Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Är helt ensam till Julafton

Känner med dig ts, jag är själv helt ensam också.
    Har varit helt ensam varje jul sen jag separerade från min sambo för ett par år sedan.
    Har lyckats skjuta på känslorna i år genom att vi har haft det väldigt hårt på jobbet, men i fredags så klarade vi vårt mål och blev helt klara och firade. Igår kom smällen och jag började inse att nu var det dags för en ensam jul igen. Sen har det bara blivit värre.

• Anonym
    Allante skrev 2012-12-24 08:11:53 följande:
    Julen är en sån helg där nästan allt är stängt och det finns ingen plat för utbölingar i folks hem 

Jag håller med! Alla vet att jag lider av att vara ensam, men ingen bjuder in mig. Julen är till för familjen! En vän sa till mig just det, julen är till för familjen och har man ingen så blir man ensam! Jag skulle aldrig ha såna stängda gränser! Jag skulle åtminstone bjuda över på fika om man inte vill dela med sig av hela dagen!
  • Anonym

Jag är också ensam på julafton o på nyårsafton året om :(

• Anonym
    tetrahydrofolate skrev 2012-12-24 10:57:25 följande:
    Firar jul med massor av 'utbölingar' som inte har några att fira med, hemma hos mig. Vadå bara familjen? Julen om något är väl en högtid där man tänker på andra, tar hand om varandra? Om jag hade bott i närheten av någon av er hade ni varit varmt välkomna! Vi borde kanske starta en tråd, där man som firar ensam skriver vart man bor, och så kan andra som bor i närheten bjuda in =).
    Bra ide!! Jag startar upp en sån tråd
  • Anonym
    Januariblomma skrev 2012-12-24 13:00:22 följande:
    Jag dömer ingen, har däremot en fråga som jag försiktigt vill ställa...

Hur kan man inte ha någon?
    Inget påhopp, ingen idiotförklaring, inget elakt, jag undrar bara.
    Båda mina föräldrar var ensambarn. Jag hade ett syskon men han dog tidigt och sedan dog mina föräldrar. Så nu har jag inga släktingar kvar.
    För ett par år sedan så separerade jag från min sambo och då försvann hans familj. Vi hade inga barn. Så nu har jag ingen helt enkelt.
  • Anonym

Hur ska ni ensamma spendera dagen? Och då menar jag ni som verkligen lider av ensamheten, inte ni som bara har tagit en ledig dag.
    Själv lever jag timme för timme och för lite rutiner. Har gjort lite av ett schema med saker jag ska göra idag. Känns lite lättare då, när man låtsas att man har saker att göra.
    Har medicin också i värsta fall.

• Anonym

tänd ljus för dig själv, kolla på nån film..
    ät gott och ta ett varm bad och unna dig  : )

• Anonym
    kudden12 skrev 2012-12-24 14:00:41 följande:
    Usch, va ledsamt det blev att läsa det här.
    Känner mej otacksam som inte uppskattar mina svärföräldrars besök,
    Ärligt skulle jag oxå vilja vara ifred, ligga och läsa, ta en rid tur i snön, kolla på en bra film,
    Men inget av detta hinns ju med, när man ska passa upp på andra hela tiden
    Varje år undrar jag vart jul aftonen tog vägen
    Vi kan byta, jag skulle göra rätt mycket för att få besök oavsett vem det var.
  • Anonym
    MikNis skrev 2012-12-24 14:23:00 följande:
    Jag tror nog at de som är ensamma skulle föredragit att att sitta med kring ett julbord framför att sitta framför datan.

Absolut men utan internet hade det varit väldigt jobbigt tror jag. Då hade jag varit väldigt isolerad nu. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att jag hade orkat med det om jag inte hade haft internet att fördriva tid med.

• Anonym
    MikNis skrev 2012-12-24 14:54:05 följande:
    Jo men internet förstärker ensamheten., då man kan sköta väldigt mycket via datorn.

Innan vart man tvungen att gå ut för att betala sina räkningar köpa varor osv..

Sen kan det vara lättare att anta en roll på "nätet"  

Och att folk väljer anonymitet när de skriver om ensamhet säger också hur stort tabu det är.

Kanske det men i helhet skulle jag säga att internet är bra. Jag har inga problem ensamhet under resten av året. Jag är inte direkt ensam egentligen utan det är bara det att jag saknar familj och släkt och det skapar vissa problem under högtider men resten av året är det ganska okej. Högtider som inte är så familjebetonade klarar jag bra, t ex midsommar och nyårsafton.
Svar på tråden Är helt ensam till Julafton