• Sara35

Skolios

För några dagar sedan så fick jag reda på svaret utav en skoliosröntgen som min son gjorde för några veckor sedan. Skolläkaren ringde och sa att det var mer än vad han trodde. 25 grader vid bröst och 39 grader på nedre delen av ryggen. Han sa att han nu skickar en remiss till ortopeden så får dom hjälpa oss vidare. Efter att ha lästa om skolios här inne på nätet så känns det som jag får ställa in mej på att det blir korsettbehandling. Min son är 12 år och går i sexan och har växt mycket under det senaste året. Han har även 1 cm skillnad på benlängden... Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som gått igenom samma sak, så jag vet vad som väntar.

Min förhoppning är ju att han slipper operation, men jag har ju även förstått att det ligger på gränsen till att det blir så.

Som sagt - jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med andra i samma situation som mej....

• Svar på tråden Skolios
  • Sara35
    060810 skrev 2012-12-25 20:29:54 följande:
    Jag har själv scolios och har det i mitten av ryggen ca.
    Inte så kraftig som din son tror jag då jag aldrig behandlats för den.

Men jag har ont i ryggen 365 dagar om året.. :/
    Klagar han mycket på värk i ryggen?

Hoppas ni får bra hjälp! Själv önskar jag att jag fått någon hjälp, men jag blev bara kallad till en läkare och sen hände inget mer. Var för 15 år sen så minns inte så mycket vad som hände, men det var bara 1 läkarbesök och sen inget mer. 
    Vad jobbigt det låter att du har ont varje dag. Min son har bara ont ibland, men för det mesta känner han inget alls. Har du aldrig blivit riktigt undersökt och fått reda på hur många grader din scolios är på, eller fått hjälp med någon annan behandling? Jag tycker det känns skönt att vi snart ska få hjälp utav en ortoped. Väntar på kallelse dit. Om vi får hjälp nu när han är så ung så kanske han förhoppningsvis slipper att få så mycket problem när han är äldre.
  • Sara35
    Genuin skrev 2012-12-25 21:42:13 följande:
    Jag har själv scolios, fick korsett i femman, hade 45 grader upptill och ca 18 nertill. Jag hade korsett fr 5an tom nian, aldrig opererad,aldrig ont, det enda bekymmer jag haft är att bära korsetten under känsliga år och att jag tror att det syns hela tiden. Man får ju en upphöjning när man böjer sig framåt. Min man, familj, vänner etc. säger jämt att det inte syns när jag klagar. Mitt råd till er som föräldrar är att ta upp det på föräldramöte i klassen så att alla vet om det, prata med gympaläraren så de kan hjälpa till att ta på korsetten efter gymnastiken så han kan ha gympa utan. Uppmana honom också att gå på gymnastik på sjukhuset om de anordnar gruppgymnastik för unga med scolios. Ta reda på om det är fler på skolan som har scolios, kolla om det finns föreningar, läger etc för unga med scolios så att han inte känner sig ensam. Och framförallt var där med honom när han gör sin dagliga gymnastik och uppmuntra och hjälp till med att hålla räkning etc. När jag var ung fick jag ha korsetten 23 timmar om dygnet, timmen man var utan gjorde man gymnastik och duschade. Köp också sköna linnen/t-shirtar utan sömmar i sidorna att ha under korsetten. Man får också simma utan korsett, så åk till badhuset med honom och simma, det är jätteskönt att slippa korsetten ibland. Hjälp också till att hitta kläder som är lite pösiga bak och döljer den lite, inte så kul när man vet att den syns genom kläderna. Om du undrar ngt mer får du gärna fråga på. Det är jobbigt med korsett, vet inte om de är smidigare idag, men de var rätt hemska på 80-talet.
    Uppmuntrande att läsa att du inte behövt operera även om det varit 45 grader och vad skönt att du inte har haft ont. Korsetterna är säkert bättre idag än på 80-talet, för när jag har läst om det på nätet så verkar den utvecklingen ha gått framåt, även om det fortfarande är jobbigt med korsetterna. Jag tänkte jag skulle maila både klassföreståndare och gympaläraren ganska snart om att vi har fått remiss till ortopeden och att gradtalet var mer än vad skolläkaren trodde, och att vi får se vilken behandling han får. Efter det är det väldigt viktigt att han får rätt stöd av oss runt omkring - både av vuxna och kompisar. Jag kommer att göra allt vad jag kan för att stötta han i det här, och jag hoppas verkligen att det inte blir alltför jobbigt för han.
  • Sara35
    060810 skrev 2012-12-25 22:49:24 följande:
    Jag har aldrig gått till någon läkare sedan det besöket för min rygg.
    Jag har liksom levt med det och det har varit att "ont i ryggen får man av scolios" mer än så var det inte liksom. Det var något jag fick lära mig att leva med helt enkelt.

