• pralinen86

Skolios

Som jag förstått det så får man korsett till en början för att se hur mycket ryggen går att räta upp och framför allt för att ryggen inte ska bli mer sned. Operation kan annars bli aktuellt senare.

Jag har skolios och fick korsett lagom till jag började sjuan.
    Mina tips är att komma överens med din son om hur han vill att ni gör med information till kompisar. Jag fick min korsett en vecka innan jag började sjuan med ny skola och ny klass. Jag ville inte berätta för alla att jag hade korsett och kom överens med mina föräldrar och personalen på ortopeden att jag skulle slippa ha korsetten i skolan första veckan för att det var fullt upp med allt annat ändå. Jag berättade enbart för mina närmsta vänner och de var väldigt hjälpsamma med korsetten vid omklädningen på idrotten. Till slut visste ju alla tjejer i klassen att jag hade korsett, de var nyfikna och ville prova den. Jag övade väldigt mycket på att spänna korsetten själv och stod många timmar framför spegeln för att lära mig. Det var en väldig befrielse när jag lärt mig det själv, jag var inte beroende av andra för att kunna ta av och på korsetten.

Jag fick även kontakt, genom sjukhuset, med en jämnårig tjej som också hade korsett. Det visade sig att även hon höll på med orientering och vi blev ett litet "korsett-team" på orienteringstävlingar eftersom hon bodde i en stad nära mig. Det kändes skönt med en kompis i samma ålder, så det är ett tips att hjälpa din son hitta någon att utbyta ideér och tankar med.

Jag fuskade en del med min korsett. Jag skulle ha den 23 timmar om dygnet, men tog ofta av den i sömnen. Korsetten var även hemsk att behöva ha varma sommardagar. Det är något du förmodligen kommer få kämpa med. Jag tror en stor hjälp för din son vid dessa jobbiga stunder är att påminna om att han kommer slippa korsetten snabbare om han använder den oftare. Att kanske hjälpa till och hitta en bekväm säng kan även det hjälpa. Se till att han får bekväma linnen/tröjor utan sömmar att ha under korsetten (jag fick mina från sjukhuset) och påminn om att byta dem ofta. Alsolsprit bör finnas hemma då man lätt får utslag på magen av värmen och fukten. Jag fick även självhäftande mjukt "tyg" att sätta på korsetten där det skavde.
    Mina föräldrar körde mycket med kompromisser då de insåg att jag annars skulle bli ännu mer motsträvig till att använda korsetten. Skulle jag till exempel på disco en kväll så fick jag "tjäna in tiden" under veckan så jag skulle få gå på disco utan korsetten.

När det gäller kläder använde jag mycket huvtröjor som dolde kanten på ryggen.

Jag hade inte ont i ryggen under den period jag hade korsetten, det är nu på senare år som jag lätt blir trött i ryggen. Som höggravid blir jag nu trött och får värk på ena sidan av bröstryggen, vilket jag tror beror på snedbelastningen som blir på ryggen och musklerna.

Det händer faktiskt då och då att jag saknar korsetten.

• pralinen86
    Jumsan83 skrev 2012-12-26 21:15:40 följande:
    Hoppas det är ok för TS att ja slängen in en fråga om just korsett funkar det även bra att använda korsett om man har problem att gå helt rak jag böjer mig mycket framåt när ja går har kontaktat läkare men får bara till svar att ja ska tänka på att gå rak för att stärka ryggen mera men inte så lätt att tänka på det hela tiden så tanken är korsett om det fungerar förståss 
    När man har korsett försvagas bålmuskulaturen väldigt mycket eftersom korsetten håller upp kroppen istället för att musklerna gör det. Så har du problem med hållningen skulle en korsett istället ge motsatt effekt och försvaga musklerna ytterligare.
    Jag skulle nog säga samma som läkaren. Försök tänka på hållningen för att stärka muskulaturen. Raska promenader brukar funka bra till exempel.
  • pralinen86
    Genuin skrev 2012-12-27 14:19:10 följande:

Tyvärr så kommer han inte slippa korsetten snabbare även om han är duktig, men han kasnke slipper steloperation av ryggraden. Man måste bära korsetten tills dess att skelettet vuxit klart dvs tills efter puberteten. De röntgar händerna för att se när skelettet är fäördigvuxet, devs tills allt 'brosk' ombildats till ben och händerna är det sista i kroppen som blir 'klart'.

Man har korsett för att stoppa kröken (oftast en huvudkrök) att bli större under tiden man växer. Man kommer aldrig att bli rakare i ryggen även om man bär korsetten.
    Mina händer blev aldrig röntgade och min rygg blev rakare av att jag använt korsetten. Men jag uttryckte mig kanske lite fel. Målet är att stoppa kröken från att bli värre, men det kan bli bättre även om det bara är en bonus.
    Eftersom min rygg blev bättre behövde jag inte använda den 23 timmar om dygnet på slutet utan fick dra ner på timmarna.
  • pralinen86
    Genuin skrev 2012-12-27 14:27:18 följande:
    OK, jag visste inte det, när jag hade min så fick jag höra att det inte kan bli bättre... det blir ju bättre i korsetten men när du tog av din var din rygg rakare då än när du började med korsetten?
    Ja, min rygg var några grader rakare när jag slutade med korsetten än när jag började. Däremot är det väldigt ovanligt och förmodligen blev det bättre för att skoliosen upptäcktes så tidigt så den "växte rätt" sedan i korsetten.
    Sista året har jag för mig att jag bara behövde använda korsetten några timmar om dagen för att "hålla efter".
  • pralinen86
    Sara35 skrev 2012-12-30 10:02:48 följande:
    Ja, detta är ett sånt dilemma, att inte veta. Att vara ett gränsfall och inte veta hur det går eller vilken behandlingsmetod som är bäst. Tycker det är väldigt jobbigt att gå och vänta på kallelsen till ortopeden, och hela tiden bolla med en massa frågor och funderingar hit och dit. Fick ju beskedet precis innan jul, så det kan ju dröja innan kallelsen kommer.
    Mitt råd är att iaf lita på att läkarna gör en korrekt bedömning om operation behövs eller inte.
    Jag har för mig att min skarpaste krök var på 39 grader, vet att det var prat om operation om kröken skulle bli lite värre iaf. Men jag hade ju turen att faktiskt få en lite rakare rygg av korsetten, så ingenting är omöjligt.
    Jag hade korsetten i ungefär 3 år, sista tiden enbart "deltid".
  • pralinen86
    Emmixen skrev 2013-02-23 18:58:45 följande:
    Jag fick min korsett när jag just börjat skolan. Det finns olika typer av korsetter. Mjuka, hårda, korrigerande... Jag hade först en lite mjukare, sen fick jag bostonkorsett och det hade jag till ett halvår innan jag opererades. Sen kunde jag inte ha den pga skav. Gjorde operationen när jag var 10 år. Hade då 107 grader skolios. Efter operationen har jag 70 kvar. Glad att jag gjorde den.

Mandiisen: Måste bara fråga, har du Acke Ohlin?

Oj! Du måste ju ha varit extremt sned! Jag visste inte ens att det gick att ha så mycket... Hur mår din rygg nu?
  • pralinen86
    Emmixen skrev 2013-03-01 18:31:15 följande:
    Ja, jag var extremt sned och det är jag fortfarande. Bröstkorgen är klockformad och ojämn också, men det tillhör min grunddiagnos. Min rygg mår bra, det har den alltid gjort, hade inte ont innan operationen och har inte ont efter.
    Vad skönt att du inte har ont av det! Glad
Svar på tråden Skolios