• deac

Perioral dermatit?

Hej TS,

Jag har också haft PD som jag tack och lov blivit av med. Jag blev ordinerad en acnesalva som heter Finacea som jag skulle smörja med morgon och kväll. Sved, kliade och stack som f...n. (Det avtog allt eftersom utslagen försvann.) Men det hjälpte till slut. Jag fick mina utslag efter 3 graviditeter och när jag var över 40 år. Så jag tror det kan komma när som helst i livet. 

Tänk på att använda så milda produkter som möjligt i ansiktet. Inga skrubbar, anti age produkter, starka rengöringsmedel eller feta krämer. Fett är inte bra. Det du ska ha är en fuktgivande kräm. Jag använde Body Shops Aloe Vera dag och nattcreme. Det funkade bra för mig. Nu har jag Forever livrings dag och natt crèmer även de med Aloe Vera. Det funkar också. Men jag är noga med vad jag smörjer mig med. Stress, rödvin, stark mat förvärrar också. Solen både förvärrar och läker, konstigt nog. Det är ju inget större problem nu men tänk på det till våren så du är försiktig med första solen. Använd så lite milt smink som möjligt i början så att ansiktet kan läka ordentligt.

Var hoppfull, det kommer att bli bättre!

God Jul på er alla som läser tråden. 

• deac

Har du varit hos en läkare och fått konstaterat Perioral Dermatit? Eller är det vad du tror att det är?

Jag hade nog gjort ett besök hos en läkare och kanske fått någon passande salva eller tabletter. Ju längre du dröjer desto längre tid tills det blir bättre. När jag började med min Finacea så dröjde det inte så länge tills det började bli bättre. Fick däremot hålla på och smörja morgon och kväll i ca 2-3 mån. innan det var helt borta. Eftersom man blir vit i ansiktet när salvan torkar fick/ läste jag tipset att smörja på morgonen men sedan tvätta bort det innan man går hemifrån. Då har det hunnit verka en liten stund i allafall.

Håller tummarna för att det ska bli bättre snart. 

• deac

Jo, det är en kräm mot finnar men det var den jag blev ordinerad och det funkade för mig. Den är ju uttorkande precis som zinksalva men starkare. Sved som sagt som f...

Jag googlade på Perioral Dermatit och Finacea och såg att det inte är ovanligt att man får den även om några (speciellt) hudterapeuter inte rekommenderar den. Nu var det några år sedan jag hade detta och jag kommer faktiskt inte ihåg vad läkaren sa mer än att PD är som en typ av acne som ska torkas ut. Har också läst att Tetracyklin inte är så effektivt plus att det är en lång behandling.

Tja, hoppas att det var till någon slags hjälpGlad 

• deac

Åh, jag kommer inte riktigt ihåg. Men jag kan tänka mig att det tog ungefär en till två veckor innan det började synas och en månad innan det riktigt började försvinna. Jag hade kanske inte jätte mycket men det var sommar, solen läkte och försämrade på samma gång och jag gjorde det stora felet att använda kortisonsalva. Det är ju helt fel. Men den läkte för stunden. Sedan var jag som sagt försiktig med vad jag använde för produkter. Tillförde endast fukt, dag och nattkräm.

• deac

Hej TS,

Hur går det? Börjar det hjälpa eller har du varit i kontakt med en läkare?

• deac

Oj, du har haft riktig otur att komma till någon som inte är kunnig inom detta. När jag sökte för mina utslag så tittade läkaren och konstaterade PD med en gång och fick då Finacea utskrivet.

Bit ihop ordentligt när du smörjer i början. Svider som bara f.. men jag hoppas verkligen att det ska hjälpa dig nu. Morgon och kväll blev jag ordinerad. Det sved någon/några veckor men avtog allt eftersom utslagen försvann. Sluta inte för tidigt även om du tycker att det är borta. 

Stå ut, jag håller tummarna för dig. Snart blir det bättreGlad 

• deac

Hej TS. Hur går det för dig? Det var så länge sedan du uppdateradeFlört

Har du behövt använda Finacea crèmen?

• deac

Åh, vad skönt att det blivit så mycket bättre. Du var ju så förtvivlad. Var försiktig nu med den starka vårsolen. Visst vill man få mycket färg med en gång men du kan tjäna på att vänja huden.

Tack för uppdateringen. När tråden hamnar längre och längre ner bland favoriterna så börjar man undra hur det gårFlört

Kram Solig 

Svar på tråden Perioral dermatit?