• Anonym

Jag hatar julklappsspelet

Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 11:46:11 följande:
    Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

Men ts, det är ju en lek och det var ju frivilligt.

Du var ju inte ens med. Varför bli sur som ättika ?

dina fina paket fick ju rätt mottagare ändå så varför bry sig?

låt dom leka och ha kul så kan du sitta där med dina fina saker och känna dig fisförnäm, för jag antar att du kände dig lite för fin för att delta? 
  • Anonym

Slänger mig in sent i diskussionen och har inte läst alla svar men i min familj har vi bara julklappspelet, inga andra julklappar alls. Dom barn som tidigare fick har nu blivit stora och deltar också i spelet numera. Vi har haft spelet i snart tio år med undantag av något år då vi firat jul hos andra släktingar då vi haft vanliga julklappar.  Och det var bara i början med spelet som ett par stycken blev besvikna på klapparna men nu har vi tydliga regler och alla försöker överträffa varandra varje år så nu är det så spännande. Vi kör tema varje år på julklappsspelet för att ge varandra en utmaning och som lite hjälp på traven. 

I år har hela stora familjen varit utomlands i omgångar så det har varit mycket shopping genom hela året så vi kände att vi inte ville ha några särskilda saker, så årets tema fick bli presentkort. Inte så svår utmaning eftersom hela familjen bor i shoppingtäta Stockholm. 

Jag gav bort ett presentkort på Guldfynd och det hamnade hos min lillasyster, passade utmärkt då hon planerar bröllop nästa år.  Själv fick jag ett presentkort på  Svenskt Tenn, vilket jag uppskattade mycket då jag gillar deras saker väldigt mycket.

presentkortsvärde 1000 kr 

• Anonym
    Wimsey skrev 2012-12-26 19:50:16 följande:

Varför inte? Jag är vuxen, inte död
    Ok, inga julklapper = döden..? Då förstår jag varför klappar kan orsaka stora o långa diskussioner.
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 20:05:55 följande:

Finns det en magisk åldersgräns då man ska sluta gilla presenter?
    Nä, det gör det såklart inte, det ligger nog i stället på det individuella planet, vad man har för värderingar o  s v.
    Personligen vill jag inte låta presenter förorsaka mig känslor av besvikelse eller problem. Jag har fått presenter jag gillar och jag har fått presenter som jag inte gillar. De sistnämnda lägger jag ingen tankekraft på, man kan ju inte ha tur jämt, eller?
  • Anonym

ha ha i vår familj skulle du dö ts! 

Vi kör julklappsspelet som ren plojgrej och vi försöker bräcka varandra i att hitta den mest smaklösa presenten någonsin. 
    Maxbeloppet är en 100-lapp.  Min mamma vann i år genom att hon fick en trädgårdstomte i betong. Ohyggligt ful och snortung och den passar ingenstans. Vi skrattade så vi tjöt.  Själv hamnade mitt inköpta barnparaply med Barbie hos min svägerska.

• Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 21:32:56 följande:

Vart är det tänkt att folk ska ha alla dessa hemska saker?
    eftersom det är ren skoj och ploj så har dom ju givetvis sin fulla frihet att göra vad dom vill med sakerna. Man måste inte behålla dom. 

Paraplyet som svägerskan fick kommer ändå till användning eftersom hon har en dotter i Barbieålder så det var ju något som kan skänkas vidare utan bekymmer.

själv fick jag en gräslig chockrosa plastblomma , typ ros och den åker iväg till Myrorna, kanske alltid finns nån färgblind stackare som vill ha den hemma. 
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 21:37:49 följande:

Ja faktiskt. Om de bara ska slängas är det bara slöseri på pengar och material. Samlar de damm i en låda eller ett förråd lika så. Ser inte syftet med att tävla om vem som kan köpa fulaste saken. Vem vill ha just den saken?
    syftet är att vi har roligt. Något problem med det Ts?  För oss är inte julklappar något viktigt.  Det är barnen i familjen som får julklappar. Ingen av oss vuxna bryr oss om det. Vi skämmer gärna bort våra barn då det är jul då vi anser att julen är främst till för barnen. 

istället för att vi lägger pengar på något så meningslöst som tex att gå på krogen så har vi som familj roligt en julaftonskväll istället. Alla är nöjda o glada.

Jag ser inte problemet?  
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 21:46:09 följande:
    Så ingen ser någonting fel med att köpa saker bara för att de är fula, fullt medveten om att ingen kommer vilja ha dem?
    det är hela poängen med det ja. Fulast pryl vinner  och vi har roligt på köpet. 

vissa saker har faktiskt sparats och använts i andra sammanhang. Pappa fick en gång en ansiktsmask i gummi i form av en ful gubbe, den passade utmärkt på Halloween året efter när det var stor maskerad.

• Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 21:52:59 följande:

Alla gör självklart som de själva vill. Undrade bara vart sakerna hamnar. Jag kan inte se syftet, men gör ni det och har roligt så är väl det enda som räknas
    syftet är att ha roligt . Enda poängen.   och det är ju inte så att allting kostar en hundring varje gång. Många gånger ligger priset på några tior eller rent av är helt gratis , våra yrken bidrar ibland till vissa gratis julklappar till spelet. 

en del spelar Monopol, en del sjunger kareoke, en del spelar nätpoker,  vi kör julklappsspelet.

svårare än så är det inte. 
  • Anonym

Jag förstår inte heller meningen med att ge saker som bara ska samlas på hög! Man kan ge varandra ploj-grejer också plus seriösa presenter.
     I vår familj är det ofta så, något önskar sig något tokigt på skoj, och hela familjen hakar på och hittar på roliga varianter av den där skojsaken.
     Men att bara köpa onödiga saker för att spela ett spel tror jag inte att jag heller skulle tycka var roligt.
     Huvudsaken är ju att man har roligt, så om de som gör det har kul så är det väl upp till dem.
     Men ni som tycker det får ju förstå att inte alla tycker det!

• Anonym

Ts, intressant fråga, du har inte Asperger eller något liknande?

Eftersom det verkar vara så mycket du inte kan inse vitsen med eller förstå.  Du gör som du gör och alltid har gjort när det gäller julklappar och allt utöver det känns du så oerhört främmande inför.

Nya förändringar gör dig arg och du förstår inte vitsen. Lite av detta är den problematik som en med As har.

Inte för att det spelar någon roll men det kan förklara varför du reagerar som du gör .  

• Anonym
    Ylva74 skrev 2012-12-27 13:32:25 följande:
    Det är några saker som jag inte förstår:
    1. Varför är det bara barnen som ska få julklappar? Finns det inte ett värde i att lära barn att givande och tagande är ömsesidigt? Om det sedan är en teckning från en fyraåring, eller ett foto på sig själv till mormor spelar väl mindre ro
    Givande och tagande kan barn lära sig på andra, bättre, sätt. För hur är det oftast med julklappar? Jo, här får du en julklapp av mig - om jag får en av dig. Ganska meningslös sysselsättning, kan jag tycka, att på detta vis byta saker, som är invirade i färgglatt papper, med varandra. Tänk vad mycket besvikelse och gnäll som de också förorsakar då julklapparna inte anses genomtänkta eller på annat vis inte passar. Nä, det är f-n otroligt att vuxna människor bryr sig så mycket som de gör.
  • Anonym

Något ville ha tips om saker som passar alla i ett julklappsspel , jag har frågat våra 6 barn (ålder mellan 4 och 18 år)  , min svärmor på 67 år,  maken på 50 år , mormor på 87 år samt  grannarna  i  25-års åldern... 

det här är en lista utifrån  deras tankar o funderingar på neutrala saker , samt att jag har med en del förslag från tråden - observera att jag inte tar hänsyn till eventuellt pris på varan utan mer vad man kan ge bort.

Brandfilt 
    Reflexväst
    Broddar 
    Stor frukostkopp
    Bordslampa/fönsterlampa (här kan man flippa ut och köpa en blinkande dödskalle till mer stilrena lampor) 
    Jordglob
    Affisch (här sätter bara fantasin gränser, finns ju allt från världskartor, idoler, gamla bilar, disney och kopior på kända målningar osv)  
    Paraply 
    Sparbössa i någon form
    Halsduk/mössa/vantar
    Kortlek
    Brevpapper (och jaa 87-åriga mormor kan absolut tänka sig att skriva brev på papper med elefanten Dumbo på.. ) 
    Riktigt bra pennor
    Cd-skiva (självklart kan man hitta musik som går hem till alla, varför inte en samlingscd tex. finns ju allt möjligt som går hem i alla åldrar. Samlingen från Svensktoppen tex,  melodifestivalen osv) 
    DVD-film  ( finns mycket även där som passar mottagare oavsett ålder) 
    Termos 
    Prenumeration på valfri tidning  - finns för alla åldrar bara för mottagaren att välja o vraka. 
    Tankenötter - allt från Sudoko, rubriks kub till riktigt avancerade varianter 
    Sällskapsspel
    Stressbollar
    Hopprep
    Digital fotoram - levereras tom för mottagaren att fylla själv - eller fyll med random kul bilder på alla som ändå ska närvara
    Ficklampa
    Badhandduk 
    Bordsdammsugare
    Miniräknare
     Roliga bakformar (även om farbror Sture inte bakar själv kanske hans fru eller döttrar gör det? ) 
    lyxigt badskum (den som bara har dusch funkar det att använda som duschtvål lika väl)
    Plåster - eller varför inte en förstahjälpen-kudde
    Kudde - valfritt om man nu vill ge bort prydnadskudde eller en riktigt kudde till sängen
    Filt/pläd
    Örngott/påslakan (strunta nu i att nån har dubbelsäng, lakan går alltid åt nånstans , nångång.. )
    Badborste eller sköna badsvampar eller riktiga tvättlappar i fin lyxig frotté
    Hårborste
    Nattlampa, en sån här man sätter i eluttaget.
    Väggklocka
    Gammal hederlig väckarklocka - eller varför inte en rolig sådan 
    Klockradio
    Miniatyrradio 
    Spegel, valfri form , storlek o utförande
    Väggkrokar - finns många varianter
    Julrelaterade saker - julpyntar gör ju alla oavsett ålder så kanske nån riktigt bra och fin sak som håller år efter år

Ja ni ser så finns det en hel del att välja på bara man börjar fundera lite. 

Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet