eller inget annat funkar. Annars får dottern ligga bredvid mig. Förr vaggade jag mycket mer. Dag som natt... Min sambo tar väl va en natt i månaden och resten har jag tagit oavsett om jag varit föräldraledig eller pluggat heltid.
Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!