• Sara35

Skolios

För några dagar sedan så fick jag reda på svaret utav en skoliosröntgen som min son gjorde för några veckor sedan. Skolläkaren ringde och sa att det var mer än vad han trodde. 25 grader vid bröst och 39 grader på nedre delen av ryggen. Han sa att han nu skickar en remiss till ortopeden så får dom hjälpa oss vidare. Efter att ha lästa om skolios här inne på nätet så känns det som jag får ställa in mej på att det blir korsettbehandling. Min son är 12 år och går i sexan och har växt mycket under det senaste året. Han har även 1 cm skillnad på benlängden... Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som gått igenom samma sak, så jag vet vad som väntar.

Min förhoppning är ju att han slipper operation, men jag har ju även förstått att det ligger på gränsen till att det blir så.

Som sagt - jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med andra i samma situation som mej....

• Svar på tråden Skolios
  • 060810

Jag har själv scolios och har det i mitten av ryggen ca.
    Inte så kraftig som din son tror jag då jag aldrig behandlats för den.

Men jag har ont i ryggen 365 dagar om året.. :/
    Klagar han mycket på värk i ryggen?

Hoppas ni får bra hjälp! Själv önskar jag att jag fått någon hjälp, men jag blev bara kallad till en läkare och sen hände inget mer. Var för 15 år sen så minns inte så mycket vad som hände, men det var bara 1 läkarbesök och sen inget mer. 

• Sara35
    060810 skrev 2012-12-25 20:29:54 följande:
    Jag har själv scolios och har det i mitten av ryggen ca.
    Inte så kraftig som din son tror jag då jag aldrig behandlats för den.

Men jag har ont i ryggen 365 dagar om året.. :/
    Klagar han mycket på värk i ryggen?

Hoppas ni får bra hjälp! Själv önskar jag att jag fått någon hjälp, men jag blev bara kallad till en läkare och sen hände inget mer. Var för 15 år sen så minns inte så mycket vad som hände, men det var bara 1 läkarbesök och sen inget mer. 
    Vad jobbigt det låter att du har ont varje dag. Min son har bara ont ibland, men för det mesta känner han inget alls. Har du aldrig blivit riktigt undersökt och fått reda på hur många grader din scolios är på, eller fått hjälp med någon annan behandling? Jag tycker det känns skönt att vi snart ska få hjälp utav en ortoped. Väntar på kallelse dit. Om vi får hjälp nu när han är så ung så kanske han förhoppningsvis slipper att få så mycket problem när han är äldre.
  • Genuin

Jag har själv scolios, fick korsett i femman, hade 45 grader upptill och ca 18 nertill. Jag hade korsett fr 5an tom nian, aldrig opererad,aldrig ont, det enda bekymmer jag haft är att bära korsetten under känsliga år och att jag tror att det syns hela tiden. Man får ju en upphöjning när man böjer sig framåt. Min man, familj, vänner etc. säger jämt att det inte syns när jag klagar. Mitt råd till er som föräldrar är att ta upp det på föräldramöte i klassen så att alla vet om det, prata med gympaläraren så de kan hjälpa till att ta på korsetten efter gymnastiken så han kan ha gympa utan. Uppmana honom också att gå på gymnastik på sjukhuset om de anordnar gruppgymnastik för unga med scolios. Ta reda på om det är fler på skolan som har scolios, kolla om det finns föreningar, läger etc för unga med scolios så att han inte känner sig ensam. Och framförallt var där med honom när han gör sin dagliga gymnastik och uppmuntra och hjälp till med att hålla räkning etc. När jag var ung fick jag ha korsetten 23 timmar om dygnet, timmen man var utan gjorde man gymnastik och duschade. Köp också sköna linnen/t-shirtar utan sömmar i sidorna att ha under korsetten. Man får också simma utan korsett, så åk till badhuset med honom och simma, det är jätteskönt att slippa korsetten ibland. Hjälp också till att hitta kläder som är lite pösiga bak och döljer den lite, inte så kul när man vet att den syns genom kläderna. Om du undrar ngt mer får du gärna fråga på. Det är jobbigt med korsett, vet inte om de är smidigare idag, men de var rätt hemska på 80-talet.