Jag vet inte hur stor chansen är att få det bra nu när jag är 28 år, men om man kan få hjälp så ska jag helt klart gå till en läkare. Det påverkar mig ju varje dag och smärtan är hemsk ibland. Känns ibland som när man har ryggskott.. :( men normalt är det en molande värk jag har och det går att leva med men inget roligt att ha ont varje dag.

Så glad om din son kan slippa värken och få en bra behandling.
    Ja, svaren här har gjort att jag känner mej uppmuntrad. Tar vi inte tag i detta nu så riskerar det ju att bli värre. Hoppas att du kan få hjälp med din värk så du slipper att gå omkring och ha ont...
  • Sara35
    Mandiisen skrev 2012-12-27 15:58:07 följande:
    Har själv skolios och fick diagnosen när jag var i samma ålder som din son. hade växt mycket och hade också en cm skillnad på benen (har fortfarande).
    utprovning av bostonkorsett när jag var 13år. men väl på sjukhuset konstatera dom att min rygg reagerade INTE på korsetten. Din son kommer inte få rakare rygg av korsetten. den sitter bara där för att inte göra ryggen värre tills han slutat växa.

Jag blev gravid som 14åring då jag skulle bli stelopererad men fick skjutas upp. Och fick reda på andra graviditeten nu som 16åring så opererad kommer jag bli nästa år (längtar)
    min största krök är ungefär 60grader nu. Hade som din son när jag var 12 om inte lite mindre
    Tack för alla era svar! Verkligen jätteintressant att läsa! Både jag och min son är inställda på att det kan bli korsett eller operation eller både och. Hans krök var ju 39 grader när röntgen gjordes i slutet av november, och det har nu gått en månad sedan dess. Vi väntar på kallelse till ortopeden och detta gör ju att det tar flera månader innan vi får korsetten om det blir aktuellt. Kröken riskerar ju att bli större och att korsetten inte fungerar när det är så mycket redan nu. Att läsa era inlägg är väldigt intressant för mej!

Mandiisen, vad härligt att din operation kommer att bli av nästa år. Hela 60 graders krök låter väldigt jobbigt. Hoppas att allt går bra.
  • Sara35
    Mandiisen skrev 2012-12-28 11:31:43 följande:
    Ja han har ju kommit över gränsen där ryggen bara kommer snea ännu mer. hade 31grader då jag kom ifrån sjukhuset utan korsett. ett halvår senare var jag där igen och då hade den ökat hela 10grader mer! och då låg största kröken på 41grader så det var ju bara operation som gällde och jag var ju så himla rädd för operationen. Jag ville inte bli stel som en pinne!

Men har så många fina ''skolios-vänner'' som jag har kommit ikontakt med som har gjort en steloperation och dom är super glada att dom nu sluppit den dumma korsetten!! och att dom blivit raka och fina!
    Jag skulle haft på mig korsett i minst 3år och bara ha av mig den 1timma per dag! Jag kunde knappt äta med den på eftersom det spände in magen på mig och därför säger som att man ska äta lite men många gånger om dagen istället. inga kläder sitter snyggt på en heller så jag är glad att jag sluppit korsetten och att det blir en operation. dom är så himla duktiga läkarna :)

Jag längtar verkligen tills jag blir rak. för en korsett hade aldrig fått min rygg att bli rak!
    Jag hoppas verkligen det går bra för din son med ryggen om det så blir korsett eller operation :D

Tack för all uppmuntran! I början när man hör operation så blir man ju skakis och tänker att man ska göra allt för att undvika att det blir operation. Men nu känner jag annorlunda. Att börja med korsettbehandling vid 39 grader och veta att han ligger på gränsen (kanske t o m hinner kommer över 40 innan vi får korsett(?)) och veta att korsetten inte gör ryggen rakare har gjort mej mycket mer positiv till operation.

