• refv

Trädgårdsplanering, ev. fem årsplan.

Jag flyttade till hus i somras, med stor trädgård. Trädgården har inte varit skött på många år, då huset varit övergivet och/eller huserats av väldigt gamla människor. (D.v.s. RENOVERINGSPROJEKT!!)

Jag har alltid pysslat i trädgård, men det känns nästan som om jag tagit vatten över huvudet så att säga, för jag är osäker på var jag ska börja... Jag har beskurit äppelträdet som finns på gården (men det behöver ännu en omgång vid nästa JAS-period) och jag har två pallkrageodlingar från i somras. Alla rabatter (de som finns) är väldigt igenvuxna med både ogräs och "finare" växter. Det finns en igenvuxen hallonhäck (som är mer som en stor klump än en häck), en gammal sprucken damm med vildvuxet snår omkring o.s.v. Det finns även en fallfärdig uteplats med gjuten grund och rabatter omkring med majoritet av ogräs, men har sett en ros och pioner bland ogräset.

Jag vill ha en inte-helt-perfekt "mormorsträdgård", men det finns mycket att styra upp ändå... Jag har tålamod och tid! Har tänkt gräva fram grunden till ett potatisland i sommar som jag tänkt använda om två år ungefär!

Nu är min fråga, var skulle ni rekommendera mig att börja?
    Och hur ska jag gå till väga för att få bort ogräset, men för att ha kvar och kunna förvalta de gamla växter som finns?
    Hur lång planering framåt är att rekommendera?

(:

• Svar på tråden Trädgårdsplanering, ev. fem årsplan.
  • M C
    Kontra skrev 2013-02-26 21:21:33 följande:
    Mja, det är mest ojämn gräsmatta med fina inslag av mossa . Sen finns det en gammal rabatt som är uppbyggd av sten, men det fanns absolut inget annat än kvickrot i den. Men jag har grävt ur den och gjort enligt konstens alla regler och nu växer det lite örter samt nån lilja(som mamma så snällt donerade). Det står en gigantisk, och vacker för den delen, björk mitt på ena gräsmattan. På de andra två är det bara gräs. Jag har också en åker som bara står och hänger, funderar på att dra upp ett potatisland samt morotsland där. Men jag har ingen matkällare än, så det blir lite svårt att förvara allt sen.
    Mossan gödslar man bort, mossrivare bara sprider skiten.

Alltså, jag säger inget om hur vackert björkar är men två saker: de förstör marken de står på genom att göra den väldigt knölig och de är myggbon. Har du mycket mygg ute så ska björken väck. 
    Björk är annars bra när det är fuktigt i marken, för man kan ändå inte anlägga något trevligt där då, men om man har problem med fukt är pil bättre för den är inte myggsamlare. Men pil skjuter skott som fan, rakt genom vattenledningarna och de släpper vansinniga mängder skräp året om. Choises choises.

Stora gräsmattor är svåra, det är lätt att man bara vågar göra lite i ena hörnet. Men även om man avsätter en stor del av dem till lek och spel så kan man ändå göra trevliga "rum" så det inte upplevs som ödsligt. Hallonsnår är tacksamt, eller om man sätter ut syrener.

Här där jag bor växer det rosor lite varstans efter vägen, det får man ta om man vill. Det har varit tomter där förut, men nu är det vägkanter. Jag har länge haft som plan att stanna på något ställe som inte är så trafikerat (de kör som dårar) och gräva upp några plantor. Nyponrosor är ju en gammal sort så det är på rot. Toppen! Sprider sig hur bra som helst!
    En annan tacksam växt är rosenhallon, den har små fina rosa blommor på toppen av en grön lummig grenad buske. Det är helvete själv att få bort, men om man inte har några sådana planer så blir det fort en stor växt av den.       
    Undo these cuffs and I'll show you
  • M C
    nenwood skrev 2013-02-26 22:05:34 följande:
    Alla syrenerna är mer buskar än träd, dock är ju en del av grenarna riktigt tjocka. Men då ska jag alltså kapa de grenar som är närmast marken - även om jag vill att de blir buskar?
    Skönt att höra att man kan misshandla dem lite - tänkte ta lite på höjden på de som växer framför huset. Ska man ta det när den blommat över?

