• refv

Trädgårdsplanering, ev. fem årsplan.

Jag flyttade till hus i somras, med stor trädgård. Trädgården har inte varit skött på många år, då huset varit övergivet och/eller huserats av väldigt gamla människor. (D.v.s. RENOVERINGSPROJEKT!!)

Jag har alltid pysslat i trädgård, men det känns nästan som om jag tagit vatten över huvudet så att säga, för jag är osäker på var jag ska börja... Jag har beskurit äppelträdet som finns på gården (men det behöver ännu en omgång vid nästa JAS-period) och jag har två pallkrageodlingar från i somras. Alla rabatter (de som finns) är väldigt igenvuxna med både ogräs och "finare" växter. Det finns en igenvuxen hallonhäck (som är mer som en stor klump än en häck), en gammal sprucken damm med vildvuxet snår omkring o.s.v. Det finns även en fallfärdig uteplats med gjuten grund och rabatter omkring med majoritet av ogräs, men har sett en ros och pioner bland ogräset.

Jag vill ha en inte-helt-perfekt "mormorsträdgård", men det finns mycket att styra upp ändå... Jag har tålamod och tid! Har tänkt gräva fram grunden till ett potatisland i sommar som jag tänkt använda om två år ungefär!

Nu är min fråga, var skulle ni rekommendera mig att börja?
    Och hur ska jag gå till väga för att få bort ogräset, men för att ha kvar och kunna förvalta de gamla växter som finns?
    Hur lång planering framåt är att rekommendera?

(:

• Svar på tråden Trädgårdsplanering, ev. fem årsplan.
  • nenwood

Favoritar då jag är i samma sits. Har bott i vårt hus i ett och ett halvt år och har hittills gjort följande:

-tagit bort tre enorma forsythior och sått gräs på de platserna där de växte. Rötterna är hemska dock och en rot är ff kvar.

-tagit bort ca två meter gammal berberisbuske (fruktansvärda taggar och rötter). Har två meter till att ta.

- flyttat en rödavinbärsbuske.

-tagit ner en tall som skuggade vår uteplats.

- tagit bort en buske mot gatan, men sådde inte gräs här eftersom vi drog in bergvärme nu i vinter och grävskopor körde där.

- har beskurit äppelträd och plommonträd, men plommonträden behöver en rejäl omgång till.

- ett buskage som var tre meter brett är nu nere på en meter och vi har sått gräs där,

-har en slänt som är helt igenvuxen som vi sakta men säkert betar på.

Tror det var allt... Tomten är på 1500 kvm och de som bodde innan oss var 85 år. Vi går och duttar på olika områden men skullebehöva en plan.

Värt dock att säga är att de förra ägarna älskade sin trädgård så det är alltid nån blomma som blommar från april till september typ, har fantastiska pioner på flera ställen i trädgården t ex..

• M C

Att rensa rabatterna tidigt är mitt tips.
    Gräv upp hela skiten, plocka ut de växter du vill behålla och rensa bort allt gräs från rötterna. Sätt ut någon slags kant om du kan.
    Ny jord med gödsel. Dela växterna så du får fler, när de får chansen att sprida sig så tar de den. Det tar något år eller två, sedan har du prunkande rabatter.
    Jag har fått göra det hos mig. Det går fan inte att bara ogräsrensa, man måste gräva ut helt om det ska bli bra.
    Har du för många rabatter för att göra alla samma sommar så tar du de som har finaste blommorna först, eller de som syns mest inifrån huset. (det är väldigt inspirerande att se den fina rabatten när man äter eller lagar mat)

Hallonsnåret har du två val, antingen klipper du ner allt till botten och då får du ett jättefint snår året därpå. (de flesta hallon kommer på förra årets skott) Eller så går du noga igen det i vår och tar bort allt som är brunt, behåller de unga skotten. Det tar väl kanske 20 gånger längre tid och gör ont av alla taggar, men...     