• Sara35
    Genuin skrev 2012-12-25 21:42:13 följande:
    Jag har själv scolios, fick korsett i femman, hade 45 grader upptill och ca 18 nertill. Jag hade korsett fr 5an tom nian, aldrig opererad,aldrig ont, det enda bekymmer jag haft är att bära korsetten under känsliga år och att jag tror att det syns hela tiden. Man får ju en upphöjning när man böjer sig framåt. Min man, familj, vänner etc. säger jämt att det inte syns när jag klagar. Mitt råd till er som föräldrar är att ta upp det på föräldramöte i klassen så att alla vet om det, prata med gympaläraren så de kan hjälpa till att ta på korsetten efter gymnastiken så han kan ha gympa utan. Uppmana honom också att gå på gymnastik på sjukhuset om de anordnar gruppgymnastik för unga med scolios. Ta reda på om det är fler på skolan som har scolios, kolla om det finns föreningar, läger etc för unga med scolios så att han inte känner sig ensam. Och framförallt var där med honom när han gör sin dagliga gymnastik och uppmuntra och hjälp till med att hålla räkning etc. När jag var ung fick jag ha korsetten 23 timmar om dygnet, timmen man var utan gjorde man gymnastik och duschade. Köp också sköna linnen/t-shirtar utan sömmar i sidorna att ha under korsetten. Man får också simma utan korsett, så åk till badhuset med honom och simma, det är jätteskönt att slippa korsetten ibland. Hjälp också till att hitta kläder som är lite pösiga bak och döljer den lite, inte så kul när man vet att den syns genom kläderna. Om du undrar ngt mer får du gärna fråga på. Det är jobbigt med korsett, vet inte om de är smidigare idag, men de var rätt hemska på 80-talet.
    Uppmuntrande att läsa att du inte behövt operera även om det varit 45 grader och vad skönt att du inte har haft ont. Korsetterna är säkert bättre idag än på 80-talet, för när jag har läst om det på nätet så verkar den utvecklingen ha gått framåt, även om det fortfarande är jobbigt med korsetterna. Jag tänkte jag skulle maila både klassföreståndare och gympaläraren ganska snart om att vi har fått remiss till ortopeden och att gradtalet var mer än vad skolläkaren trodde, och att vi får se vilken behandling han får. Efter det är det väldigt viktigt att han får rätt stöd av oss runt omkring - både av vuxna och kompisar. Jag kommer att göra allt vad jag kan för att stötta han i det här, och jag hoppas verkligen att det inte blir alltför jobbigt för han.
  • 060810
    Sara35 skrev 2012-12-25 21:25:56 följande:
    Vad jobbigt det låter att du har ont varje dag. Min son har bara ont ibland, men för det mesta känner han inget alls. Har du aldrig blivit riktigt undersökt och fått reda på hur många grader din scolios är på, eller fått hjälp med någon annan behandling? Jag tycker det känns skönt att vi snart ska få hjälp utav en ortoped. Väntar på kallelse dit. Om vi får hjälp nu när han är så ung så kanske han förhoppningsvis slipper att få så mycket problem när han är äldre.
    Jag har aldrig gått till någon läkare sedan det besöket för min rygg.
    Jag har liksom levt med det och det har varit att "ont i ryggen får man av scolios" mer än så var det inte liksom. Det var något jag fick lära mig att leva med helt enkelt.

Jag vet inte hur stor chansen är att få det bra nu när jag är 28 år, men om man kan få hjälp så ska jag helt klart gå till en läkare. Det påverkar mig ju varje dag och smärtan är hemsk ibland. Känns ibland som när man har ryggskott.. :( men normalt är det en molande värk jag har och det går att leva med men inget roligt att ha ont varje dag.

Så glad om din son kan slippa värken och få en bra behandling. 
  • Sara35
    060810 skrev 2012-12-25 22:49:24 följande:
    Jag har aldrig gått till någon läkare sedan det besöket för min rygg.
    Jag har liksom levt med det och det har varit att "ont i ryggen får man av scolios" mer än så var det inte liksom. Det var något jag fick lära mig att leva med helt enkelt.

Jag vet inte hur stor chansen är att få det bra nu när jag är 28 år, men om man kan få hjälp så ska jag helt klart gå till en läkare. Det påverkar mig ju varje dag och smärtan är hemsk ibland. Känns ibland som när man har ryggskott.. :( men normalt är det en molande värk jag har och det går att leva med men inget roligt att ha ont varje dag.

