• emmaajao

Kan polisen spåra vem man är via ipadress?

Nu är det såhär att jag kommenterade en blogg och sa "haha äckligt"
    Nu så ska tydligen bloggaren polisanmäla detta och hon skrev att hon skulle helt säkert få veta vem som skrev det.
    Är det möjligt och går verkligen polisen vidare med detta? Har de inte viktigare saker? 

• Svar på tråden Kan polisen spåra vem man är via ipadress?
  • elyse

Nej, det kan inte leda till något. 

• gosegrisen

Din internetleverantör kan se det. Polisen kan bara se vilken nätleverantör du har, sedan får de begära ut dina personuppgifter därifrån.

• Cadencee

man kan själv ta reda på vem ip-adressen tillhör utan inblandning av polisen, lätt som en plätt! sen hur polisen gör vet jag inte, låter inte så troligt att de går vidare med det om det är som du skriver. men vad skrev bloggaren som gjorde att hon vill anmäla dig? det spelar naturligtvis också in!

• emmaajao

Men då kan de ju hitta mig ellehur?

• emmaajao

Hon tyckte det var kränkande, sen så var de andra som skrev tillexempel hora och sånt. Men hon sa att allt var från samma ip adress vilket det inte var.

• kikkie

Jo då det är ganska lätt att ta reda på för polisen vid en anmälan

• tingelinga
    Cadencee skrev 2012-12-22 12:05:30 följande:
    man kan själv ta reda på vem ip-adressen tillhör utan inblandning av polisen, lätt som en plätt! sen hur polisen gör vet jag inte, låter inte så troligt att de går vidare med det om det är som du skriver. men vad skrev bloggaren som gjorde att hon vill anmäla dig? det spelar naturligtvis också in!
    Och hur gör man det?
  • emmaajao

Men polisen lägger inte ner lika mycket tid på "internet mobbning"

• Cadencee

exakt adress kan jag inte i huvudet. men det ska gå å söka på google. har själv testat detta med hjälp av min systers ip-adress och fick fram rätt.

• oOOo  oOOo
    tingelinga skrev 2012-12-22 12:10:54 följande:
    Och hur gör man det?
    Ett sätt är att  locka någon att trycka på en länk till tex en blog där du loggar alla som laddar sidan.

Var alltid försiktig med att klicka på länkar som folk lägger upp. 
Svar på tråden Kan polisen spåra vem man är via ipadress?