Trädgårdsplanering, ev. fem årsplan.
Jag flyttade till hus i somras, med stor trädgård. Trädgården har inte varit skött på många år, då huset varit övergivet och/eller huserats av väldigt gamla människor. (D.v.s. RENOVERINGSPROJEKT!!)
Jag har alltid pysslat i trädgård, men det känns nästan som om jag tagit vatten över huvudet så att säga, för jag är osäker på var jag ska börja... Jag har beskurit äppelträdet som finns på gården (men det behöver ännu en omgång vid nästa JAS-period) och jag har två pallkrageodlingar från i somras. Alla rabatter (de som finns) är väldigt igenvuxna med både ogräs och "finare" växter. Det finns en igenvuxen hallonhäck (som är mer som en stor klump än en häck), en gammal sprucken damm med vildvuxet snår omkring o.s.v. Det finns även en fallfärdig uteplats med gjuten grund och rabatter omkring med majoritet av ogräs, men har sett en ros och pioner bland ogräset.
Jag vill ha en inte-helt-perfekt "mormorsträdgård", men det finns mycket att styra upp ändå... Jag har tålamod och tid! Har tänkt gräva fram grunden till ett potatisland i sommar som jag tänkt använda om två år ungefär!
Nu är min fråga, var skulle ni rekommendera mig att börja?
Och hur ska jag gå till väga för att få bort ogräset, men för att ha kvar och kunna förvalta de gamla växter som finns?
Hur lång planering framåt är att rekommendera?
(: