• fina mina

    Läste detta om resor till Thailand

    Läste detta om resor till Thailand och vill sprida det vidare. Trodde inte flyget släppte ut SÅ mycket koldioxid. Men kollade upp det och det verkar stämma.

    **************************************
    Du som åker på flygresa till Thailand eller liknande resmål, vet du att du gör något av det absolut värsta mot klimatet som en vanlig privatperson kan göra? Du är vad som i dagligt tal brukar kallas ett miljösvin. Det spelar ingen roll hur många Earth hour du är med i, hur fin miljöbil du kör eller hur duktig du är på att sopsortera. Det är ändå så gott som omöjligt att kompensera för en flygresa till Thailand eller liknande resmål.

    Att delta i Earth hour, som många tror är en miljöinsats, minskar för ett typiskt hushåll koldioxidutsläppen med ca 14,7 gram. Ett enda flygplan till och från Thailand en enda gång släpper ut flera hundra ton koldioxid. Räknat per familj bir det 9,4 ton. Eller cirka 639 000 stycken earth hour.

    Vill du ta ansvar för klimatet? Gör en enkel insats genom att sprida denna korta text vidare!
    **************************************

  • Svar på tråden Läste detta om resor till Thailand
  • fina mina

    Förutom att sprida budskapet tycker jag man ska låta bli att flyga runt halva jordklotet bara för nöjes skull!

  • Mandy1981

    oj det var illa men nog inte oväntat. jag bidrar inte med sånt eftersom jag har flygfobi, tack och lov om man tänker på miljön. och vetskapen om att det hela tiden går flygplan hit och dit är oroväckande.
    vi får nog tillbaks det, jorden kommer reagera, eller snarare sagt har dem ju redan börjat att ge tillbaks. dags att fatta det och göra drastiska förändringar innan det är för sent. vi har bara denna jorden.

  • hilife

    Sådana resor är en effekt av att folk har väldigt gott om pengar. Det första folk gör enligt en undersökning som jag läste för ett tag sedan var att man köper resor och ser sig iväg så fort det blir pengar över. Detta är en värdering i samhället för det är status att resa. Om någon vinner en miljon på triss tillfrågas de "vad ska du göra med pengarna". Två saker kommer oftast upp, "köpa ny bil och resa". Det sägs mycket sällan, skaffa rent vatten till barnen i tredjevärlden eller bidra till att hemlösa får tak över huvudet, det är nämnligen mindre status idetta (hos vanliga svenssons ska sägas). I rikemanskretsar värderas personer ofta över hur mycket de kan skänka så där är det direkt omvänt.

    Detta inlägg som TS gjort visar på att vi ska satsa på saker som är viktiga och inte trötta ut folk med trängselskatter, högre bensinpriser och tvång i allmänhet och att det är väldigt viktigt att man sätter in åtgärder där de gör mest nytta. Om folk åkte till Grekland på semester istället för Thailand hade alla de här utsläppen mer än halverats, det är varmt där med och Grekland behöver vår solidaritet om de ska klara sig och inte fortsätta vara ett U-land mitt i I-landsregionen. Om det varit status att hålla sig hemma på ledigheterna hade vi sparat MASSOR utsläpp bara på det. Earth hour är ju ett skämt, möjligen är det en grej som får folk att stanna upp i en sekund eller två i sin jakt på status, prylar och prestige. Det är nämligen dessa tre saker som bidrar till de problem vi talar om när de påstådda miljöproblemen kommer upp.

    Ingen kommer naturligtvis sluta flyga. Statusen är alltid viktigare än miljön när det ställs på sin spets i människans själ. Önskan att alltid vara lite mer än andra kommer alltid först. Det blir väl som inom allt annat, flyget skattas till döds. När folk inte har råd längre slutar de är devisen. Så kommer det bli med bilkörningen, den dör ut när det inte längre går att köra i städerna pga att de försämrat framkomligheten, höjt bensinpriset och slutligen tar ut trängselskatter som gör det omöjligt att använda bil. Så blir det med flyget och uppvärmning av våra hus inom en snar framtid med tror jag. Vi kommer om några år att sitta här, UTAN pengar, UTAN transporter, UTAN mat, UTAN energi. Sen kan vi tacka alla de som gått fram med skattevapnet som slåttermaskin och prisa dem för den rena luften. 

    Jag tror miljörörelsen måste tänka om för framtiden och sätta saker och ting i andra perspektiv. Fram tills idag har skrämsel och lobbying på många sätt varit framgångsrika men alla jag talar med numera är less på detta, och tar det inte på allvar. Vi är 10miljoner i Sverige som helhet. Vi är ett LITET land med LITEN befolkning. Självklart ska vi göra vad vi kan men vi kan inte frälsa polernas is från att töa upp, vi kan inte få miljardländer som Kina och Indien att ändra sig när de har den globala ekonomin i sin ficka. Det spelar ingen roll om flygresorna från Sverige kostar så en miljon per person, övriga världen kommer fortsätta flyga ändå. Sverige och vår befolkning är storleken av en atom mitt i atlanten globalt sett. Det är även så vår omgivning ser på oss och det får vi försöka hantera. Det vi ska göra är att föregå med gott exempel och ha ett hållbart samhälle, där folk har framtidstro och kan arbeta med att leverera smarta miljölösningar där de behövs som mest. Om vi kan visa lösningar som fungerar bra med vår lilla befolkning tror jag de stora drakarna kan se fördelarna med dem och ta dem till sig, då har vi påverkat! I förlängningen kan vi på det viset få arbetstillfällen och positivt inflytande i en positiv moment 22 spiral istället för att hela tiden vrida upp volymkontrollen på skrämselpropagandan - JORDEN GÅR UNDER; det är ERT FEL!

     
    /Hlife    

  • Lattjo

    Det bästa var ju igår på TV när dom intervjuade folk som skulle till Thailand om just denna fråga. En sa att jag det var ju illa men hon betalar ju dyrt för det här, eller nått sånt. Jag blev lika full i skratt varje gång jag hörde henne. Så för att du betalar dyra pengar är det okej, bra då vet jag :)

Svar på tråden Läste detta om resor till Thailand