• Genuin

Skolios

Jag har själv scolios, fick korsett i femman, hade 45 grader upptill och ca 18 nertill. Jag hade korsett fr 5an tom nian, aldrig opererad,aldrig ont, det enda bekymmer jag haft är att bära korsetten under känsliga år och att jag tror att det syns hela tiden. Man får ju en upphöjning när man böjer sig framåt. Min man, familj, vänner etc. säger jämt att det inte syns när jag klagar. Mitt råd till er som föräldrar är att ta upp det på föräldramöte i klassen så att alla vet om det, prata med gympaläraren så de kan hjälpa till att ta på korsetten efter gymnastiken så han kan ha gympa utan. Uppmana honom också att gå på gymnastik på sjukhuset om de anordnar gruppgymnastik för unga med scolios. Ta reda på om det är fler på skolan som har scolios, kolla om det finns föreningar, läger etc för unga med scolios så att han inte känner sig ensam. Och framförallt var där med honom när han gör sin dagliga gymnastik och uppmuntra och hjälp till med att hålla räkning etc. När jag var ung fick jag ha korsetten 23 timmar om dygnet, timmen man var utan gjorde man gymnastik och duschade. Köp också sköna linnen/t-shirtar utan sömmar i sidorna att ha under korsetten. Man får också simma utan korsett, så åk till badhuset med honom och simma, det är jätteskönt att slippa korsetten ibland. Hjälp också till att hitta kläder som är lite pösiga bak och döljer den lite, inte så kul när man vet att den syns genom kläderna. Om du undrar ngt mer får du gärna fråga på. Det är jobbigt med korsett, vet inte om de är smidigare idag, men de var rätt hemska på 80-talet.

• Genuin
    pralinen86 skrev 2012-12-26 20:01:47 följande:
    ...
    Jag fuskade en del med min korsett. Jag skulle ha den 23 timmar om dygnet, men tog ofta av den i sömnen. Korsetten var även hemsk att behöva ha varma sommardagar. Det är något du förmodligen kommer få kämpa med. Jag tror en stor hjälp för din son vid dessa jobbiga stunder är att påminna om att han kommer slippa korsetten snabbare om han använder den oftare. Att kanske hjälpa till och hitta en bekväm säng kan även det hjälpa.
    ...

Tyvärr så kommer han inte slippa korsetten snabbare även om han är duktig, men han kasnke slipper steloperation av ryggraden. Man måste bära korsetten tills dess att skelettet vuxit klart dvs tills efter puberteten. De röntgar händerna för att se när skelettet är fäördigvuxet, devs tills allt 'brosk' ombildats till ben och händerna är det sista i kroppen som blir 'klart'.

Man har korsett för att stoppa kröken (oftast en huvudkrök) att bli större under tiden man växer. Man kommer aldrig att bli rakare i ryggen även om man bär korsetten.

inte
  • Genuin

vet inte var 'inte' längst ner kom ifrån i mitt tidigare inlägg...

• Genuin
    pralinen86 skrev 2012-12-27 14:24:21 följande:
    Mina händer blev aldrig röntgade och min rygg blev rakare av att jag använt korsetten. Men jag uttryckte mig kanske lite fel. Målet är att stoppa kröken från att bli värre, men det kan bli bättre även om det bara är en bonus.
    Eftersom min rygg blev bättre behövde jag inte använda den 23 timmar om dygnet på slutet utan fick dra ner på timmarna.
    OK, jag visste inte det, när jag hade min så fick jag höra att det inte kan bli bättre... det blir ju bättre i korsetten men när du tog av din var din rygg rakare då än när du började med korsetten?
  • Genuin

Jag hade ca 44 grader och hade korsett i ca 4 år och det blev inte värre under korsettåren. Jag har heller aldrig haft besvär med ryggen, så 39 grader kan ju gå bra När jag var yngre önskade jag ibland att få bli opererad istället, men idag är jag glad att jag inte är det, jag tror att man blir mindre rörlig och jag vet inte om man kan leva lika aktivt, säg om man trillar när man åker slalom, kan stången lossna då, eller är det kanske större risk att man bryter ryggraden över eller under stången etc. Det är inte roligt att ha korsett men det är bara några få år av ens liv så kan man klara det med korsett skulle jag välja det i första hand. Man kan alltid fuska lite också, tex om man ska på fest etc. Det är inte så roligt att vara 14 och dansa tryckare med korsett....

• Genuin
    Sara35 skrev 2013-02-25 16:40:43 följande:
    Hej!

Jo, nu har vi fått kallelse. Nästa vecka har vi tid för röntgen och besök hos ortopeden. Då är det ju lite drygt tre månader sen som han röntgade sej första gången, så det ska bli spännande att se vad som hänt. Min son vill inte ha korsett, och det fungerar inte att tvinga han till det. Han är i en känslig ålder, och jag förstår han och stöder han i det. Däremot så är han väldigt positiv till operation, även om det blir jobbigt, så tycker vi båda två att det hade varit det bästa för ett bra resultat på lång sikt. Vi får se vad ortopeden säger nästa vecka.
    Jag förstår att det kan kännas jättejobbigt med korsett, det var jobbigt, och som du säger under en väldigt känslig ålder. Det är ju synd att man inte kan steloperera istället för korsett och sedan ta bort stålpinnen/stödet när man växt klart...
Svar på tråden Skolios