Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??

Ingen alls säger jag också. Låna istället och se hur det går. För det första bör du undvika att ge flaska innan amningen är helt etablerad (räkna med att det kan ta lång tid, flera månader i vissa fall) och en del får bara ut några droppar. Själv helammar jag min femmånaders och har gjort det sedan start och får inte ut ens fem milliliter med en Aventpump, har provat både elektrisk och manuell pump. Någon borde ju ha att låna åt dig så du får testa? Man kan även prova handmjölka om man har behov av det. Om du ska på läkarbesök tar du ju helt enkelt med dig bebisen så länge man helammar och när man har slutat med helamningen så avtar mjölken så mycket som behövs. Som sagt LÅNA en pump och se om det alls fungerar för dig, det är inte alls ovanligt att det inte funkar!

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Brumma skrev 2012-12-26 00:10:11 följande:
    Fast lövet2 - bara för att det varit så för dig betyder ju inte att det är sanning och det bästa för alla :)
    Själv hade jag vrålont av för mkt mjölk, sonen åt bara av ett i taget, då det kom så mkt, o det andra var sprängfullt.
    Pumpen underlättade rejält för mig.
    Och att lämna barnet till pappan några timmar far barnet inte illa av, inte en chans.
    Knyter barnet an till pappan (om det får möjlighet alltså, vilket kräver att mamman släpper in pappan) så är det precis lika tryggt som med mamman.
    Förstår inte varför du ska göra detta till en fråga om amningens vara eller icke vara när TS helt enkelt frågar vilken pump som är bäst?
    Har du aldrig använt pump så har du knappast ngt givande svar på den frågan, eller vad tror du?
    Fast det är ändå viktigt att poängtera att det kan sabba amningen om man lämnar barnet och ger flaska, även om det är med bröstmjölk. Det verkar som att få vet om detta, så pratar man pumpa så bör man också berätta att flaskan kan konkurrera ut amningen. Så, vill man amma så bör man undvika allt vad pumpar och lämna bort bebisen heter tills amningen funkar helt felfritt.
  • cloudberry79
    Ridderstads tjej skrev 2012-12-26 03:16:21 följande:
    Har nog inte varit tillräckligt tydlig här som TS! Behöver inga dåliga förmaningar att jag inte kommer behöva pumpa och att det är dåligt för barnet osv.. För jag kommer att behöva pump! Mitt barn kommer födas minst 3-5 v för tidigt och sugreflexerna kommer inte vara så utvecklade att han kommer få i sig tillräckligt när han ammar, jag måste alltså pumpa så han kan tillmatas extra säger läkarna samt att jag måste pumpa så inte mjölken sinar tills han kan äta av sig själv helt, och då har jag ingen lust med att använda sjukhusets äckliga pumpar som använts av tusen andra! Så jo, pumpa kommer vara bäst för mitt barns överlevnad oavsett, men såg ingen anledning att förklara mig så detaljerat i TS då detta inte är något någon annan har med att göra och inte heller var frågan så uttala er bara om vilken pump som är bäst tack! :)

Sjukhusets pump är jättebra faktiskt och väl steriliserad. Har själv fått en exprematur och använde då sjukhusets pump. Hundra gånger bättre än manuella pumpar.
  • cloudberry79
    Ridderstads tjej skrev 2012-12-26 10:44:00 följande:
    men är den inte ganska stor? inte sett den själv men skulle vilja ha en liten och smidig att ha med i väskan :)
    Jo, den är hyfsat stor, jag bodde ju på sjukhuset, så det var inga större problem (åkte aldrig därifrån). Provade pumpa med manuell pump under transport mellan sjukhusen, men den var så värdelös. Hellre elektrisk än manuell och låna hellre än köpa, eftersom en del som sagt inte kan pumpa alls. Däremot tror jag att ditt barn kommer vara ganska sugmogen om det bara rör sig om några enstaka veckor. De är inte lika pigga som fullgångna barn, men lägg bebin till bröstet så ofta du bara kan.
  • cloudberry79

Om du verkligen vill amma så vill jag tipsa om att kolla upp amningshjälpen på facebook (om du har det), där finns det hjälp att få nästan dygnet runt med alla sorters amningsrelaterade frågor, både av utbildade hjälpmammor och andra som är amningsintresserade. Toppen om man har problem med amningen!

• cloudberry79
    Ridderstads tjej skrev 2013-01-11 22:29:29 följande:
    Jag har beställt en Philips avent nu! :) ibland kanske man är på en plats där det inte är lämpligt att slänga upp brösten offentligt då kan det vara bra att ha med sig på flaska. Pappan kanske inte vill känna sig utanför hela tiden heller utan få närhet med sitt barn som han får mata ibland. Finns massor av exempel där man kan behöva en pump. Nu i influensa-tider ska man ju inte amma om man går på penecillin fick jag veta av barnmorskan. Ja exemplen är många även om man klart kommer göra allt för att amma i första hand..
    Jag har ätit tre penicillinsorter under amningsperioden, i princip alla sorter är godkända för amning, så där hade din BM fel... Och influensa beror ju på virus, så hon var ju verkligen ute och cyklade där MIn man gör allt utom ammar, så han sätter nog mer tid på aktiv babyvård än vad jag gör, så han känner sig inte utanför så vitt jag vet. Närhet kan man få genom annat än mat! Enda platsen jag inte "slänger upp brösten" på är utomhus, för dotterns skull. Lite för kallt att äta ute på vintern.. INte för att jag slänger upp brösten, jag öppnar en liten amningslucka bara och ingen ser min tutte förutom bebin
Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??