• Anonym

Jag hatar julklappsspelet

Håller med dig, ts,  försök påverka dem till att innan jul lotta om att ge en julklapp till en person som är med på julafton. Alla får en julklapp, men det blir en personlig sak till den man fått på sin lott!

• Anonym

vi har faktiskt en lyxvariant på julklappsspelet. Alla får en siffra före spelet och som redan står på paketen. tärningen avgör vem som får vilket paket. 

vi har sagt att julklappen ska ligga i 500-kronors klassen, kunna passa båda könen och får inte vara något man kan äta och får inte vara kontanter. i övrigt får vi välja fritt.

alla under 20 år får vanlig paketutdelning. det här spelet är för oss vuxna.

I år fick jag en spa-upplevelse. ett paket med massage, bad och avkoppling.

Det blir helt enkelt vad man gör det till är min åsikt i frågan. 

• Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:23:38 följande:
    Men fortfarande, hur får ni det att bli personligt och matcha alla? Skulle din pappa bli glad över en spa-upplevelse? 
    ja självklart, han var faktiskt den som muttrade högst när han insåg vad jag fick. Han var jättesugen på att åka iväg på något sånt, han som är den mest stressade av oss pga eget företag och har ont i ryggen. 

man kan tro att man har det bästa tänket för var och en i familjen för att hitta på julklappar men när man spelar julklappsspelet så inser man att det unika tänket man kanske hade faktiskt inte är så unikt.

man får en utmaning , och man måste tänka till ordentligt och verkligen checka av hur väl man känner sin familj.

det jag anser vara väl uttänkt och personligt utvalt kanske ändå i slutändan blir helt fel för mottagaren i vanliga julklappar och presenter. Att då ge något neutralt får en att omvärdera sina egna tankar.

vi har spelat lyxspelet i många år nu och ingen har nånsin blivit besviken - överraskad ja - men aldrig besviken.  
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:21:20 följande:
    Presenterna skulle kosta max 50 kr var reglerna och om jag mot förmodan skulle köpa inredningssaker till nära och kära skulle det vara saker som jag vet att de skulle tycka om och som skulle passa i det hem de ska in i. Aldrig att jag skulle köpa en dörrmatta och tro att den skulle passa hos alla dem som spelar ett julklappsspel. 
    det där lät en smula fördomsfullt faktiskt. 
  • Anonym
    Anonym (Jenn) skrev 2012-12-25 12:37:48 följande:
    Hur vet du det? Är väl inget man berättar precis. Drömmer

Vad köpte du själv förresten?
    för att vi är ärliga i vår familj, det har hänt åtskilliga gånger att vi delat ut julklappar eller fått julklappar som faktiskt blivit rena besvikelserna av skilda slag. 

men i julklappsspelet har alla överträffat sig själva och verkligen tänkt till ordentligt. 

Själv köpte jag en weekendbag på hjul och den hamnade hos 40-åriga brorsan och den vart han väldigt glad över. 
  • Anonym

Jag älskar julklappsspelet och brukar spela det med mina vänner varje jul. Det är ju själva spelandet som är kul och sen om man får en julgranskula eller chokladkaka spelar mindre roll! Får man något tråkigt så kan man ju alltid skänka det till en loppis så att någon annan får nytta av grejen!

• Anonym
    Calpurnia skrev 2012-12-25 14:02:13 följande:
     Julklappar liksom andra presenter ska ju vara personligen utvalda. Det är ju det som är meningen med julklappar när man är vuxen - då man oftast kan köpa vad man vill ändå. Det är att se hur väl givaren sett vem man är och tagit hänsyn till det och ansträngt sig, som är hela grejen..!
    Är det någon lag på att julklappar ska vara på något speciellt sätt? De kan väl vara hur f-n som helst så länge man trivs. "...ska ju vara..."?  Who said that?
  • Anonym

Vi gjorde så att vi drog en person var så vi vuxna behövde bara köpa en julklapp var. Det var min idé och alla tyckte det var superbra, för då kan man köpa en lite dyrare och mer genomtänkt present. Föreslå det inför nästa år ts?

• Anonym
    Fiona M skrev 2012-12-25 14:20:12 följande:

Vilket bättre skäl än att de är utvalda för att man vill ge dem till just den personen finns det? Ge enbart för givandets skull känns helt meningslöst, men jag hör gärna argument för det.
    Argument för:

- Vuxna människor som redan har allt de behöver och ser det som en rolig grej att spela julklappsspelet. Klapparna i det har då ett symboliskt värde.

- Vuxna människor som tycker att julklappar inte är den viktigaste ingrediensen i ett lyckat julfirande.

- Vuxna människor som vill slippa hetsa runt på stan för att hitta den perfekta julklappen till en annan vuxen som, fan ta den, måste ge en perfekt julklapp i retur.

Helt enkelt: Vuxna människor som inte tar det här med julklappar på så blodigt allvar utan som en kul grej, något som kan ha roligt och skratta kring.
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:25:31 följande:
    Kaffet : Vi är två som dricker kaffe
    Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft
    Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket
    Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa

Ser du problemet? 
    kaffet: är förmodligen bara ett exempel, i en delikatessbutik kan du alltid hitta något som passar även den mest kräsna mottagare. En god lyxig färskpressad juice, finns många goda choklader som passar en mjölkintolerant och som är precis lika god för den som inte är allergisk.

Hudkräm - ser inte problemet med att ha olika tycke o smak. Hitta en hudkräm som är neutral i doft men som passar hudtypen.

Glasburk - också förmodligen bara angivet som ett exempel.  Ge bort hemkokad kola , hembakta kakor eller något annat. Jag tror exemplet med glasburken bara är ett tydlig förslag på att man kan köpa något att fylla .  Eller köp en snygg burk med lyxig sylt i nån delikatessavdelning. Honung kanske?

Temugg: också förmodligen bara exempel, finns ju annat man kan börja samla på om inte annat. Formgivna vinglas , kaffekoppar,  serviettringar, manchettknappar , slipsnålar osv.  En temugg kan ju symbolisera att man vill att någon kanske ska intressera sig för att börja samla . Om det bara är din syster o du som samlar kanske det kan vara roligt att nån annan i familjen börjar med samma serie?

Delikatessvaror finns även som gluten och laktosfritt och att verkligen försöka leta fram ett glutenfritt kex som inte smakar wellpapp kan vara oerhört uppskattat och genomtänkt.  Jag är själv glutenallergisk... 

En flaska vin går alltid hem, kanske såhär i jultider en god glögg?  Men det kanske inte är tillräckligt "fint"  och genomtänkt enligt dig? 

Jag ser faktiskt inte problemet.. 
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet