Skolios
Jag har själv scolios, fick korsett i femman, hade 45 grader upptill och ca 18 nertill. Jag hade korsett fr 5an tom nian, aldrig opererad,aldrig ont, det enda bekymmer jag haft är att bära korsetten under känsliga år och att jag tror att det syns hela tiden. Man får ju en upphöjning när man böjer sig framåt. Min man, familj, vänner etc. säger jämt att det inte syns när jag klagar. Mitt råd till er som föräldrar är att ta upp det på föräldramöte i klassen så att alla vet om det, prata med gympaläraren så de kan hjälpa till att ta på korsetten efter gymnastiken så han kan ha gympa utan. Uppmana honom också att gå på gymnastik på sjukhuset om de anordnar gruppgymnastik för unga med scolios. Ta reda på om det är fler på skolan som har scolios, kolla om det finns föreningar, läger etc för unga med scolios så att han inte känner sig ensam. Och framförallt var där med honom när han gör sin dagliga gymnastik och uppmuntra och hjälp till med att hålla räkning etc. När jag var ung fick jag ha korsetten 23 timmar om dygnet, timmen man var utan gjorde man gymnastik och duschade. Köp också sköna linnen/t-shirtar utan sömmar i sidorna att ha under korsetten. Man får också simma utan korsett, så åk till badhuset med honom och simma, det är jätteskönt att slippa korsetten ibland. Hjälp också till att hitta kläder som är lite pösiga bak och döljer den lite, inte så kul när man vet att den syns genom kläderna. Om du undrar ngt mer får du gärna fråga på. Det är jobbigt med korsett, vet inte om de är smidigare idag, men de var rätt hemska på 80-talet.