Jag tycker du är oerhört stark som är inne på din andra graviditet vid 16 års ålder och har scolios. På bilden ser jag också hur scoliosen kan bli när det blir värre. Hade varit intressant att höra när din operation blir och hur det går. Hoppas allt kommer att gå bra för dej med både förlossning, barn och kommande operation!
  • Sara35
    Genuin skrev 2012-12-30 09:30:48 följande:
    Jag hade ca 44 grader och hade korsett i ca 4 år och det blev inte värre under korsettåren. Jag har heller aldrig haft besvär med ryggen, så 39 grader kan ju gå bra När jag var yngre önskade jag ibland att få bli opererad istället, men idag är jag glad att jag inte är det, jag tror att man blir mindre rörlig och jag vet inte om man kan leva lika aktivt, säg om man trillar när man åker slalom, kan stången lossna då, eller är det kanske större risk att man bryter ryggraden över eller under stången etc. Det är inte roligt att ha korsett men det är bara några få år av ens liv så kan man klara det med korsett skulle jag välja det i första hand. Man kan alltid fuska lite också, tex om man ska på fest etc. Det är inte så roligt att vara 14 och dansa tryckare med korsett....
    Ja, detta är ett sånt dilemma, att inte veta. Att vara ett gränsfall och inte veta hur det går eller vilken behandlingsmetod som är bäst. Tycker det är väldigt jobbigt att gå och vänta på kallelsen till ortopeden, och hela tiden bolla med en massa frågor och funderingar hit och dit. Fick ju beskedet precis innan jul, så det kan ju dröja innan kallelsen kommer.
  • Sara35
    Mandiisen skrev 2013-01-01 20:37:19 följande:
    När jag fick reda på att det skulle bli en operation så blev jag riktigt rädd. jag såg bara metall saker i ryggen och att jag aldrig skulle bli normal. aldrig kunna böja mig. jag skulle bli helt handikappad!
    Jag grät och ville bara hem. och hem åkte vi. från malmö hem till helsingborg igen och jag ville verkligen inte bli opererad!
    Min mamma träffade en flicka i 17års ålder på sjukan som hade blivit opererad (då jag var där för en korsett)
    Hon snackade med flickans mamma och hon sa att flickan var så himla nöjd. helt rak rygg hade hon fått!
    hon hade gått med korsett i flera år och det hade inte blivit bra.

Jag själv började ju snacka med folk som fått operera sig efter en lång korsettbehandling och somsagt dom är också hur nöjda som helst och en som jag snackar extremt med kan till och med gå ner i brygga efter operationen. att böja sig ner är inga problem.  jag kan inte ens gå ner i brygga nu så om jag inte kommer det efter operationen kommer jag ju inte va ledsen ;)

Så du ska inte bli ledsen om din son blir ledsen om han får veta att han kommer få opereras.
    stötta honom och lugna honom med det du nu vet om operationen!
    Min mamma har alltid varit positiv mot operationen och tröstade mig i början och stöttar mig och det känns bra!
    Min son är mer positiv till operation än korsett. Han säger att han inte vill ha korsett. Jag själv väger för- och nackdelar och lyssnar på han också givetvis. Sen får vi höra vad ortopeden säger när vi väl kommer dit. Har inte fått kallelsen än. Jag stöttar han vad det än blir.

Tack så mycket för all bra information och stöttning!
  • Sara35
    Genuin skrev 2013-02-25 14:19:23 följande:
    TS, hur går det för er, har ni fått ngn kallelse än?
    Hej!

Jo, nu har vi fått kallelse. Nästa vecka har vi tid för röntgen och besök hos ortopeden. Då är det ju lite drygt tre månader sen som han röntgade sej första gången, så det ska bli spännande att se vad som hänt. Min son vill inte ha korsett, och det fungerar inte att tvinga han till det. Han är i en känslig ålder, och jag förstår han och stöder han i det. Däremot så är han väldigt positiv till operation, även om det blir jobbigt, så tycker vi båda två att det hade varit det bästa för ett bra resultat på lång sikt. Vi får se vad ortopeden säger nästa vecka.
Svar på tråden Skolios