Perioral dermatit?
Hej TS,
Jag har också haft PD som jag tack och lov blivit av med. Jag blev ordinerad en acnesalva som heter Finacea som jag skulle smörja med morgon och kväll. Sved, kliade och stack som f...n. (Det avtog allt eftersom utslagen försvann.) Men det hjälpte till slut. Jag fick mina utslag efter 3 graviditeter och när jag var över 40 år. Så jag tror det kan komma när som helst i livet.
Tänk på att använda så milda produkter som möjligt i ansiktet. Inga skrubbar, anti age produkter, starka rengöringsmedel eller feta krämer. Fett är inte bra. Det du ska ha är en fuktgivande kräm. Jag använde Body Shops Aloe Vera dag och nattcreme. Det funkade bra för mig. Nu har jag Forever livrings dag och natt crèmer även de med Aloe Vera. Det funkar också. Men jag är noga med vad jag smörjer mig med. Stress, rödvin, stark mat förvärrar också. Solen både förvärrar och läker, konstigt nog. Det är ju inget större problem nu men tänk på det till våren så du är försiktig med första solen. Använd så lite milt smink som möjligt i början så att ansiktet kan läka ordentligt.
Var hoppfull, det kommer att bli bättre!
God Jul på er alla som läser tråden.