Rosor kan man beskära väldigt hårt, speciellt om man ska flytta dem. man tar ju bort ganska mycket rötter när man flyttar så då är det bra att ta bort grenar med så det är balans.
    Pioner är svåra att flytta, var jätteförsiktig med deras knölar. Kolla noga på internet innan, men jag tror att tipset är att gräva ut stora jordklumpar omkring dem.  

Handduk packad inför apocalypsen!
  • Kjellgren
    M C skrev 2012-12-22 09:05:05 följande:

Att rensa rabatterna tidigt är mitt tips.
    Gräv upp hela skiten, plocka ut de växter du vill behålla och rensa bort allt gräs från rötterna. Sätt ut någon slags kant om du kan.
    Ny jord med gödsel. Dela växterna så du får fler, när de får chansen att sprida sig så tar de den. Det tar något år eller två, sedan har du prunkande rabatter.
    Jag har fått göra det hos mig. Det går fan inte att bara ogräsrensa, man måste gräva ut helt om det ska bli bra.
    Har du för många rabatter för att göra alla samma sommar så tar du de som har finaste blommorna först, eller de som syns mest inifrån huset. (det är väldigt inspirerande att se den fina rabatten när man äter eller lagar mat)

Hallonsnåret har du två val, antingen klipper du ner allt till botten och då får du ett jättefint snår året därpå. (de flesta hallon kommer på förra årets skott) Eller så går du noga igen det i vår och tar bort allt som är brunt, behåller de unga skotten. Det tar väl kanske 20 gånger längre tid och gör ont av alla taggar, men...     

Rosor kan man beskära väldigt hårt, speciellt om man ska flytta dem. man tar ju bort ganska mycket rötter när man flyttar så då är det bra att ta bort grenar med så det är balans.
    Pioner är svåra att flytta, var jätteförsiktig med deras knölar. Kolla noga på internet innan, men jag tror att tipset är att gräva ut stora jordklumpar omkring dem.  

Pioner (örtartade pioner dvs sådana som vissnar ner på hösten) är dock INTE svåra att flytta eller dela, trots sitt rykte. Kruxet är att inte plantera knölarna för djupt, bara några cm jord ovanpå. Jag har flyttat pioner under vår, höst och stekande sommarsol och allt funkar men jag skulle tro att de föredrar att flyttas under viloperioden.

När rabatterna är klara - satsa på täckodling. Mindre jobb och ger bättre jord.

Personligen frösår jag de flesta perennerna och köper buskar och träd men så tycker jag det är lite sport också att föröka växter och så frön. Gillar man inte det så är det inte så förtvivlat dyrt att köpa perenner och det går betydligt fortare att få en snygg rabatt.

• M C

Jag har också hört att det är lättare än man tror att flytta pioner, man måste bara vara lite noggrannare. Vanliga växter är ju busenkelt, pioner har känsligare rötter och som du skrev, ha ett bestämt djup.

Man ska helst inte röra en trädgård för mycket första året så man ser vad som finns i den.  

• Kjellgren
    M C skrev 2013-01-06 18:57:59 följande:
    Jag har också hört att det är lättare än man tror att flytta pioner, man måste bara vara lite noggrannare. Vanliga växter är ju busenkelt, pioner har känsligare rötter och som du skrev, ha ett bestämt djup.

Man ska helst inte röra en trädgård för mycket första året så man ser vad som finns i den.  
    Jo, jag var lite nervös första gången eftersom de ska vara så svåra att få att blomma igen. En av pionerna behövde några år på sig för att komma upp i samma storlek efter flytten, även blommorna blev mindre men det gick över.

TS har färdiga rabatter men här kommer ett tips som jag önskade att jag känt till för 15 år sedan.

