Inlägg från: Simon 681 |Visa alla inlägg
  • Simon 681

Varför låter ni era barn utsättas för strålning? Är ni inte rädda om dem?

Korreleation är inte kasualitet. Det du pratar om älltså mikrovågor med en våglängd på en centimeter. Dessa skulle då inte kunna påverka celler, eftersom vålglängden är för stor.

Du trollar också lite med siffror när du nämner 1.000.000.000.000.000.000 gånger bakgrund. Om man skulle använda den termen (bakgrundstråling) som man normalt gör, i referens till farlig radioaktiv strålning så skulle man ögpnblickligen förintas. Därför kanske folk inte är så oroade. Termen är uppenbaling utvalt fär maximalt "chock value" och har ingenting att göra med verklig fara. Du sitter antagligen ite så långt ifrån en processor som sänder ut massor med "strålning" i detta spektrum.

Att barn till virriga mammor som bratari mobilen/ textar hela tiden blir virriga själva kanske har en alternativ förklaring. 

• Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-25 10:51:50 följande:
    Det tror jag nog att du gör. Trist bara att så många föräldrar skiter i sina barn.

Och själ så bor du i skogen, eller?
  • Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-25 10:39:54 följande:
    Nu var det inte jag, utan Olle Johansson, docent, Karolinska Institutet, Stockholm som skrev texten som jag citerade.

Varför bagatelliserar du fakta?

Jag vet inte vad Olle Johansson håller på med, men det är inte fakta.
  • Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-25 11:14:19 följande:
    Inte? Kan du visa pålitlig källa till motsatsen som du hävdar är en sanning?

Jag kan inte ens förstå meningen. Menar du att du vill att jag skall hitta ettt faktafel eller exempel på dålig forskning i vad Olle Johansson har skrivit?
  • Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-25 11:21:42 följande:
    Ojdå, då ska jag förklara på ett enklare sätt. Kan du visa vetenskaplig källa på att strålning från trådlösa nätverk till Ipads, datorer, Iphones, laptops, mobiler osv är ofarlig för barn?
    Det är inte så man forskar. "ofarligheten" är en bieffekt av att man försöker bevisa att det är farligt, men inte lyckas. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/en/ Det går liksom inte att visa en vetenskaplig studie på att enhörningsurin inte är farligt för barn heller. Med mig så långt?
  • Simon 681
    FrökenBäver skrev 2012-12-25 12:43:10 följande:
    Tack TS för att du tar upp ett oerhört relevant ämne, jag hade tänkt göra det själv.

So vanligt när det kommer en kritiskt tänkande människa som ifrågasätter något som blivit en norm i vårt samhälle så börjar en del skrika både högt och lågt utan att egentligen kunna bestrida eller bemöta kritiken på ett relevant sätt.
    Så himla jobbigt att börja tänka på hur man använder tekniken och börja begränsa den, nej usch då är det bättre att stenhårt tro på att det visst inte är farligt.

Jag har länge funderat på alla som går omkring med mobilen i fickan under graviditeten, kanske med strålningen direkt mot barnets huvud!? Har dom överhuvudtaget tänkt något eller förlitar dom sig på att det säkert inte är farligt för då skulle barnmorskan ha sagt till om det?

Det finns mycket att ifrågasätta i dag angående hur vi mår och varför. Den tekniska revolutionen är en del av det, miljögifter, tillsatser, vaccineringar och dess tillsatser samt den sociala situationen med en mer stressad situation och alienering från det naturliga.....frågeställningarna är många och viktiga och alla som inte erkänner det är fega, svaga människor som vi inte behöver lyssna på.....

Jo man frågar sig. Man undersöker. Vad man däremot inge gör sedan, om man är det minsta seriös ärt påstå att det är farligt utan belägg. Strälning i det intevall som TS beskriver är mikrovågor. Icke-joniserande strålning. Denna strålning inte celler på ett sätt om exempelvis röntgenstrålning. Likt som i en väldigt dåligt fungerande mikrovågsugn så "knuffar" vågorna på molekyler och får dem att röra sig lite snabbare. Man kan allstå bli varm. Kroppen kan vara dålig på att lede iväg extra värme och då kan det, efter att ha haft mobilen tryckt mot skallen dygnet runt i åratal bli lite hudrodnad eller i värsta fall problem med ögonen. Att exempelvis ha mössa på sig inomhus leder antagligen till mycket värre skador. Hur mycket varmare blir det (hur mycket krockar vågorna med molekyler) och hur snabbt? Ställ en mobil brevid ett glas rumstempererat vatten och mät temperaturskillnaden över tid.

