• emmaajao

Kan polisen spåra vem man är via ipadress?

Nu är det såhär att jag kommenterade en blogg och sa "haha äckligt"
    Nu så ska tydligen bloggaren polisanmäla detta och hon skrev att hon skulle helt säkert få veta vem som skrev det.
    Är det möjligt och går verkligen polisen vidare med detta? Har de inte viktigare saker? 

• Svar på tråden Kan polisen spåra vem man är via ipadress?
  • LinneaJosie

Kommentaren "haha äckligt" kan väl knappast räknas som förtal? Vore väldigt långsökt.

• SivSavant
    Regnig måndag skrev 2012-12-22 14:21:35 följande:
    Du kan läsa mycket om det här på datainspektionens hemsida, de har hur mycket som helst att grotta ner sig i.

Det känns lite som konsumentskyddsverket. Deras ord är lag men i slutändan så fungerar det inte om inte företaget är rädd för den "svarta listan".
    Här finns ingen motsvarighet till "råd o rön".

Men då antar jag att de skrev så bara för att samtidigt få in en pekpinne om hur lagen fungerar (ingen åklagare åtalar väl om han inte trodde att han skulle vinna.)

Jag har en lösning på alla polisiära problem. Straffsatsen ska inte få inverka på varken utredningarna eller beviskraven.
    Fast... antingen går alla fria eller så får vi anställa poliser till var 10 invånare.
    Det krävs inte mycket av en tjej för att bli mamma, men det krävs en riktig kvinna för att vara en moder.
  • Regnig måndag
    SivSavant skrev 2012-12-22 14:41:17 följande:

Det känns lite som konsumentskyddsverket. Deras ord är lag men i slutändan så fungerar det inte om inte företaget är rädd för den "svarta listan".
    Här finns ingen motsvarighet till "råd o rön".

Men då antar jag att de skrev så bara för att samtidigt få in en pekpinne om hur lagen fungerar (ingen åklagare åtalar väl om han inte trodde att han skulle vinna.)

Jag har en lösning på alla polisiära problem. Straffsatsen ska inte få inverka på varken utredningarna eller beviskraven.
    Fast... antingen går alla fria eller så får vi anställa poliser till var 10 invånare.
    Ja ungefär så, de har stöd i de lagar och domslut som finns men iom att de saknar rätt att verkställa ev påföljder så måste det gå vidare till andra myndigheter.
    Sant att det inte finns någon konsumentupplysning a´la RoR men varför inte starta det?

Jo så kan man tycka vara optimalt så länge som man inte är skattebetalare. Självklart finns det en acceptabel nivå mellan att fria eller fälla alla.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Jellybeanbaby
    emmaajao skrev 2012-12-22 12:02:12 följande:
    Nu är det såhär att jag kommenterade en blogg och sa "haha äckligt"
    Nu så ska tydligen bloggaren polisanmäla detta och hon skrev att hon skulle helt säkert få veta vem som skrev det.
    Är det möjligt och går verkligen polisen vidare med detta? Har de inte viktigare saker? 
    nej.

nej hon kan inte anmäla dig! Vad sjutton skulle brottsrubricering vara?
    Dessutom har hon valt att ha en blogg. Har man en blogg så är det BLOGGÄGAREN som ansvarar för alla kommentarer! Det är därför som man alltid bör screena kommentarerna först, alltså läsa igenom dem innan man godkänner dem. Skriver någon nåt brottsligt i kommentarerna på DIN blogg så kan DU bli skyldig.

nej hon kommer inte få ut din identitet via ditt ipnr.
    Visst hon har ditt ipnr men det kan hon inte göra ett skit med. Det är ungefär som om någon har ditt postnr. De kan få fram i vilken postort du finns men inte mer än så.

bredbandsleverantörerna går bara med på att lämna ut ipnr ifall polisen ringer och ber om det, och ifall brottet är så pass grovt att det kan ge 2 års fängelse eller mer.

Det är iaf vad jag blivit lärd.

Well behaved women rarely make history
  • SivSavant
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-22 14:52:53 följande:
    nej.

nej hon kan inte anmäla dig! Vad sjutton skulle brottsrubricering vara?
    Dessutom har hon valt att ha en blogg. Har man en blogg så är det BLOGGÄGAREN som ansvarar för alla kommentarer! Det är därför som man alltid bör screena kommentarerna först, alltså läsa igenom dem innan man godkänner dem. Skriver någon nåt brottsligt i kommentarerna på DIN blogg så kan DU bli skyldig.

nej hon kommer inte få ut din identitet via ditt ipnr.
    Visst hon har ditt ipnr men det kan hon inte göra ett skit med. Det är ungefär som om någon har ditt postnr. De kan få fram i vilken postort du finns men inte mer än så.

bredbandsleverantörerna går bara med på att lämna ut ipnr ifall polisen ringer och ber om det, och ifall brottet är så pass grovt att det kan ge 2 års fängelse eller mer.

Det är iaf vad jag blivit lärd.

Förolämpning?

Man kan göra mycket smått o gott med ett IP nummer. Den utsatte kan ju inte direkt göra en anmälan då han i så fall lämnar ut samtliga av sina personuppgifter som målsägare. 
    Det krävs inte mycket av en tjej för att bli mamma, men det krävs en riktig kvinna för att vara en moder.
  • Michael 333

jo polisen engagerar sig säket i att spåra folk som skrivit ""haha äckligt"

• Jellybeanbaby
    SivSavant skrev 2012-12-22 15:05:35 följande:

Förolämpning?

Man kan göra mycket smått o gott med ett IP nummer. Den utsatte kan ju inte direkt göra en anmälan då han i så fall lämnar ut samtliga av sina personuppgifter som målsägare. 
    what? Jag är ledsen, men jag förstod inte ett jota av ditt inlägg.
  • Michael 333

"vi måste tyvärr avbryta utredandet av mordet, det har framkommit att emma skrivit "haha äckligt" i en blogg, vi måste lägga alla våra resurser på att spåra henne"

• Jellybeanbaby
    Michael 333 skrev 2012-12-22 15:12:01 följande:
    "vi måste tyvärr avbryta utredandet av mordet, det har framkommit att emma skrivit "haha äckligt" i en blogg, vi måste lägga alla våra resurser på att spåra henne"

Förhoppningsvis blir TS lugnad av denna tråd iaf.
Svar på tråden Kan polisen spåra vem man är via ipadress?