• Sara35

Skolios

För några dagar sedan så fick jag reda på svaret utav en skoliosröntgen som min son gjorde för några veckor sedan. Skolläkaren ringde och sa att det var mer än vad han trodde. 25 grader vid bröst och 39 grader på nedre delen av ryggen. Han sa att han nu skickar en remiss till ortopeden så får dom hjälpa oss vidare. Efter att ha lästa om skolios här inne på nätet så känns det som jag får ställa in mej på att det blir korsettbehandling. Min son är 12 år och går i sexan och har växt mycket under det senaste året. Han har även 1 cm skillnad på benlängden... Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som gått igenom samma sak, så jag vet vad som väntar.

Min förhoppning är ju att han slipper operation, men jag har ju även förstått att det ligger på gränsen till att det blir så.

Som sagt - jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med andra i samma situation som mej....

• Svar på tråden Skolios
  • Jumsan83

Hoppas det är ok för TS att ja slängen in en fråga om just korsett funkar det även bra att använda korsett om man har problem att gå helt rak jag böjer mig mycket framåt när ja går har kontaktat läkare men får bara till svar att ja ska tänka på att gå rak för att stärka ryggen mera men inte så lätt att tänka på det hela tiden så tanken är korsett om det fungerar förståss 

• pralinen86
    Jumsan83 skrev 2012-12-26 21:15:40 följande:
    Hoppas det är ok för TS att ja slängen in en fråga om just korsett funkar det även bra att använda korsett om man har problem att gå helt rak jag böjer mig mycket framåt när ja går har kontaktat läkare men får bara till svar att ja ska tänka på att gå rak för att stärka ryggen mera men inte så lätt att tänka på det hela tiden så tanken är korsett om det fungerar förståss 
    När man har korsett försvagas bålmuskulaturen väldigt mycket eftersom korsetten håller upp kroppen istället för att musklerna gör det. Så har du problem med hållningen skulle en korsett istället ge motsatt effekt och försvaga musklerna ytterligare.
    Jag skulle nog säga samma som läkaren. Försök tänka på hållningen för att stärka muskulaturen. Raska promenader brukar funka bra till exempel.
  • Jumsan83
    pralinen86 skrev 2012-12-26 21:57:04 följande:
    När man har korsett försvagas bålmuskulaturen väldigt mycket eftersom korsetten håller upp kroppen istället för att musklerna gör det. Så har du problem med hållningen skulle en korsett istället ge motsatt effekt och försvaga musklerna ytterligare.
    Jag skulle nog säga samma som läkaren. Försök tänka på hållningen för att stärka muskulaturen. Raska promenader brukar funka bra till exempel.

Okej tack så jätte mycket för ditt svar :)
  • Genuin
    pralinen86 skrev 2012-12-26 20:01:47 följande:
    ...
    Jag fuskade en del med min korsett. Jag skulle ha den 23 timmar om dygnet, men tog ofta av den i sömnen. Korsetten var även hemsk att behöva ha varma sommardagar. Det är något du förmodligen kommer få kämpa med. Jag tror en stor hjälp för din son vid dessa jobbiga stunder är att påminna om att han kommer slippa korsetten snabbare om han använder den oftare. Att kanske hjälpa till och hitta en bekväm säng kan även det hjälpa.
    ...

Tyvärr så kommer han inte slippa korsetten snabbare även om han är duktig, men han kasnke slipper steloperation av ryggraden. Man måste bära korsetten tills dess att skelettet vuxit klart dvs tills efter puberteten. De röntgar händerna för att se när skelettet är fäördigvuxet, devs tills allt 'brosk' ombildats till ben och händerna är det sista i kroppen som blir 'klart'.

Man har korsett för att stoppa kröken (oftast en huvudkrök) att bli större under tiden man växer. Man kommer aldrig att bli rakare i ryggen även om man bär korsetten.

inte
  • Genuin

vet inte var 'inte' längst ner kom ifrån i mitt tidigare inlägg...

• pralinen86
    Genuin skrev 2012-12-27 14:19:10 följande:

Tyvärr så kommer han inte slippa korsetten snabbare även om han är duktig, men han kasnke slipper steloperation av ryggraden. Man måste bära korsetten tills dess att skelettet vuxit klart dvs tills efter puberteten. De röntgar händerna för att se när skelettet är fäördigvuxet, devs tills allt 'brosk' ombildats till ben och händerna är det sista i kroppen som blir 'klart'.