Det är alltså inte fråga om strålning som i "strålning + ödla = Godzilla". Detta är grundläggande fysik.
  • Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-25 22:47:51 följande:
    De lavinökade problemen med sömnsvårigheter började 97-98, när GSM byggdes ut. Sen dess har det exploderat så till och med barn går på mediciner för sömnproblem.
    Här kan det givetvis finnas ett samband, men inte nödvändigtvis med strålningen då. Sambandet kan vara att fok är streddade över att kunna bli nådda överallt, och kan aldrig riktigt koppla av.
  • Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-26 14:35:30 följande:
    Forskarna ser själva mobilens påverkan som en orsak. Men självklart är ignorans från föräldrar skadligt för barn, men nu handlar tråden inte om det.

"Forskarna" Ser ju inte det.
  • Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-28 15:05:58 följande:
    Bra fråga! Jag tror det beror på att många struntar i ev. risker och låter barnen använda mobiler, laptops, Ipads osv helt okontrollerat faktiskt.
    Uliise skrev 2012-12-28 15:03:42 följande:
    Varför är det ett så MASSIVT motstånd mot att det kan finnas ens ett uns sanning i det TS tar upp här?

Eller att TS påstår saker som inte stämmer, Inte förstår vad hens egna länkar handlar om, använder korreleation som om det vore kausalt och begär att andra skall bevisa motsatsen genom källor som hen uppenbarligen inte läser i alla fall.

Det som är sant är ju sant i alla fall. Mobiltelefoner skulle vara skadliga oavsett om TS fått det lite om bakfoten hur det här med vetenskap fungerar. Jag antar att ni inte skulle bli så imponerade om jag ber er bevisa att jag inte har en enhörning i garaget och kallar er inskränkta om ni inte går med på att jag faktiskt har det (ni har ju inte lyckats motbevisa det... med "källor")   
  • Simon 681
    Anonym (why?) skrev 2012-12-29 02:35:57 följande:
    Ändå finns det många länder som förbjuder/begränsar barns mobilanvändande. Utan orsak. enligt dig, men med hänsyn till den forskning som finns enligt dem. Vem har rätt?
    Jag, I detta fall. Det är mycket som man begränsar för att det kan vara farligt, och även om det inte är farlig så borde man ha stora säkerhetsmarginaler, speciellt när det gäller barn. Så går resonemanget. Detta ser man på rådet att helt undvika alkohol under graviditet, även om den mängd som leder till skador är ganska stor, eller när nappflaskor med viss sorts plast försvinner från hyllorna på grund av högst bristfällige, preliminära resultat, eller när välfungerande, säkra reaktorer stängs och det istället eldas på med kol, för att irationella "miljövänner" är mer rädda för kinasyndromet än för global uppvärmning. 

Politiker väljs av vanliga människor, varav 99.99% inte vet vad som är skillnaden mellan olika våglängder av strålning. 99,99% av politikerna vet det inte heller. Det är inget NO-prov som ett krav för att få kandidera till riksdagen. Dessa politiker vet dock att det räcker med att nägot dåligt kopplas till dem, även om kasualitetskedjan inte håller (För återigen, jag upskattar att åtminstonde hälften av alla människor, TS inkluderad, har svårt att skilja på korreleation och orsakssamband) för att de aldrig skall bli valda igen.

så sammanfattningsvis:

* Politiker antingen har ingen koll på vetenskapen eller räknar kallt med att väljarna inte har det.
    * Många väljare har ingen koll på vetenskapen, men röstar gärna på den som får dem att känna sig mest trygg
    * Ingen vetenskaplig undersökning säger att det är farligt.
  • Simon 681
    Anonym (hjärnan) skrev 2012-12-30 00:57:24 följande:
    Vem betalar de "vetenskapliga undersökningarna"?
    Ibland finasierat med almänna medel ibland mobiltelefonbolag ibland "föreningen för oss som har bestämt off för att mobiltelefonstrålning är farligt." Det gäller att vara källkritisk.

Ingen av dem har dock hittat en koppling (kasualitet) mellan den typen av strålning och någon negativ effekt. Även de som gärna vill bevisa att det är farligt kommer bara fram till att:

1) Det är en ökning av ADHD i skolan nuförtiden
    2) Nuförtiden har man trådlösa bredband i skolan
    3) Man kan därför inte utesluta att det skulle vara något samband

Man kan naturligtvis inte heller utesluta en miljon andra faktorer, så den "forskningen" befinner sig än så länge på "vild spekulation"  Man bör givetvis jämföra en skolor med och utan bredband, blinda experimentet och även i kontrollskolor som inte har bredband ha annan strålningskälla med samma frekvens.      
  • Simon 681
    AllaFrågor skrev 2012-12-30 01:39:27 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg men jag hoppar in ändå.
    Jag är gravid och har i min än så länge 23 veckor gångna graviditet jobbar med HÖGA doser elektromagnetiska strålningar och har läst på mycket om detta och vet att strålningen från iPhone tex är näst intill obefintlig om du befinner dig på framsidan ca 5 cm från skärmen, baksidan har högre däremot men är näst intill borta efte 10cm.

det är högre strålning från exempelvis dammsugaren eller hårblåsen då man behöver komma upp till 50 cm från dessa för att få låg strålning.