Så glad om din son kan slippa värken och få en bra behandling.
    Ja, svaren här har gjort att jag känner mej uppmuntrad. Tar vi inte tag i detta nu så riskerar det ju att bli värre. Hoppas att du kan få hjälp med din värk så du slipper att gå omkring och ha ont...
  • 060810
    Sara35 skrev 2012-12-26 16:19:32 följande:
    Ja, svaren här har gjort att jag känner mej uppmuntrad. Tar vi inte tag i detta nu så riskerar det ju att bli värre. Hoppas att du kan få hjälp med din värk så du slipper att gå omkring och ha ont...
    ska försökta ta tag i det. Är så mkt runt om med barnen att jag inte hinner med mig själv.
  • FruOMor

Min syster har skolios fick bära korsett nästan dygnet runt, en stor hård korsett av plast i nästan 3 år men det blev inte bättre och opererade in 8 titanskruvar i ryggraden för att hålla den rak men nu 3 år senare så är resultatet att det inte blev någon förbättring och behöver en ny op.
    Tråkigt att hon fått en bestående smärta samt en puckel på ryggen vid så unga år..
    Ta din sons skolios på allvar redan nu för att få bästa vård.

• pralinen86

Som jag förstått det så får man korsett till en början för att se hur mycket ryggen går att räta upp och framför allt för att ryggen inte ska bli mer sned. Operation kan annars bli aktuellt senare.

Jag har skolios och fick korsett lagom till jag började sjuan.
    Mina tips är att komma överens med din son om hur han vill att ni gör med information till kompisar. Jag fick min korsett en vecka innan jag började sjuan med ny skola och ny klass. Jag ville inte berätta för alla att jag hade korsett och kom överens med mina föräldrar och personalen på ortopeden att jag skulle slippa ha korsetten i skolan första veckan för att det var fullt upp med allt annat ändå. Jag berättade enbart för mina närmsta vänner och de var väldigt hjälpsamma med korsetten vid omklädningen på idrotten. Till slut visste ju alla tjejer i klassen att jag hade korsett, de var nyfikna och ville prova den. Jag övade väldigt mycket på att spänna korsetten själv och stod många timmar framför spegeln för att lära mig. Det var en väldig befrielse när jag lärt mig det själv, jag var inte beroende av andra för att kunna ta av och på korsetten.

Jag fick även kontakt, genom sjukhuset, med en jämnårig tjej som också hade korsett. Det visade sig att även hon höll på med orientering och vi blev ett litet "korsett-team" på orienteringstävlingar eftersom hon bodde i en stad nära mig. Det kändes skönt med en kompis i samma ålder, så det är ett tips att hjälpa din son hitta någon att utbyta ideér och tankar med.

Jag fuskade en del med min korsett. Jag skulle ha den 23 timmar om dygnet, men tog ofta av den i sömnen. Korsetten var även hemsk att behöva ha varma sommardagar. Det är något du förmodligen kommer få kämpa med. Jag tror en stor hjälp för din son vid dessa jobbiga stunder är att påminna om att han kommer slippa korsetten snabbare om han använder den oftare. Att kanske hjälpa till och hitta en bekväm säng kan även det hjälpa. Se till att han får bekväma linnen/tröjor utan sömmar att ha under korsetten (jag fick mina från sjukhuset) och påminn om att byta dem ofta. Alsolsprit bör finnas hemma då man lätt får utslag på magen av värmen och fukten. Jag fick även självhäftande mjukt "tyg" att sätta på korsetten där det skavde.
    Mina föräldrar körde mycket med kompromisser då de insåg att jag annars skulle bli ännu mer motsträvig till att använda korsetten. Skulle jag till exempel på disco en kväll så fick jag "tjäna in tiden" under veckan så jag skulle få gå på disco utan korsetten.

När det gäller kläder använde jag mycket huvtröjor som dolde kanten på ryggen.

Jag hade inte ont i ryggen under den period jag hade korsetten, det är nu på senare år som jag lätt blir trött i ryggen. Som höggravid blir jag nu trött och får värk på ena sidan av bröstryggen, vilket jag tror beror på snedbelastningen som blir på ryggen och musklerna.

Det händer faktiskt då och då att jag saknar korsetten.

Svar på tråden Skolios