Inlägg från: Smartie |Visa alla inlägg
  • Smartie

Är helt ensam till Julafton

Anonym (ingen alls) skrev 2012-12-23 18:41:22 följande:
    så sjukt...känner igen mig i det du skriver, har 350 vänner på fb men ändå ensam

Du ska veta att det du skrev hjälpte mig, tack för att du tog tiden o skrev till mig. kram 
    Det där är verkligen intressant, jag har 47 "vänner" på Facebook varav de flesta snarare är bekanta eller avlägsna släktingar som jag håller kontakt med där av praktiska skäl. (Gemensam förening, lätt att höra av sig till flera samtidigt och informera / stämma träff mm). Mina "riktiga" vänner umgås jag inte med på Facebook och alla har inte ens Facebook. Jag är aldrig ensam på storhelger, om jag inte vill.

Facebook verkar ha blivit ett sätt för vissa (med 48 000 "vänner" i sin lista etc) att visa för världen hur ensamma de INTE är. Hur populära de är, hur framgångsrika de är, hur många kontakter de har etc etc. Men det säger inte mycket om verkligheten.

Jag hoppas dock att det löser sig för dig och att du kanske kan hitta någon gemensam "fira jul"-grupp för ensamma nästa jul. (Det finns som sagt!) Ingen ska behöva sitta ensam på jul om man inte vill och jag har också hört att sådana träffar kan vara riktigt trevliga.
  • Smartie

Min släkt skulle nog inte ta emot "vem som helst" på julafton, men om någon hade en vän eller arbetskamrat som man kände relativt väl och tyckte var trevlig etc, skulle den personen absolut vara välkommen.

Förstår inte de som är så "rigida" att det BARA ska vara släktingar.

För julen var vi 14 pers. Min mosters ex och hans nya dök upp, för de hade ingen annanstans att fira (och de är fortfarande vänner), min kusins flickvän var med för hon har - precis som du - ingen egen familj etc. Inga problem  så länge man vet att det är "vettiga" personer. Vi har inga julklappskrav heller.

I år blir vi "bara" 8 pers för flera ska göra annat och några är sjuka. Då blir man ju i värsta fall ensam, men det är skillnad på att ligga hemma för att man är sjuk och inte orkar, och att vara pigg och frisk men inte ha någon att fira med

Svar på tråden Är helt ensam till Julafton