• peaches101

Perioral dermatit?

Hej! Jag har haft knottror och röda partier vid hakan i snart 3 veckor och jag har googlat runt och sett att jag tror att det är perioral dermatit, vättskrämd frågar jag nu om det är någon som haft det och blivit av med det? Jag är bara 20 år och jag ska precis börja på ett nytt jobb och har ingen lust att se helt rödflammig ut och inte använda smink eftersom jag ska jobba med service också.. 

Så himla ledsen över det här :( 

• Svar på tråden Perioral dermatit?
  • myway

Vänd din omgående till en HUDläkare så får du rätt hjälp, det kan tex även va rocacea. Jag hade inte gått till vårdcentralen, dom har för dålig koll på huden.. =/

jag säger bara vad jag tycker
  • peaches101
    myway skrev 2012-12-22 21:29:27 följande:
    Vänd din omgående till en HUDläkare så får du rätt hjälp, det kan tex även va rocacea. Jag hade inte gått till vårdcentralen, dom har för dålig koll på huden.. =/
    Hur ska jag gå till väga för att komma till en sådan? 

Jag tror inte det är rocacea, för  jag har det bara runt munnen 
  • myway

Det kan mycket väl börja så.. Men i vilket fall.. Det finns många privat hudmot. dit kan du vända dig. Annars så kan man skiva en egenremiss till sin hudmott. Alt. gå till vårdcentralen och be att få en remiss. Problemet på vårdcentralen som sagt är att dom kan lite om allt, en hudläkare kan "allt" om huden. =)

Vill inte råda dig till en massa krämer mm innan du är 100% på vad det är du har. 

• peaches101
    myway skrev 2012-12-22 21:35:31 följande:
    Det kan mycket väl börja så.. Men i vilket fall.. Det finns många privat hudmot. dit kan du vända dig. Annars så kan man skiva en egenremiss till sin hudmott. Alt. gå till vårdcentralen och be att få en remiss. Problemet på vårdcentralen som sagt är att dom kan lite om allt, en hudläkare kan "allt" om huden. =)

Vill inte råda dig till en massa krämer mm innan du är 100% på vad det är du har. 
    Okej, tack för tipsen. Men jag är så himla olycklig för det här, har gråtit nu tre kvällar i rad för att jag känner mig så ful och det bara blir värre och värre.
  • myway

Usch ja.. hur det än ser ut så har jag sett saker som ser 100ggr värre ut. Jag lovar dig! Sök läkarevård, du kan behöva medicin för att bli bättre! Undvik smink, krämer, mm, osv..

• peaches101
    myway skrev 2012-12-22 21:42:13 följande:
    Usch ja.. hur det än ser ut så har jag sett saker som ser 100ggr värre ut. Jag lovar dig! Sök läkarevård, du kan behöva medicin för att bli bättre! Undvik smink, krämer, mm, osv..
    Grejen är den att jag har redan 2 obotliga sjukdomar och jag är stressad hela tiden, så det är säkert därför det blossat upp.. Ja men jag kan ju inte låta bli att sminka mig när jag ska se proffsig ut och jobba? Hur kommer det gå? 
  • Anonym

Jag har haft det! Började i 20 års åldern och inget hjälpte. Ta inga mediciner! Fick förklaringen att det är en typ av vuxenacne som man bara kan bota med en graviditet. Jag garvade juh åt det men efter graviditeten när jag var 27 så försvann skiten av sig självt. Hormonell obalans typ.

• Anonym (Prickig)

Drabbades av perioral dermatit för ett år sedan och var hos läkaren där jag fick ordinerat antibiotika samt antibiotikagel. Frågade vad det beror på och får svaret att det troligtvis är virus alt något hormonellt. Men hur ofta får man antibiotika mot virus? Valde att söka alternativa behandlingar och har nu gått på akupunktur. Kvinnan som behandlar mig menar på att det enbart beror på inre stress, något jag blivit medveten om under resans gång. Utslagen började lägga sig efter första behandlingen och då hade jag utslag runt hela munnen, näsan och upp i pannan. Fick tips av en hudterapeut om mineralfoundation och använder Bare Minerals sedan dess. Lycka till och fokusera på att bota orsaken (stressen) istället för symptomen ( utslagen)! God jul!

• myway

Det kan förvärra det, tyvärr.. =( Förstår att du måste se ordentlig ut, har också ett yrke där jag syns hela dagarna. Inte kul att stå på jobb och se "för djävlig" ut. Men sök vård direkt nu när du kan, så du kan få hjälp.

• peaches101
    Anonym skrev 2012-12-22 21:57:22 följande:
    Jag har haft det! Började i 20 års åldern och inget hjälpte. Ta inga mediciner! Fick förklaringen att det är en typ av vuxenacne som man bara kan bota med en graviditet. Jag garvade juh åt det men efter graviditeten när jag var 27 så försvann skiten av sig självt. Hormonell obalans typ.
    Men jag planerar inte att bli gravid än på flera år, då måste jag väl ta medicin för det?
Svar på tråden Perioral dermatit?