Ta de tjockaste längst ner, ja. Då får du ner höjden med. Det ser lite glest ut första månaden, men rotskotten skjuter som tusan när man berövat plantan på sin främsta sol-upptagare.
    Alltså, jag kan verkligen inte rekommendera att kapa toppen, det blir inga blommor nästa år då. Du ska i princip kapa medan den fortfarande blommar, väntar du tills de är halvvissnade kan det vara för sent. Det kan man se på syrener där folk plockar och tar in. Det är stora hål i plockhöjd och det blir aldrig några blommor där nästa år. Efter några år ser själva busken ut som en svamp.
     *ryser*

Ta hellre ner de största grenarna i år, ta några till nästa år. Så har du rejält med blomning kvar och ger busken en chans att bli sådär stor och fluffig som är så himla vackert.
    www.familjeliv.se/Forum-22-150/m64723837.html

Jag har visat där med två bilder hur det blir när man kapar för hårt i toppen mot om man låter topparna vara.  

• Harmagedon

Ett tips som inte direkt har med växter att göra är att prenumerera ett år på en trädgårdstidning. De brukar gå igenom månad för månad vad som är bra att göra i trädgården. Så blir man inspirerad också.

• nenwood
    M C skrev 2013-02-27 06:37:39 följande:

Ta de tjockaste längst ner, ja. Då får du ner höjden med. Det ser lite glest ut första månaden, men rotskotten skjuter som tusan när man berövat plantan på sin främsta sol-upptagare.
    Alltså, jag kan verkligen inte rekommendera att kapa toppen, det blir inga blommor nästa år då. Du ska i princip kapa medan den fortfarande blommar, väntar du tills de är halvvissnade kan det vara för sent. Det kan man se på syrener där folk plockar och tar in. Det är stora hål i plockhöjd och det blir aldrig några blommor där nästa år. Efter några år ser själva busken ut som en svamp.
     *ryser*

Ta hellre ner de största grenarna i år, ta några till nästa år. Så har du rejält med blomning kvar och ger busken en chans att bli sådär stor och fluffig som är så himla vackert.
    www.familjeliv.se/Forum-22-150/m64723837.html

Jag har visat där med två bilder hur det blir när man kapar för hårt i toppen mot om man låter topparna vara.  

Vilka fina! Jag får prova att ta de längst ner då, men orsaken till att jag vill ta på höjen är att buskarna är uppåt 3 meter höga men man kanske kan ta en gren i taget och låta det ta ett par år,har tänkt bo kvar i huset i många år så jag har ju tid på mig...
    Tack för alla tips! har funderat mycket hur jag ska göra med dessa underbara buskar
  • M C
    Harmagedon skrev 2013-02-27 06:43:09 följande:
    Ett tips som inte direkt har med växter att göra är att prenumerera ett år på en trädgårdstidning. De brukar gå igenom månad för månad vad som är bra att göra i trädgården. Så blir man inspirerad också.

Ja, absolut! Det finns många som riktigt bra.
  • M C
    nenwood skrev 2013-02-27 08:33:23 följande:
    Vilka fina! Jag får prova att ta de längst ner då, men orsaken till att jag vill ta på höjen är att buskarna är uppåt 3 meter höga men man kanske kan ta en gren i taget och låta det ta ett par år,har tänkt bo kvar i huset i många år så jag har ju tid på mig...
    Tack för alla tips! har funderat mycket hur jag ska göra med dessa underbara buskar

Ja, jag menar ju det! Man vill ju inte vara utan blommorna, då är det ju lönlöst med syrener från början.
    Jag lärde mig det här trixet av Bosse Rappne, han hade ett inslag om syrener på det där byggprogrammet för några år sedan. 
  • Pumpkin
    M C skrev 2013-02-27 06:28:29 följande:
    En annan tacksam växt är rosenhallon, den har små fina rosa blommor på toppen av en grön lummig grenad buske. Det är helvete själv att få bort, men om man inte har några sådana planer så blir det fort en stor växt av den.       
    Uh, rosenhallon! *ryser*

Rosenhallon är jättefina i andras trädgårdar/längs vägar, men är ett riktigt otyg att ha i trädgården. Här har de tidigare ägarna anlagt två rosenhallonrabatter och den ena funkar väl (går längs tomtgränsen mot vägen och har faktiskt inte spridit sig så värst) men den andra håller på att fullständigt ta över altanen. Maken har försökt gräva upp dem men det är ju ett evighetsgöra att göra för hand, så nu i vår blir det att hyra in en liten grävmaskin för att bli av med det. 
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • nenwood

Är det någon som vet vad detta är för någonting? Vi flyttade in sommaren 2011 och förra våren dök dessa upp i typ april i trädgården. Det såg först ut som små hallon över hela busken (stora buskar med trädliknande stammar) och sedan slog det ut i dessa fina små klasar. Buskarna är stora och när de blommat över är de inte särskilt vackra men just att de kom så tidigt och blommade ganska länge var underbart.. de har redan små röda knoppar och jag längtar tills de slår ut igen..

• M C
    Pumpkin skrev 2013-02-27 09:31:38 följande:
    Uh, rosenhallon! *ryser*

Rosenhallon är jättefina i andras trädgårdar/längs vägar, men är ett riktigt otyg att ha i trädgården. Här har de tidigare ägarna anlagt två rosenhallonrabatter och den ena funkar väl (går längs tomtgränsen mot vägen och har faktiskt inte spridit sig så värst) men den andra håller på att fullständigt ta över altanen. Maken har försökt gräva upp dem men det är ju ett evighetsgöra att göra för hand, så nu i vår blir det att hyra in en liten grävmaskin för att bli av med det. 

Ja, man måste vara försiktig. Men som gräns mot en vindpinad hed eller som insynsskydd när man har en trafikerad gångväg eller... Ja, du vet. I ett hörn, långt bort från all bebyggelse. TOPPEN! Där man kan hålla ner beståndet med en gräsklippare liksom.
    Men ICKE mot ett hus eller i en fin rabatt. 
  • och
    nenwood skrev 2013-02-27 09:43:59 följande:
    Är det någon som vet vad detta är för någonting? Vi flyttade in sommaren 2011 och förra våren dök dessa upp i typ april i trädgården. Det såg först ut som små hallon över hela busken (stora buskar med trädliknande stammar) och sedan slog det ut i dessa fina små klasar. Buskarna är stora och när de blommat över är de inte särskilt vackra men just att de kom så tidigt och blommade ganska länge var underbart.. de har redan små röda knoppar och jag längtar tills de slår ut igen..

Rosenrips. De är jättefina på våren.

Beskär den om den är för stor annars. De kan se lite risiga ut efter några år. 
    The hard way is the right way.
  • nenwood
    och skrev 2013-02-28 20:45:10 följande:
    Rosenrips. De är jättefina på våren.

Beskär den om den är för stor annars. De kan se lite risiga ut efter några år. 
    Åh TACK! googlade och visst är det detta! nu kan jag läsa på lite mer
  • och
    nenwood skrev 2013-02-28 21:09:12 följande:
    Åh TACK! googlade och visst är det detta! nu kan jag läsa på lite mer
    Dessutom är den en ganska bra matplats för humlor och bin tidigt på våren.
    The hard way is the right way.
  • nenwood
    och skrev 2013-02-28 21:42:52 följande:
    Dessutom är den en ganska bra matplats för humlor och bin tidigt på våren.
    jo det märkte vi i våras, mängder med humlor - oerhört spännande för min son
  • M C

Den var jättefin! Växer tyvärr inte så här långt norrut så jag kan inte odla den.

Svar på tråden Trädgårdsplanering, ev. fem årsplan.