• Loriyana

Lite orolig över marsvinen

Hej,

Köpte två marsvinshonor till dottern i julklapp och fick hem dem idag. Har en ny stor rymlig bur, hö, vatten, mat och hus. Men de små liven har inte rört sig ur fläcken! De har varit stilla på samma plats hela dagen...börjar bli en smula orolig. Är detta normalt? Har låtit dem vara så att de kan bekanta sig med buren, men än så länge har de bara varit helt stilla...nästan så att jag oroar mig över om de lever överhuvudtaget.  

• Svar på tråden Lite orolig över marsvinen
  • Loriyana
    elinaehn skrev 2012-12-23 22:41:41 följande:
    Berätta hur det går!

Höll marsvinet ett tag och klappade samt talade lugnt med det. Sen efter en stund la jag ner henne i buren igen och hon sprang fort som attan in i huset! Nu ligger hon där inne och kuttrar.
  • elinaehn

Jag tror du ska ta dem så, korta stunder gärna flera gånger om dagen.
    Var det supersvårt att få tag i henne när du skulle ta upp?

• Loriyana
    elinaehn skrev 2012-12-24 09:24:12 följande:
    Jag tror du ska ta dem så, korta stunder gärna flera gånger om dagen.
    Var det supersvårt att få tag i henne när du skulle ta upp?

Ja det var lite svårt eftersom båda marsvinen sprang omkring i buren hur snabbt som helst när jag försökte få tag på  en av dem. Men jag är rätt va vid att hålla i djur (kaniner) så när jag väl fick tag på henne var det inte ett problem. Höll henne en stund och klappade och lade henne sedan ner i buren igen. Har gjort samma sak idag. Turas om mellan marsvinen. Tänkte ta upp dem 2-3 gånger om dagen till att börja med.

Märkte igårkväll att de smög sig ut ur huset på natten och åt och drack. Men så fort jag gjorde det minsta ljud så sprang de in i huset igen.  
  • elinaehn

De är på gång ska du se! Låter som en bra plan att ta upp flera gånger om dagen. Skönt att du är van vid kaniner!

• Loriyana

De är köpta i djuraffär och jag misstänker att de inte har blivit hanterade särskilt mycket.

• stormviskaren

kuttrande är ett helt naturligt beteende för de, de mår inte dåligt. Marsvinen kommer vara skygga ett tag, det tar sin tid för de att vänja sig. Nu när du haft de i 4 dagar så är det inga problem att du tar ut de och hanterar de.

Hur gamla uppskattades marsvinen att vara när du köpte de? 

• Dr Mupp
    Loriyana skrev 2012-12-24 13:28:02 följande:
    De är köpta i djuraffär och jag misstänker att de inte har blivit hanterade särskilt mycket.
    Och troligen för små när de flyttades från mamman. Köpt är köpt, men tills nästa gång föreslår jag att du läser på om hur marsvin som föds upp till djuraffärer har det. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Lite orolig över marsvinen