• Anonym (why?)

Varför låter ni era barn utsättas för strålning? Är ni inte rädda om dem?

Inspirerad av en annan tråd så måste jag fråga: Varför låter ni era barn utsättas för strålning från Iphones, Ipads, datorer osv?

Bryr ni er inte om barnens hälsa? Skiter ni i riskerna?

Kan ni vara snälla och förklara varför de måste vara kring strålning dagligen?

"

Ibland ser man i debatten att någon – oftast från en strålsäkerhetsmyndighet (!) – hävdar att det inte är någon fara, “strålningen är så svag”. Svag i förhållande till vad, frågar jag mig?! Idag sitter barn i strålningsnivåer som med lätthet kan vara 1.000.000.000.000.000.000 gånger högre än vår naturliga bakgrundsstrålning. Hur blev ett sådant tal “så svagt”?

Använder barn en bärbar dator för att ladda ner från trådlöst Internet är de utsatta för lika mycket strålning (omkring 1.000 μW/m2 och däröver) som om de var nära en basstation för mobiltelefoni (50-100 meter). Det finns många föräldrar som inte är medvetna om detta. Siffrorna är inte tagna ur luften utan hämtade från den officiella mätning som den norska Post- och Telestyrelsen gjort, bl.a. i skolor i Oslo. Oavsett om det handlar om basstationer, trådlösa nätverk eller mobiltelefoner, så är det samma typ av strålning vi talar om (i intervallet 1-2,5 GHz).

En grupp forskare i Kalifornien genomförde nyligen en stor studie av mobilanvändning hos gravida kvinnor. De tittade på alla barn som var född i Danmark ett visst år, och intervjuade mödrarna om sin mobilanvändning under graviditeten. De frågade också om barns mobilanvändning och beteende. Det visade sig, till forskarnas förvåning, att de mödrar som hade använt mobiltelefon mest under graviditeten hade den största risken att få barn med beteendesvårigheter. Det handlade om både autism och ADHD-liknande beteende. Riskökningen var statistiskt säkerställda. Risken ökade dessutom ytterligare om barnet själv använde mobiltelefon. [Divan H A, Kheifets L, Obel C, Olsen J (2008) “Prenatal and postnatal exposure to cell phone use and behavioral problems in children”, Epidemiology 2008; 19: 523-529]"

teknikdebatt.se/debatt/lasplatta-ja-men-varfor-ingen-forstaelseplatta
  • Svar på tråden Varför låter ni era barn utsättas för strålning? Är ni inte rädda om dem?
  • Simon 681

Korreleation är inte kasualitet. Det du pratar om älltså mikrovågor med en våglängd på en centimeter. Dessa skulle då inte kunna påverka celler, eftersom vålglängden är för stor.

Du trollar också lite med siffror när du nämner 1.000.000.000.000.000.000 gånger bakgrund. Om man skulle använda den termen (bakgrundstråling) som man normalt gör, i referens till farlig radioaktiv strålning så skulle man ögpnblickligen förintas. Därför kanske folk inte är så oroade. Termen är uppenbaling utvalt fär maximalt "chock value" och har ingenting att göra med verklig fara. Du sitter antagligen ite så långt ifrån en processor som sänder ut massor med "strålning" i detta spektrum.

Att barn till virriga mammor som bratari mobilen/ textar hela tiden blir virriga själva kanske har en alternativ förklaring. 

• Anonym (why?)
    Simon 681 skrev 2012-12-25 10:34:21 följande:
    Korreleation är inte kasualitet. Det du pratar om älltså mikrovågor med en våglängd på en centimeter. Dessa skulle då inte kunna påverka celler, eftersom vålglängden är för stor.

Du trollar också lite med siffror när du nämner 1.000.000.000.000.000.000 gånger bakgrund. Om man skulle använda den termen (bakgrundstråling) som man normalt gör, i referens till farlig radioaktiv strålning så skulle man ögpnblickligen förintas. Därför kanske folk inte är så oroade. Termen är uppenbaling utvalt fär maximalt "chock value" och har ingenting att göra med verklig fara. Du sitter antagligen ite så långt ifrån en processor som sänder ut massor med "strålning" i detta spektrum.

Att barn till virriga mammor som bratari mobilen/ textar hela tiden blir virriga själva kanske har en alternativ förklaring. 
    Nu var det inte jag, utan Olle Johansson, docent, Karolinska Institutet, Stockholm som skrev texten som jag citerade.

Varför bagatelliserar du fakta?

"WHO har förra året klassificerat elektromagnetiska fält från trådlös informationsteknologi som möjligt cancerframkallande. Europarådets miljöutskott kräver i sin resolution nr. 1815 från maj 2011 kraftfulla åtgärder för att skydda allmänheten mot mobilstrålningens skadeverkningar, bl.a. vill man ha ett förbud mot mobiltelefoni och trådlöst internet i skolor med hänsyn till barns hälsa. Man vill också sänka gränsvärdet för mobiltelefoni kraftigt, allt detta helt i enighet med Seletunrapportens krav från 2010. I denna yrkar en internationell grupp vetenskapsmän om stopp för vidare utbyggnad av trådlösa system och kräver nya gränsvärden. Gruppen, The Seletun Scientific Panel, publicerade i februari 2010 en resolution med en lång rad gemensamma ståndpunkter och rekommendationer, baserade på en genomgång av den då tillgängliga forskningen om hälsoeffekter av elektromagnetiska fält. Sedan dess har det kommit ännu fler rapporter…" teknikdebatt.se/debatt/lasplatta-ja-men-varfor-ingen-forstaelseplatta
  • Queenie70

Jag skyddar mitt barn genom att vika honom en liten söt foliehatt

• Anonym (why?)
    Queenie70 skrev 2012-12-25 10:49:32 följande:
    Jag skyddar mitt barn genom att vika honom en liten söt foliehatt
    Det tror jag nog att du gör. Trist bara att så många föräldrar skiter i sina barn.
  • Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-25 10:51:50 följande:
    Det tror jag nog att du gör. Trist bara att så många föräldrar skiter i sina barn.

Och själ så bor du i skogen, eller?
  • Anonym (why?)
    Simon 681 skrev 2012-12-25 10:55:47 följande:

Och själ så bor du i skogen, eller?
    Nej men jag använder inte trådlös uppkoppling och mobilen har jag avstängd när jag är hemma med barnet.
  • Regnig måndag

Är du igång nu igen, du med din strålningsskräck...

Jag funderar på vilket fel i huvudet Olle Johansson har. Han har akademisk bakgrund ändå är denna artikel så ovetenskaplig att man kan gråta. För att bara ta ett enda exempel:
    "Elever och lärare rapporterar allt oftare onormal trötthet i sin arbetsmiljö, alltså skolan, och man kan idag inte avfärda misstankarna om att exponering från trådlösa nätverk"

Han slår fast att eftersom elever och personal upplever trötthet så kan det beror det på nätverken... Det har absolut inget med att den sociala miljön i skolan försämrats kraftigt de senaste 20 åren tydligen.
    Hans slutsatser är ekvivalenta med de som påstår att de har elallergi - "Jag mår dåligt, det finns en lampa ovanför mitt huvud, alltså är det elens fel att jag mår dåligt..."

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Frontline

Gud nåde den som använder den smarta uppfinningen babyvakten kring sina barn...

Babyvakter kan sända med en uteffekt på 500 milliwatt, vilket är dubbelt så mycket som maxeffekten från en mobiltelefon..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Varför låter ni era barn utsättas för strålning? Är ni inte rädda om dem?