Man har korsett för att stoppa kröken (oftast en huvudkrök) att bli större under tiden man växer. Man kommer aldrig att bli rakare i ryggen även om man bär korsetten.
    Mina händer blev aldrig röntgade och min rygg blev rakare av att jag använt korsetten. Men jag uttryckte mig kanske lite fel. Målet är att stoppa kröken från att bli värre, men det kan bli bättre även om det bara är en bonus.
    Eftersom min rygg blev bättre behövde jag inte använda den 23 timmar om dygnet på slutet utan fick dra ner på timmarna.
  • Genuin
    pralinen86 skrev 2012-12-27 14:24:21 följande:
    Mina händer blev aldrig röntgade och min rygg blev rakare av att jag använt korsetten. Men jag uttryckte mig kanske lite fel. Målet är att stoppa kröken från att bli värre, men det kan bli bättre även om det bara är en bonus.
    Eftersom min rygg blev bättre behövde jag inte använda den 23 timmar om dygnet på slutet utan fick dra ner på timmarna.
    OK, jag visste inte det, när jag hade min så fick jag höra att det inte kan bli bättre... det blir ju bättre i korsetten men när du tog av din var din rygg rakare då än när du började med korsetten?
  • pralinen86
    Genuin skrev 2012-12-27 14:27:18 följande:
    OK, jag visste inte det, när jag hade min så fick jag höra att det inte kan bli bättre... det blir ju bättre i korsetten men när du tog av din var din rygg rakare då än när du började med korsetten?
    Ja, min rygg var några grader rakare när jag slutade med korsetten än när jag började. Däremot är det väldigt ovanligt och förmodligen blev det bättre för att skoliosen upptäcktes så tidigt så den "växte rätt" sedan i korsetten.
    Sista året har jag för mig att jag bara behövde använda korsetten några timmar om dagen för att "hålla efter".
  • Mandiisen

Har själv skolios och fick diagnosen när jag var i samma ålder som din son. hade växt mycket och hade också en cm skillnad på benen (har fortfarande).
    utprovning av bostonkorsett när jag var 13år. men väl på sjukhuset konstatera dom att min rygg reagerade INTE på korsetten. Din son kommer inte få rakare rygg av korsetten. den sitter bara där för att inte göra ryggen värre tills han slutat växa.

Jag blev gravid som 14åring då jag skulle bli stelopererad men fick skjutas upp. Och fick reda på andra graviditeten nu som 16åring så opererad kommer jag bli nästa år (längtar)
    min största krök är ungefär 60grader nu. Hade som din son när jag var 12 om inte lite mindre

16år och blivande 2barnsmamma. Jonathan FÖDD 5/8-11. William, BF 7/1-13
  • Sara35
    Mandiisen skrev 2012-12-27 15:58:07 följande:
    Har själv skolios och fick diagnosen när jag var i samma ålder som din son. hade växt mycket och hade också en cm skillnad på benen (har fortfarande).
    utprovning av bostonkorsett när jag var 13år. men väl på sjukhuset konstatera dom att min rygg reagerade INTE på korsetten. Din son kommer inte få rakare rygg av korsetten. den sitter bara där för att inte göra ryggen värre tills han slutat växa.

Jag blev gravid som 14åring då jag skulle bli stelopererad men fick skjutas upp. Och fick reda på andra graviditeten nu som 16åring så opererad kommer jag bli nästa år (längtar)
    min största krök är ungefär 60grader nu. Hade som din son när jag var 12 om inte lite mindre
    Tack för alla era svar! Verkligen jätteintressant att läsa! Både jag och min son är inställda på att det kan bli korsett eller operation eller både och. Hans krök var ju 39 grader när röntgen gjordes i slutet av november, och det har nu gått en månad sedan dess. Vi väntar på kallelse till ortopeden och detta gör ju att det tar flera månader innan vi får korsetten om det blir aktuellt. Kröken riskerar ju att bli större och att korsetten inte fungerar när det är så mycket redan nu. Att läsa era inlägg är väldigt intressant för mej!

Mandiisen, vad härligt att din operation kommer att bli av nästa år. Hela 60 graders krök låter väldigt jobbigt. Hoppas att allt går bra.
Svar på tråden Skolios