• Maariiia

Behöver tips! Lära barnet att somna själv.

Dottern är 18 mån och hon kan inte somna utan att vi är i rummet. Nattningen tar upp mot 1 tim eftersom hon håller sig vaken för att se så vi verkligen är kvar. Samma procedur uppstår om hon vaknar till på natten.
    Få henne att somna om tar ca 1 tim. Och vissa nätter vaknar hon ju er än en gång så därför är detta ohållbart.
    Jag vill att hon skall känna sig trygg och komma till ro utan att vi är i rummet. Men att testa 5 mm på henne skulle kännas som tortyr och det är inget jag vill utsätta mitt barn för.
    Är lite desperat och vet inte hur vi ska få henne att komma till ro själv :(

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Behöver tips! Lära barnet att somna själv.
  • Natulcien

Runt 18 månaders ålder ligger ju närmandefasen, som kan vara ganska jobbig för vissa barn, och ökad närhet kan behövas. Det är inte ett alternativ att samsova en period?

• Livlig

Av någon anledning funkade det lite bättre för min dotter när jag höll om henne och sade något i stil med
    "det är Ok, du kan slappna av, mamma är här, du behöver inte vara rädd, du behöver inte kämpa för att hålla dig vaken......."

Du kanske kan säga från ett annat rum - bara hon hör din röst?  

• Maariiia
    Natulcien skrev 2012-12-22 14:20:16 följande:
    Runt 18 månaders ålder ligger ju närmandefasen, som kan vara ganska jobbig för vissa barn, och ökad närhet kan behövas. Det är inte ett alternativ att samsova en period?
    Får hon sova hos oss somnar hon som en stock. Är det bara för en period är det ett alternativ, men är rädd att det blir enormt svårt att komma bort från det sen. Iof lär det ju knappast bli värre än nu :)
  • BELLAm2

Finns ett fåtal 15-åringar som samsover..
    Prova att låta barnets behov styra. Ni behöver ju inte dela säng för det

• Natulcien
    Maariiia skrev 2012-12-22 14:37:43 följande:
    Får hon sova hos oss somnar hon som en stock. Är det bara för en period är det ett alternativ, men är rädd att det blir enormt svårt att komma bort från det sen. Iof lär det ju knappast bli värre än nu :)
    Om hon somnar som en stock hos er så är väl valet ganska lätt..? Ger ni henne den närhet och trygghet hon behöver just nu så kommer det säkert att bli lättare för henne att sova själv sen.
  • La Lola
    Natulcien skrev 2012-12-22 15:25:01 följande:
    Om hon somnar som en stock hos er så är väl valet ganska lätt..? Ger ni henne den närhet och trygghet hon behöver just nu så kommer det säkert att bli lättare för henne att sova själv sen.
    Håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • rrushe

Min dotter är 14 mån. Hon vill gärna att ngn ligger bredvid när hon ska somna, som tur är vaknar hon inte på natten. Jag har inget tips ts, men jag förstår "problemet" inte så att man vill lägga sig kl 19-20 som barnet vanligtvis gör...

• Maariiia
    Natulcien skrev 2012-12-22 15:25:01 följande:
    Problemet är att vi inte sover bra alls när hon ligger i vår säng. Hade det funkat bra för oss att ha henne i vår säng, ja då hade valet varit väldigt lätt. Men förhoppningsvis kanske det inte är så lång tid det handlar om och kan det göra att hon får lättare att somna själv längre fram får vi väl ta den jobbiga perioden nu.
  • Parcae

Jag ser inte problemet. Hon behöver sannolikt extra närhet nu ett tag, ge henne det och återgå till att inte samsova när hon tagit sig igenom perioden. Det är hennes behov som är viktigast här.

Vi slutade samsova med sonen när han var 1 år men de perioder han behövde så fick han sova i vår säng. Det blir lite sämre sömn ett tag men det är klart värt det när man tagit sig igenom perioden utan att behöva kompromissa med barnets behov.

Ett tryggt barn sover bra och trygg blir man när man vet att mamma och pappa finns där för en alltid.

All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Aileen Allannah
    Maariiia skrev 2012-12-22 21:43:10 följande:
    Problemet är att vi inte sover bra alls när hon ligger i vår säng. Hade det funkat bra för oss att ha henne i vår säng, ja då hade valet varit väldigt lätt. Men förhoppningsvis kanske det inte är så lång tid det handlar om och kan det göra att hon får lättare att somna själv längre fram får vi väl ta den jobbiga perioden nu.
    Ställ in hennes säng bredvid er. Just nu måste hennes behov gå före era faktiskt, hon är liten och behöver er. Kanske en av er kan sova på soffan, eller i hennes säng, om det blir för trångt att sova allihop i er säng?
Svar på tråden Behöver tips! Lära barnet att somna själv.