• Annna

Sendrag!

Hejsan!
    Jag undrar om någon har en förklaring till varför man får sendrag. Något jag aldrig har i vanliga fall, men nu krampar min ena vad mesta varje natt/morgon!!!! Jag blir galen! Det gör ju så j*kla ont, och sen får jag träningsvärk i den också...
    Är det bara jag lr finns det fler? Och vad kan man göra för att bli av med det här?

Kram / Anna

• Svar på tråden Sendrag!
  • Annelie78

Visst är det jobbigt?? Jag hade också så där för några månader sedan, och häromnatten fick jag eån jääääkla kramp i ena vaden att jag höll på att börja gråta, för det vägrade släppa! Dagen efter hade jag ont hela dan! Jag har hört hur många teorier som helst om vad som orsakar det, bland annat brist på kalcium, magnesium och vätska! Min bm sa att man inte vet exkat, men man kan ju testa att ta tillskott med tex kalcium och se om det blir bättre, annars magnesium osv... Ät en banan innan du går och lägger dig. Har för mig att det hjälpte lite! Och försök att stretcha ut vaderna ordentligt och lägg dem högt ett tag innan. Hopaps det hjälper!

• Strumpan

Jag fyller i med Annelie78 - ät banan!
    Det ska tydligen vara jätte bra mot kramp, vet ej varför.

Lycka till!!!!

• MickisW

Jag fick oxå så ett par gånger under graviditeten........inte alls mysigt :( Hade ont i flera dagar efteråt, trots att maken masserade o hade på värme.

• Stina

Hade mycket sendrag min förra grav och för mig hjälpte det med 10-15 min massage av vaderna innan jag gick och la mig. Personligen tror jag inte att det är brist på kalcium, eftersom min "noja" var röd mjölk...
    När du får krampen så gå upp och gå lite och mjuka upp benet/n igen.

• Themis

Jag tror att de ni har hört inte talar om Kalcium utan om Kalium, som är en av de viktigaste jonerna i den saltlösning som vår kropp arbetar med.

Natrium och kalium reglerar tillsammans våra nervimpulser, och brist på kalium (eller natrium, men det är mindre vanligt) kan ge kramp. Bananer är rika på kalium och är rent allmänt ett litet hälsopaket för gravida, men blir det för mycket kalorier så kan man försöka med lämpligt mineralvatten istället. De innehåller oftast inte så mycket kalium men det räcker för de flesta.

Just när det är varmt är det lätt att rubba sin salt- och vattenbalans och det är viktigt att dricka så mycket som kroppen vill ha just nu eftersom levern jobbar stenhårt med att bryta ner den hormonstorm som far igenom vår kropp, och behöver vatten att arbeta med. Brist på vatten eller salt kan leda till kramp och mer illamående än nödvändigt.

• pabe

Ja, det har jag också haft som bara den, speciellt om jag sträcker mig efter saker. Aaaj...

Svar på tråden Sendrag!