Vi har tung lerjord och såhär gör jag nya "slörabatter": lägger kant (sten eller vad man vill) med väv under för att minska gräsinväxten. Lägger ut flera lager tidningar där rabatten ska vara och häller på kompost/jord. Klart! Första året får man vattna en del eftersom rötterna inte går så djupt. År 1 sår jag oftast ettåringar eftersom det är snabbaste sättet att få fint. År 2 blir det perennernas år (dvs de sås också år 1 men blommar år 2). Tidningspappret har då försvunnit.

Mina äldsta slörabatter är 7 år och det fungerar utmärkt. Bonus är att gräsklipparroboten (som vi ska skaffa i år) inte kan ge sig in i rabatterna.

• M C

Tidningspapper är toppen, det har jag överallt.

• refv

Tack för era svar!
    M C - Jag har bestämt mig för att göra som du säger med hallonhäcken. Så snart snön smält undan och tjälen i marken tinats upp så klipper jag ner hela hallonhäcken! Detta för att jag misstänkte i somras att det kan finnas något slags bo/gryt där.... Det var nämligen extremt intressant för hundarna..

Kjellgren - Det låter som en bra och lättskött idé! Jag ska definitivt försöka få till det på ett snyggt sätt, tack så hemskt mycket!

Jag ska även flytta två nyponbuskar, hoppas inte deras rötter är för djupa bara. Det kommer självklart att gå, men det blir ett väldigt slitsamt arbete. Flyttade några ölandstokar hos min mor för någon sommar sedan, hujeda mig!
    Ska eventuellt även anlägga en syrénhäck mot vägen.

När jag anlade mina två odlingslådor i somras använde jag mig av:
    Totalt 6 st "träbackar" från min pappas industrijobb, som blivit över
    Grundade med markfilt/täckfilt och tidningspapper
    La på ett tjockt lager gräs/kompost
    Ekologisk matjord blandad med gödsel

Väldigt enkelt, och bra! Kompost-grunden gör att det naturligt fylls på med härlig näringsrik mull för växterna och att (förhoppningsvis) maskar vill bo i den jorden. Det är det bästa tips jag kan ge som den amatör jag är, just nu.

Vi får se hur det blir med rosplantan och pionen, de är gömda bakom ogräs och vi ska bygga en ny uteplats vid det ställe de finns. Ska försöka leta reda på åtminstone pionen! Dock tänkte jag eventuellt plantera en klematis vid uteplatsens ingång sedan. Hoppas det blir bra!

Jag har även bestämt att ha ett ängsområde mellan några stora träd som vi har, eftersom detta främjar biologisk mångfald och jag hoppas på att få en igelkott i trädgården. Jag ska leta reda på litet frön i form av lupin och prästkrage, för att kunna ge lite fin färg till ängen. Sedan planterar jag smultron efter ängskanten (har några fina plantor från förra året - några har varit inne under vintern och är fortfarande gröna och fina).

Nu söker jag gärna tips på några färggranna / väldoftande / insektstilldragande perenner!

En bild på vårt lilla hus vid julen (:
  • M C

Du kan beskära rosorna rätt hårt innan du flyttar dem, det är bra om man har lika mycket rötter som grenar när man flyttar. Den överlever lite bättre då, för att inte tala om att du slipper skära upp hela kroppen på taggarna.

Igelkottar gillar komposter, det är rätt varmt undertill när det är förmultning på gång. Kör bara trädgårdsavfall i en hög så ordnar det sig nog. 

Undo these cuffs and I'll show you
  • Harmagedon

Perenner som är mumma för insekter är tex: kungsmynta, röd rudbekia, stäppsalvia och nävor. De är alla väldigt lätta att ha och göra med.

Ettåringar som man kan direktså och som gärna frösår sig själva från år till år är kornvallmo, digitalis och lupin. Också populära hos insekter.

Tacksamt att bara sprida ut fröna på den sista snön och sedan få massor av blommor från midsommar till första frosten.

Har du grävd jord som du inte tänkt stoppa ner något permanent i ännu tipsar jag om att så ringblommor. Fint och bra för jorden.

Svar på tråden Trädgårdsplanering, ev. fem årsplan.