Radiovågor har jag däremot inte läst något om så där kan jag inte uttrycka mig.

Något som jag är mer emot och oroar mig för är att vi har våra barn på dagis i grupper om 30 barn med 1-2 personal. Detta kan inte vara bra för barnen dem får slåss för att få bekräftelse från en vuxen och uppmärksamhet, har detta samband med ökade beteende störningar i form av ADHD,damp etc? koncentrations svårigheter är väl inget konstigt när det sitter 29 andra barn och pratar och för väsen i ett klassrum? snarare att någon kan koncentrera sig där :O

Bara en tanke..
    Stora klasser, dåliga lärare oengagerade föräldrar, en diet med mycket socker, vitamin/mineralbrist, sömnstörningar, stress pga skilsmässa eller det faktum att vi undersöker fler personer för ADHD nuförtiden... Jovisst, några av de andra alternativen som man kan undersöka innan man snöar in på en av dem som SVARET.

Fast det är klart, förklaringar som friköper föräldrarnas eget leverne kan vara attraktiva. Lite som att tro på att vacciner som orsakar autism. 
  • Simon 681
    Anonym skrev 2012-12-30 14:38:34 följande:
    "Ibland ser man i debatten att någon – oftast från en strålsäkerhetsmyndighet (!) – hävdar att det inte är någon fara, “strålningen är så svag”. Svag i förhållande till vad, frågar jag mig?! Idag sitter barn i strålningsnivåer som med lätthet kan vara 1.000.000.000.000.000.000 gånger högre än vår naturliga bakgrundsstrålning. Hur blev ett sådant tal “så svagt”?"

Svagt i förhållande till att det skulle vara skadligt kanske? ;)

Men denna siffra är helt värdelöst. Högre än vilken bakgrundsstrålning? Kosmisk bakgrundsstrålning? Vi skulle kava kokta på en sekund. Narurligt förekommande radioaktiv strålning? Vi skulle dö ogonblickligen.

Uppenbarligen är det inte så, så uppenbarligen är siffran helt fel, icke applicerbar eller så har denna person använd ordet barkgrundsstrålning att mena något helt annat än vad alla andra menar med bakgrundstrålning, eller "1.000.000.000.000.000.000 gånger högre" att betyda något helt annat än vad alla andra menar med 1.000.000.000.000.000.000 gånger högre.

Den kosmiska bakgrundsstrålninge, exempelvis är mikrovågor. Den "kokar" hela universum till 3 grader kelvin. Menar då den här personen att mobila nätverk ökar detta till en temperatur på 3.000.000.000.000.000.000 kelvin? Uppebarligen inte.

Men vi gör såhär istället. Kan inte TS förklara exakt vad som menas med "bakgrundsstrålning" i detta sammanhang? Det låter lite som när en kreationist rapar upp någon fantastisk siffra ur "answers in genesis" utan att ha förstått den själv.   
  • Simon 681
    Anonym (suck) skrev 2013-01-02 11:12:09 följande:
    Jaha, TS försvann tydligen...
    Det verkar alltid hända så fort jag ger mig in i en tråd... jag måste vara så dödstråkig att jag tar död på all debattlust hos alla... :(

JA. Skäms på dig att slänga argument mot konspirationsteorier och pseudovetenskap.
  • Simon 681
    Anonym skrev 2013-01-02 11:21:49 följande:
    "Risken ökade dessutom ytterligare om barnet själv använde mobiltelefon"
     Alltså - skulle risken till autism och ADHD öka om barnet själv använde mobiltelefon? Barn har autism eller ADHD från födseln, så  jag förstår inte hur risken skulle kunna öka om de själva använde mobiltelefon!?!
     Orkar inte läsa hela forskningen eller hela tråden, men det låter väldigt konstigt!

Barn som är två klick iväg från att titta på videor av skateboardsåkare som slår sig eller spela "angry birds" kanske har lite svårare att koncentrera sig på en knastertorr genomgång av ohms lag. ADHD är en symptomdiagnos.
Svar på tråden Varför låter ni era barn utsättas för strålning? Är ni inte rädda om dem?